A Coca-Cola már nem gyárt 2 literes palackot, a boltokból lassan elfogynak a készletek, a jövőben már csak 1,75 literest lehet vásárolni. Nyár végén ugyanígy váltják majd a 2,25 literes palackok a 2,5 litereseket. Sok üzlet akciózza a 2 literes kiszerelést, így lehet olyan hely, ahol a nagyobb palack olcsóbb, mint a kisebb. A kisebb palackokban nemcsak a kóla kevesebb, de a buborék is, 14,3 millióval. A méretcsökkentéssel együtt a Coca-Cola két százalékkal emelte a literenkénti árat.

Áprilisban vezette be a magyar Coca-Cola cég az 1,75 literes palackokat, amik a 20 éve használt 2 litereseket váltják, tudtuk meg Bányi Katától, a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. kereskedelmi marketingigazgatójától.

A boltokban egyelőre a 2 és az 1,75 literes palackok is megtalálhatóak, amíg a 2 literesekből van készlet, a Coca-Cola (amiből már zöld változat is létezik) azonban ilyeneket már nem gyárt. A váltás nem csak a Coca-Cola márkát, hanem az összes prémium szénsavas üdítőitalt, például a Fantát, a Sprite-ot és a Kinley-t is érinti.

A nagyobb olcsóbb

Olvasónk hívta fel a figyelmünket arra a furcsaságra, hogy sok üzletben a 2 literes Coca-Cola olcsóbb, mint az 1,75 literes. Azt írta, hogy a 2 literes Coca-Colát 325, míg az 1,75-öst 349 forintért látta ugyanabban a boltban, ami szerinte 23 százalékos áremelésnek felel meg.

A cég valóban végrehajtott egy minimális, 2 százalékos áremelést, mondta el Bányi Kata, egész pontosan a kereskedelmi átadási literárat emelték ennyivel. Viszont sok üzlet

akciós áron adja a 2 literes kiszerelést, hogy felgyorsítsa a készlet kifuttatását, ez magyarázhatja az árkülönbséget, véli a marketingigazgató.

Sok boltban akciós a 2 literes, amíg még vanForrás: Origo

A bolti árak különbözhetnek

Az üzletek egyébként annyiért adják vásárlóiknak a Coca-Cola termékeit, amennyiért akarják, a beszerzési ár nem kötelezi őket semmire. Lehetnek olyan boltok, amik nem adják olcsóbban az 1,75-ös termékeket, mint a 2 litereseket, vagy nem annyival, amennyivel kevesebbe kerül a beszerzésük.

Az elmúlt években számos termék kiszerelése változott. A doboz cigaretta például már régóta 19 szálat jelent 20 helyett, tejfölből pedig gyakorlatilag már mindenféle méret kapható, így 375 és 175 grammos is. Ha a vásárló össze akarja vetni két termék árát, akkor nem elég megnézni az árcédulát, az egységárakat érdemes összehasonlítani (a termék literenkénti vagy kilónkénti árát), ezt az apró betűs részben kell keresni.

A 2,5 literesek is búcsúznak

Április óta megjelentek a 2,25 literes palackok, ezek egyelőre csak a hipermarketekben, valamint egyes szupermarketekben kaphatóak, és csak a Coca-Colából, a Coca-Cola Zeróból, a Coca-Cola Lightból, a Fanta Narancsból és a Sprite-ból van ilyen kiszerelés, tájékoztat Bányi Kata.

A 2,25-ös palackok még nem váltják a 2,5 litereseket, nyár végéig azokat is gyártják. Akkortól viszont megszűnik a 2,5 literes kiszerelés, és ahogy elfogy a boltok készlete, már csak 2,25-öst lehet majd vásárolni.

Változtak a szokások

A méretcsökkentéseket "alapos fogyasztói kutatások és egy tavalyi bolti teszt" előzte meg, állítja a marketingigazgató. A karcsúsítás egyébként nem csak Magyarországot érinti, Nagy-Britanniában például már 2014 elején lefaragták a 2 literes palackokat. Az átalakítást ott elsősorban a vásárlói szokások változásával indokolta Nick Canney marketingigazgató: a kisebb vásárlói kosarak és a kisebb boltok részesedése nő az eladásokban.

A vásárlók kisebb kólát akarnakForrás: 123rf.com

14,3 millió buborék

A Mirror magazin kiszámolta, hány buborékkal kapnak kevesebbet a vásárlók azzal, hogy a 2 literes palackokat az 1,75-ösök váltják. Még 2008-ban a Coca-Cola egyik alkalmazottja számította ki, hogy egy 0,33 literes dobozos kólában 18,9 millió buborék van. Az eredményt úgy kapta, hogy az egy dobozban található szén-dioxid mennyiségét elosztotta a buborékok átlagos méretével.

Ebből az eredményből a Mirror arra jutott, hogy az 1,75-ös palackokban körülbelül 14,3 millió buborékkal van kevesebb, mint a 2 literesekben.

Reorganizációs program

Az április végén közzétett vállalati gyorsjelentés alapján úgy tűnik, hogy jó úton halad a Coca-Cola által tavaly beindított reorganizációs program, amit a csökkenő kereslet miatt voltak kénytelenek meglépni. A jelek mindenképp biztatónak tűnnek, hisz a vártnál nagyobb profitról és bevételről adott számot a kólagyártó az első negyedévben. Az USA-ban végrehajtott áremelés, valamint az október óta tartó 3 milliárd dolláros költségcsökkentési tervnek már érződnek a pozitív hatásai, ugyanakkor a tavaly óta jelentősen erősödő dollár nyomot hagy az eredményeken, hisz a nyereség nagyobb része az USA-n kívüli piacokról származik.

Coca-Cola részvény heti bontású árfolyamgrafikonjaForrás: Investing.com, Investor.hu

Ugyanakkor a közel 180 milliárd dolláros piaci értéket kitevő üdítőitalgyártó részvényeseinek az idei évben nem sok örömre volt okuk, hisz a részvények 4 százalékkal kerültek lejjebb. Másik oldalról viszont egy stabil fejőstehénnek számít a Coca-Cola, mivel minden évben szép osztalékot fizet ki a tulajdonosoknak, köztük Warren Buffett befektetési cégének is, akinek közel 10 százalékos részesedése van az üdítőitalgyártó vállalatban.