India lehet az új Kína

India okostelefon Samsung
Indian Bollywood actress Huma Qureshi poses with Hyun Chil Hong, president and CEO of Samsung India, during the launch of the Samsung Z1 smartphone at a function in New Delhi on January 14, 2015. The phone retails for INR 5,700 (91 USD). AFP PHOTO / SAJJAD HUSSAIN (Photo credit should read SAJJAD HUSSAIN/AFP/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Kína kifogyhatatlan okostelefon-fogyasztása ellenére India lehet a következő növekedési robbanás középpontja. India már így is világ harmadik legnagyobb okostelefon-piaca, de roham léptekkel zárkózik fel Amerikához és Kínához.
Vágólapra másolva!

Már csak India lakosságának méretéből kifolyólag is óriási potenciál van az okostelefon-piac növekedésében, és a gazdasági folyamatok is abba az irányba mutathatnak, hogy robbanásszerű növekedés jöhet az eladásokban az elkövetkező öt évben – mondta Mark Li, Bernstein Research vezető elemzője. A dél-ázsiai ország már így is a világ harmadik legnagyobb okostelefonpiaca, Kína és Amerika mögött.

A következő öt évben azonban Indiában megduplázódhatnak az okostelefon értékesítések, mellyek már az Egyesült Államokat is lekörözheti

– írja a CNBC.

„Az előrejelzés nem túlzó, hiszen az okostelefon-penetráció addigra 35 százalék körül alakulhat, ami még mindig alacsonyabb a kínai és brazil számoknál – mondta Li.

India lehet az új Kína az okostelefonok piacán Forrás: Dhiraj Singh | Bloomberg | Getty Images

Az indiai piac kicsit más

Az okostelefon-gyártóknak azonban más stratégiát kell kidolgozniuk, mint amelyet a szomszédos Kínában folytatnak. Az indiai piacon alacsonyak az eladási árak, lassú a technológiai migráció és sok múlik az értékesítési csatornákon.

A növekedés zöme a 100 dollár alatti értékű telefonok eladásából származik.

Indiában tavaly az eladott mobilok 40 százaléka száz dollárnál is olcsóbb volt, és ez az arány a következő öt évben várhatóan az 50 százalékot is meghaladja majd.

Ez sokkal alacsonyabb, mint Kínában vagy Indonéziában. Kínában és a fejlett piacokon a szolgáltatók kevés készüléktámogatást adnak – mondta Mark Li. Indiában még mindig a 3G képes okostelefonokból adnak el a legtöbbet, miközben a 3G penetráció még mindig 10 százalék alatt van.

Ez körülbelül négy éves lemaradást jelent Kínához képest, és jóval alatta van a nagy ázsiai feltörekvő piacokhoz képest is.

A mobiltelefonokat egyébként főként viszonteladók forgalmazzák, miután az indiai lakosság 70 százaléka vidéki területeken él, ahol a mobilszolgáltatók kevésbé vannak jelen. A szolgáltatói értékesítés valószínűleg továbbra is csekély marad Kínához és a többi fejlett piachoz képest. Miközben az okostelefon-gyártók partnerei az e-kereskedelemben is otthon vannak, mint például az Amazon India vagy a Flipkart, az online értékesítés gyorsan növekszik, de a nagy eladásokat az alacsony internet lefedettség és logisztikai problémák akadályozhatják.

Indiai fiatalok fényképeznek okostelefonjaikkal Forrás: Holger Leue | Lonely Planet Images | Getty Images

Milyen gyártók vannak előnyben?

A piac adottságaiból adódóan a helyiek és az olcsó kínai gyártók kaphatják el a nagy indiai növekedést – állítja az elemző. Jelenleg 27,8 százalékos piaci részesedésével a Samsung India legnagyobb okostelefon eladója. Közben a helyi gyártók is erőteljesen törnek előre, az indiai Micromax, Intex és Lava a második, harmadik és legnagyobb szereplők, 15,3, 9,4 és 5,4 százalékos piaci részesedéssel.

„Ők a márkaépítésre, forgalmazásra és ügyfélszolgálatra koncentrálnak, a készülékek designját és gyártását a kínai partnerekre bízzák.” – magyarázta Li. Ahogy növekszik az olcsó okostelefonok száma, a nemzetközi szereplőknek egyre nehezebb lesz betörni az indiai piacra a helyi és a kínai versenytársak miatt.

A kínai Xiaomi mobiltelefonjának bemutatója Forrás: Getty Images / Bloomberg

A kínai Xiaomi a kontinens egyetlen olyan gyártója, amelynek jelentős esélye van az indai piacon.

A cég tavaly júliusban lépett az indiai piacra és egy év alatt 5 százalékos piaci részesedést ért el. A vállalat az év elején bejelentette, hogy új gyártóbázist épít Indiában, hogy a növekvő igényeket ki tudja szolgálni.

A Motorolát felvásároló Lenovo szintén gyorsan szerzett piaci részesedést Indiában, a Flipkarttal folyatatott együttműködése révén.