Görögországban most sokkal olcsóbbak a luxuskocsik, mint régebben, akinek még van pénze, annak megéri vásárolni. Különösen, hogy a csőd szélén álló országban az emberek mentik a pénzüket a bankokból. Athén a luxusjárműadó felülvizsgálatára készül, azt nem tudni, csökkentést vagy emelést tervez-e.

Kétszer-háromszor annyi autó kelt el az év első öt hónapjában, mint egy évvel korábban, meséli Andreász Bazilopulosz görög autókereskedő. A Gépjárműimportőrök Szövetsége szerint a D osztályú kocsikra 80 százalékkal több előjegyzés érkezett, mint tavaly ilyenkor, írja a Telegraph.uk.

Ingyen is odaadták

A helyzet évekig a mostani fordítottja volt, az emberek akár ingyen megszabadultak az autóiktól: Nekem nem kell, nem kérek érte pénzt, itt a kulcs” – mondták Bazilopulosznak. Athén 2010-ben vetett ki különadót a luxusautókra, és sokan inkább megváltak a kocsijuktól, minthogy kifizessék az évente több tízezer eurós adót.

Befektetés

Most azonban, hogy Görögország a csőd szélén táncol, a görögök kiveszik a pénzüket a bankból, és megpróbálják olyasmibe fektetni, ami egy esetleges összeomlás után is megtartja az értékét.

Messze még a válság előtti szint

Az autók iránti feltámadó kereslet viszont csak az elmúlt évekhez képest tűnik nagynak. Andreász Bazilopulosz most ugyan havi 20-30 kocsit ad el a tavalyi 10-hez képest, a 2009-es válság előtt ez a szám azonban 50 körül mozgott. „Igen, ez nagy emelkedés, de szinte a semmiből indultunk. Ha három kocsi helyett eladsz hatot, akkor megdupláztad az eladásaid, de az még mindig semmi” – mondja az autókereskedő.

A mostani növekedéssel együtt is messze még a gazdasági válság előtti szintForrás: BMW

Felülvizsgálják az adót

A hirtelen jött fellendülés ráadásul könnyen hamvába halhat, Athén nemrég jelentette be, hogy felülvizsgálja a luxuskocsikra kivetett adót. „A kormány azt mondta, az adó változni fog. De azt nem közölték, hogy emelik-e, vagy csökkentik. Aki kocsit akar venni, az most mit csináljon? Várjon vagy vásároljon?” – teszi fel a kérdést Bazilopulosz. Ezek amatőrök, nem értenek semmihez sem. Kész őrület” – jellemzi a görög kormányt.

Alacsonyak az árak

Az alacsony áraknak tulajdonítja a feltámadó keresletet egy másik kereskedő, Zalmasz Tászosz. „Vannak olyan kocsik, amik régebben 100 ezer euróba kerültek, most 30-40-ért adjuk őket. Azoknak, akiknek még van pénzük arra, hogy drága kocsit vegyenek, ez nagy lehetőség” – állítja.

A középkategória elveszett

A közepes árfekvésű autók viszont senkinek sem kellenek, tájékoztat Tászosz. Az ügyfeleik egyik része csak az olcsó, 3-4 ezer eurós kocsikat engedheti meg magának, a másik része viszont meg tudja venni a drága luxuskocsikat, mondja. A középkategória teljesen elveszett, teszi hozzá Tászosz.