Adakozni nem úgy kell, ahogy most csináljuk

2015.06.22. 08:53

Decemberben írtunk egy hazai startupról, amely szilárdan eltökélte, hogy megújítja a jótékonykodás ma ismert formáját. Az Üzletrész ott hagyta el a Hashtagcharity történetét, hogy 200 ezer eurós tőkeinjekciót kaptak. Azóta repülőstartot vettek.

A Preziből kinőtt kis cég lendülete semmit nem csökkent a befektetés óta, mesélte el az Üzletrésznek Czapovics József alapító-ügyvezető. Olyannyira nem, hogy a vállalat működése pillanatnyilag egy felgyorsított time-lapse videóhoz hasonlít: 9 főállású kollégával dolgoznak, az oldalukon 62 szervezet kínálja fel az idejét közel 60 éles és 100 alakuló projekthez, 3000 különböző szaktudásfajtát halmoztak fel, több mint 800 cég kollegai képviselik magukat a platformon, és ezt még csak nem is tartják soknak („Határ a csillagos ég!” – így Czapovics).

Forrás: http://hashtagcharity.org/

„Hogy ennyire gyorsan felkapták, azt jelenti, van igény arra, amit elkezdtünk – mondja az ügyvezető. – Már nagyjából meg tudjuk mondani, hogy technológiai szempontból mi számít nagy problémának bármelyik nonprofit cégnek. Ezek a szervezetek enyhén szólva nem informatikus beállítottságúak, aki viszont felmegy a weboldalunkra, már az első pillanatban komfortos felhasználói élményt kap, és ennek a jó érzésnek jelentősége van. Érti, amit talál, átlátja, miről szól a tevékenységünk, pár kattintással aktivizálhatja magát, és van kedve visszatérni. Automatikus jelzést kapunk arról, ha valaki elkezdi feltölteni a projektjét, de elakad. Ekkor rá tudunk kérdezni, miben segíthetünk. Ilyen élményt általában csak a nagyon erős fizetős szolgáltatások nyújtanak. Negyven paraméter alapján vizsgáljuk, melyik stádiumban tart a projekt, és heti két megbeszélést tartunk arra, mit kezdjünk ezzel a 40 adattal. A cégben mindenki azon ötletel, hogyan tudnánk egy-egy számból jobbat csinálni a héten. Ha jelentkezik egy önkéntes, fontos, hogy minél hamarabb kapjon visszajelzést, különben elmegy a kedve.”

Czapovics JózsefFotó: Bielik István - Origo

Az ég szerelmére, legyetek reszponzívak!

Az első hiányosság általában a korszerű website. Czapovics szerint az oldalfejlesztés állapota megmutatja, hol tart a nonprofit világ. „Nemrég a Google bevezette, hogy a mobilra is optimalizált oldalakat sorolja előre, de az alapítványok 90 százaléka ennek nem felel meg, így a Google-ban még hátrébb kerülnek, még kisebb az esélyük, hogy a donor rájuk találjon.”

Elég, ha megvan az ötlet

Czapovicsék azt tapasztalták, azok a projektek kelnek el a leggyorsabban, ahol tiszta és világos, mi a feladat. Ezért beillesztettek egy olyan funkciót, amelyből kiderül, mennyire pontosan tudják az igénylők, milyen mérföldkövekig akarnak eljutni, milyen szakértelemre van szükségük. Ha ez homályos, a Hashtagcharity segít a megfogalmazásban: „Kezdetben úgy hittük, egymás után érkeznek a nonprofit szervezetek, és elmondják, mire van szükségük. Ez félig igaz. A szervezetek jönnek ugyan, de sokszor inkább érzik, mint tudják, mivel lehetne segíteni nekik. Ezért megoldottuk, hogy ötleteket is fel tudjanak tölteni. Ehhez csatlakoznak az önkéntesek – leginkább projektmenedzserek vagy üzleti elemzők –, és ők közösen definiálják, merre induljanak.” Az együttműködő platformon a csapatok feladatokat, fájlokat, hasznos linkeket oszthatnak meg, terveket menedzselnek, vagy egyszerűen csak beszélgetnek. „Ez nagyon fontos, amikor beindul egy projekt. A tagoknak így nem kell azon törniük a fejüket, milyen eszközökre lesz szükségük. Mi azt a hátteret biztosítjuk, amelyik nekik kell” – magyarázza Czapovics József.

Ha vizet nem is tudunk adni…

Az alapító arra a legbüszkébb, hogy sikerült közösségként pozícionálni a céget, olyan emberek közösségeként, akik szeretnek segíteni egymásnak. „Természetesen az is igaz, hogy technológiai megoldás vagyunk, de mi is inkább eszköznek tekintjük a szakképzettségünket és tapasztalatunkat.”

A fejlett országokban lévő nonprofit szervezetek a leggyakrabban a harmadik világ problémáit veszik célba: a szegénységet, az Európából rég eltüntetett betegségeket, az oktatást, a gyermekvédelmet. „Vizet mi sem tudunk szállítani Afrikába, de abban már komoly szerepet vállalunk, hogy eljussanak a befektetők ahhoz a startuphoz, amelyik játékos formában edukál a kézmosásról. Az a célunk, hogy velünk támogató tényezővé váljon a technológia. Minden IT-kihívást magunkra veszünk, a szervezetek koncentrálhatnak a tényleges célra” – magyarázza Czapovics József.

De hogyan lesz ebből pénz?

Mivel a Hashtagcharity a jótékonykodás jelenlegi szerkezetét szeretné megreformálni, ahelyett, hogy kiválasztották volna, inkább kitalálták az üzleti modelljüket. Czapovics József ragaszkodik az alapszabályhoz: ha egy szervezet felkeresi a céget és a Hashtagcharity összehozza őt informatikusokkal, ez a folyamat mindig, minden körülmények között ingyenes lesz. Ezért nem is találunk dollárjelet az oldalukon. „Viszont azt is felmértük, rengeteg nagyvállalat költségesen és ügyetlenül keresi a CSR-célpontját. Vagy adományoznak egy bizonyos összeget cél nélkül, vagy kerítést festenek és óvodát újítanak fel, amihez nem értenek. Egyik módszer sem hatékony. Ezért mi azt találtuk ki, hogy rajtunk keresztül kiszervezhetik a CSR-tevékenységek menedzsmentjét. A vállalatok kapnak egy platformot, ahol egyetlen helyen portfoliószerűen összegyűjtve átláthatják a CSR-tevékenységük minden részletét: milyen projektekre adakoztak szakértelmet, annak milyen hatása van, a megoldás mennyi időbe telt. Ezen felül garantáljuk, hogy a jótékony projektek folyamatosan rendelkezésre álljanak. Ez a nagyvállalatnak rengeteget spórol, így bőven kevesebbet fizet, mintha futkosna a lehetőségek után. A velünk együtt dolgozó nagyvállalatok ma már a jól működő megoldásunkat is megkapják, így nem kell minden projektnél újra kitalálni, hogyan működjenek együtt a nonprofitokkal, mi biztosítjuk ezt is. Jelenleg ilyen megoldás egyedül nálunk létezik a piacon – a platformunkért pedig a vállalatok az aktív felhasználóik után fizetnek a Hashtagcharitynek.”

Hogy miért az aktív felhasználók után? „A mi célunk, hogy annyira jó és használható terméket készítsünk, hogy a munkavállalók szívesen és örömmel forgassák, nem azért, mert a menedzsment megvette. Ha nem használják a kollégák, a vállalat nem fizet érte, ha pedig használják, az azt jelenti, hogy éppen segítenek valamilyen szervezetnek a szakértelmükkel” – magyarázza az ötletgazda.

Robog a jövő

Az újraértelmezett jótékonykodás távlati cél, természetesen addig még nagyon sok a feladat. Az ügyvezető szerint jelenleg az a legfontosabb, hogy a rengetegféle szakértelem megjelenése mellett se szakadjanak szét, maradjanak fókuszáltak. „Eljutottunk egy olyan stádiumba, amikor már mindenkinek teljes erőbedobással kell koncentrálnia. Én is meghoztam életem egyik legnehezebb döntését: bár a saját értékrendem szerint az ország legjobb cégénél dolgoztam remek beosztásban, májusban otthagytam a Prezit a Hashtagcharityért. Nem mondom, hogy nem volt bennem félelem, de az első olyan reggel, amikor tudtam, hogy az egész napomat az új cégben fogom eltölteni, jó érzés volt felébredni. Száz százalékot kell itt adnom, különben nem tudom megcsinálni, amit kitaláltam.”