60 milliárdos kölcsönből újítják fel a 3-as metrót

A BKV 3-as metróvonalán közlekedő szerelvény érkezik Kőbánya-Kispest végállomásra
Vágólapra másolva!
Elfogadta a 3-as metró szerelvényeinek felújításáról szóló, a BKV-val kötött megállapodást a Fővárosi Közgyűlés.
Vágólapra másolva!

Az elfogadott előterjesztés szerint a 3-as metróvonal járműparkja korszerűsítéssel egybekötött felújításának kezdési időpontja a vállalkozási szerződés megkötésének tervezett dátuma, azaz július 1-je. A befejezés tervezett időpontja pedig – az üzembe helyezés tervezett határideje – 2017. december 31. A járműpark felújítására 60 milliárd forintnyi kölcsönt vesz fel euróban a főváros.

A fejlesztési feladatot a BKV Zrt. valósítja meg, a BKK Zrt. mint a közútkezelői és közlekedésszervezői közfeladatok ellátására kijelölt szervezet ellenőrzési és együttműködési kötelezettsége mellett.

60 milliárdból újítják fel a szerelvényeket Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Az előterjesztést 27 igen és 1 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett fogadta el a Fővárosi Közgyűlés. Nemmel szavazott Gy. Németh Erzsébet (DK), míg Csárdi Antal (LMP) tartózkodott.

Az árfolyamkockázat a fővárosé

A szocialista Szaniszló Sándor a javaslat elfogadását megelőző vitában azt javasolta, hogy az euró alapú hitelfelvétel esetében rögzítsék az árfolyamot és az árfolyamkockázatot az állam vállalja magára. Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes válaszában közölte, az árfolyamkockázattal a fővárosnak kell szembenéznie.

A javaslatban kiemelték, hogy a 3-as metróvonal Magyarország legnagyobb forgalmat bonyolító vasúti rendszere. Építési hossza 17,3 kilométer, ebből 15,5 kilométer alagúti szakasz, és 20 állomás van a vonalon. A vonalat

munkanapokon 520-540 ezer utas használja,

több mint amennyien a teljes országos vasúti hálózatot.

Komolyabb felújítás nem volt

A 3-as metró építése több szakaszban 1970-től 1990-ig tartott, a szakaszok infrastruktúraelemei (építmények és az azokban lévő műszaki berendezések) az elmúlt több mint 3,5 évtizedes folyamatos működés alatt erősen elhasználódtak, ez alatt semmilyen komolyabb felújításon nem estek át, felújításuk halaszthatatlanná vált.

A vonal és teljes járműparkjának megújítása „hosszú ideig nem halasztható, a 2014-2020 közötti költségvetési ciklusban” meg kell valósítani, olvasható az elfogadott előterjesztésben.