Már csak India lakosságának méretéből kifolyólag is óriási potenciál van az okostelefon-piac növekedésében, és a gazdasági folyamatok is abba az irányba mutathatnak, hogy robbanásszerű növekedés jöhet az eladásokban az elkövetkező öt évben – mondta Mark Li, Bernstein Research vezető elemzője. A dél-ázsiai ország már így is a világ harmadik legnagyobb okostelefonpiaca, Kína és Amerika mögött.
A következő öt évben azonban Indiában megduplázódhatnak az okostelefon értékesítések, mellyek már az Egyesült Államokat is lekörözheti
– írja a CNBC.
„Az előrejelzés nem túlzó, hiszen az okostelefon-penetráció addigra 35 százalék körül alakulhat, ami még mindig alacsonyabb a kínai és brazil számoknál – mondta Li.
Az okostelefon-gyártóknak azonban más stratégiát kell kidolgozniuk, mint amelyet a szomszédos Kínában folytatnak. Az indiai piacon alacsonyak az eladási árak, lassú a technológiai migráció és sok múlik az értékesítési csatornákon.
A növekedés zöme a 100 dollár alatti értékű telefonok eladásából származik.
Indiában tavaly az eladott mobilok 40 százaléka száz dollárnál is olcsóbb volt, és ez az arány a következő öt évben várhatóan az 50 százalékot is meghaladja majd.
Ez sokkal alacsonyabb, mint Kínában vagy Indonéziában. Kínában és a fejlett piacokon a szolgáltatók kevés készüléktámogatást adnak – mondta Mark Li. Indiában még mindig a 3G képes okostelefonokból adnak el a legtöbbet, miközben a 3G penetráció még mindig 10 százalék alatt van.
Ez körülbelül négy éves lemaradást jelent Kínához képest, és jóval alatta van a nagy ázsiai feltörekvő piacokhoz képest is.
A mobiltelefonokat egyébként főként viszonteladók forgalmazzák, miután az indiai lakosság 70 százaléka vidéki területeken él, ahol a mobilszolgáltatók kevésbé vannak jelen. A szolgáltatói értékesítés valószínűleg továbbra is csekély marad Kínához és a többi fejlett piachoz képest. Miközben az okostelefon-gyártók partnerei az e-kereskedelemben is otthon vannak, mint például az Amazon India vagy a Flipkart, az online értékesítés gyorsan növekszik, de a nagy eladásokat az alacsony internet lefedettség és logisztikai problémák akadályozhatják.
A piac adottságaiból adódóan a helyiek és az olcsó kínai gyártók kaphatják el a nagy indiai növekedést – állítja az elemző. Jelenleg 27,8 százalékos piaci részesedésével a Samsung India legnagyobb okostelefon eladója. Közben a helyi gyártók is erőteljesen törnek előre, az indiai Micromax, Intex és Lava a második, harmadik és legnagyobb szereplők, 15,3, 9,4 és 5,4 százalékos piaci részesedéssel.
„Ők a márkaépítésre, forgalmazásra és ügyfélszolgálatra koncentrálnak, a készülékek designját és gyártását a kínai partnerekre bízzák.” – magyarázta Li. Ahogy növekszik az olcsó okostelefonok száma, a nemzetközi szereplőknek egyre nehezebb lesz betörni az indiai piacra a helyi és a kínai versenytársak miatt.
A kínai Xiaomi a kontinens egyetlen olyan gyártója, amelynek jelentős esélye van az indai piacon.
A cég tavaly júliusban lépett az indiai piacra és egy év alatt 5 százalékos piaci részesedést ért el. A vállalat az év elején bejelentette, hogy új gyártóbázist épít Indiában, hogy a növekvő igényeket ki tudja szolgálni.
A Motorolát felvásároló Lenovo szintén gyorsan szerzett piaci részesedést Indiában, a Flipkarttal folyatatott együttműködése révén.