Négy randitipp a sikeres üzlethez

randtippek békakirályfi üzlet
Vágólapra másolva!
Érezte már úgy magát randin, mintha csóró garázscéget próbálna eladni a világ egyik topvállalatának? És egy üzleti tárgyaláson? Sokban hasonlít a kettő, a sikeres üzlet pedig olyan, mint a jó párkapcsolat. A következő négy tipp mindkét téren segít.
Vágólapra másolva!

Ne hagyjuk, hogy lebecsüljenek

Ahogy a magánéletben, minden tárgyalási helyzetben is fel kell ismernünk a saját értékeinket, és azt is el kell érnünk, hogy a másik fél tisztában legyen valamennyivel. Ilyenkor sem szabad elfelejteni, hogy a pénz nem minden. Attól, hogy egy kis garázscéget működtetünk, ajánlhatunk nagyon értékes tudást vagy szolgáltatást. Jó példa erre, milyen feltételekkel csatlakozott az Instagram a Facebookhoz 2012-ben. Az Instagram csapata akkor 11 főből állt, és semmiféle bevételük nem volt. A Facebook mégis egymilliárd dollárt fizetett az alkalmazásért. Az Instagram valószínűleg elérte, hogy ne a bevétele alapján értékeljék, hanem aszerint, hogy mit vagy mennyit tud hozzátenni a Facebook jövőjéhez. Ne féljünk kiharcolni, hogy a szokványostól eltérő mérce alapján becsüljék meg az értékünket. Ha egy tárgyalópartner nem vevő erre, akkor nem kell erőltetni. Találunk majd mást.

Fontos, hogy tisztában legyünk az értékeinkkel, és a másik fél is felismerje őket. Forrás: AFP/Stephan Jansen

Ne azt nézzük, hogy mennyi van a másik zsebében

Az emberek többsége olyan üzletekbe megy bele nyugodt szívvel, amelyek nagy és azonnali hasznot hoznak. Ez hosszú távon nem célravezető hozzáállás. Az azonnali bevételnél fontosabb, hogy a leendő üzleti partnereknek legyen közös víziójuk arról, mit szeretnének elérni együtt. Amikor a 2000-es évek elején az Applied Semantics szoftverfejlesztő cég nem akart a Google-be beolvadni, más lehetőségeket keresett, de miután nem járt sikerrel, Larry Page azt mondta a vezetőnek, hogy addig nem teszi le a telefont, amíg igent nem mond az ajánlatára. 2003 áprilisában a Google felvásárolta a céget azért, hogy fejlesszék a keresőóriás hirdetési rendszerét. Az ő technológiai megoldásuk lett az AdSense nevű szolgáltatás alapja, amely 2014 első negyedévében 945 milliárd forint bevételt hozott a Google-nek. Ez 22 százaléka a cég teljes negyedéves bevételének. A Google számos céget vásárolt fel az elmúlt tíz évben, és sikerét többek között annak köszönheti, hogy hosszú távon jövedelmező üzleti lehetőségeket ragad meg.

Ne higgyük, hogy csak egy lehetőségünk van

Amikor a vállalkozók ajánlatot küldenek nagyobb cégeknek, befektetőknek, és nem kapnak visszajelzést, hajlamosak azon rágódni, hogy egy kis telefonos győzködés lendíthet-e a helyzeten. Egyrészt egy telefonon felesleges ennyit rágódni, másrészt a helyes kérdés ilyenkor az, hogy melyik lesz a következő 50 cég, amelyet megkeresünk. Ha egy lapra teszünk fel mindent, és emiatt nem tudunk elengedni egy lehetőséget, az sosem jó kiindulópont, sem az üzletben, sem a magánéletben. Ráadásul a látványos kétségbeesettség nem túl vonzó a másik fél szemében.

Ne kényelmesedjük el

Ha sikerül megegyezni a tárgyalópartnerrel, még ne engedjük el magunkat, mert csak ezután jön a neheze. Például miután az egyik fél kijelenti, hogy megvásárolja a másik cégét egy bizonyos összegért, meg is kell valósítani azt, amiben megegyeztek. Ilyenkor még számos probléma felmerülhet, például határidőkről, amelyekről mind külön meg kell egyezni. Az üzlet akkor tekinthető lezártnak, ha mindkét fél teljesítette a kötelességeit. Addig minden egyes nap egy újabb üzleti tárgyalás. Ugyanígy működik az első randi: ha a két fél úgy dönt, hogy lehet közös jövőjük, akkor is folyamatosan alkudozni kell, hogy hosszú távon is mindkét fél elégedett lehessen, és azt kapja, amit elvár.