Az alábbiakban Tunkli Dániel, a Concorde Értékpapír Zrt. elemzőjének írását tesszük közzé.
Ma reggel jelentette pénzügyi utolsó negyedéves számait a WizzAir. A cég elcsúsztatott üzleti évvel jelenti pénzügyi számait, így most zárta a 2015-ös üzleti évet. Összességében
az elemző által várt eredményeket publikálta a cég, bár profit szinten ekkora növekedésre még a Concorde sem számított.
A cég árbevétele a megelőző évhez képest 21 százalékkal növekedett, így elérte az 1,2 milliárd eurós szintet, amely egyaránt köszönhető a jegyárakból befolyó árbevétel impozáns növekedésének (+20,5%), illetve az egyéb szolgáltatásokból befolyó árbevétel bővülésének (+22,8%). Bár utóbbi jelenleg csupán 35 százalékát teszi ki a teljes értékesítésnek, mégis nagyon jelentős versenyelőnyt biztosít a többi légitársasággal szemben.
A vállalat gépparkja 19,6 százalékkal nőtt, így jelenleg 55 gép szállítja az utasokat Európa szerte.
Ezzel összhangban 17 százalékkal növekedett az utas férőhelyek száma, míg az útvonalak hossza is 2,6 százalékkal bővült a múlt évihez képest. A kapacitásnövekedésen kívül nagyon fontos kiemelni, hogy a gépek telítettségi mutatója (load factor) is javulni tudott, a tavalyi 85,7 százalékról 86,7 százalékra és még az utaslétszám is 18,4 százalékkal emelkedett, elérve a 16,5 milliót.
A jelentős kapacitásnövekedést a kiadások emelkedése is kísérte, viszont az olcsó olaj hatására az üzemanyag költségek csupán 10 százalékkal növekedtek, míg a repülőgépek bérleti díja 22 százalékkal emelkedett. Összességében viszont az az EBITDAR margin 24 százalékról idén 28 százalékra tudott emelkedni, míg a tisztított profit margin 9-ről 12 százalékra javult. A cég tavalyi pénzügyi évében így 338 millió eurós EBITDAR-t ért el, ez 37 százalékos növekedés 2014-hez képest. Ehhez hasonlóan nőtt az EBIT is, 110 millió euróról 52, 4 százalékkal 167 millióra.
A WizzAir tisztított profitja pedig 67, 8 százalékos növekedés után 146 millió eurót ért el. A cég 2016 év végi tisztított profit várakozása 165 és 175 millió euró között van, emellett a kapacitás 17 százalékos bővülésére és a költségek 1,5 százalékos csökkenésére számítanak.
A külső hatások közül fontos figyelni arra, hogyan fedezi a WizzAir üzemanyag szükségletét, illetve az EURUSD keresztárfolyam kockázatait. A WizzAir fő költségei - hasonlóan más európai légitársaságokhoz, melyek nem indítanak tengerentúli járatokat – az üzemanyag, illetve a gépek bérleti díja, ezek pedig dollár alapúak. Ezzel szemben árbevétele EUR, GBP vagy az adott európai ország devizájában keletkezik.
Emiatt a dollár erősödése jelentős negatív hatást jelent a cég eredményességére, melyet jelenleg a csökkenő olajárak kompenzálnak.
Összességében, úgy látja az elemző, hogy hasonlóan más ULCC légitársaságokhoz a WizzAir sem tudott jelentős előnyt realizálni a jelenlegi alacsony olajárból, mivel az erősödő dollár ezt eliminálta. Bár időről-időre lehetnek jobbak az eredmények az olcsó olaj miatt, fontos hangsúlyozni, hogy
ha tartósan alacsonyan maradna az olajár, akkor idővel ezt a pozitív hatást az erős verseny részben vagy teljesen egészében eltörölné.
Mivel az ULCC légitársaságoknál a cél a legalacsonyabb árakkal versenyelőnyt szerezni, így a marginok véleményünk szerint tartósan nem nőhetnek az olaj hatására.
A vállalat eredményességét természetesen pozitívan befolyásolja a régió, illetve az EU gazdasági fellendülése, emellett a finanszírozást (főként a repülőgépek esetén) megkönnyítik az alacsony kamatok. Ezenkívül a régiós középosztály megerősödésével az olcsó jegyárak lehetőséget adnak egyre több embernek arra, hogy a repülőgépeket használják közlekedési eszközként, így a természetes utaslétszám-növekedés is fontos tényező.
Összességében a WizzAir részvényt fundamentális szempontból továbbra is vonzóak. Ezt főként a javuló eredményesség, a mérethatékonyság nyújtotta költségcsökkentési lehetőségek, illetve a jelentős növekedési potenciál, valamint az egész szektort jellemző pozitív makrogazdasági kép miatt tűnik megalapozottnak. Ugyanakkor fontos tisztában lenni olyan kockázatok hatásával, mint például az alacsony likviditás, a dollár esetleges további erősödése, illetve olajár ismételt emelkedése, amelyek jelentősen befolyásolhatják a cég értékeltségét. A cég jelenleg osztalékot nem fizet, ugyanakkor nem zárkózik el attól, hogy ezen a politikán a jövőben változtasson majd. Az erős növekedési számok és a jó fedezési politika alapján a részvényt továbbra is olcsónak tartja Tunkli Dániel, a Concorde elemzője a versenytársakhoz képest.