Nem KDNP-s káderé lesz az állami trafikellátó

nemzeti dohánybolt, pályázat dohányboltok üzemeltetésére, illusztráció
Vágólapra másolva!
Alaptalannak nevezte Seszták Miklós fejlesztési miniszter azokat az ellenzéki értesüléseket, miszerint a még formálódó, ősztől működő állami trafikellátó cég üzemeltetését egy KDNP-s "kádergyerekre" bíznák. A nyílt pályázat nélkül, a versenytörvényt megkerülve 20 éves monopoljogot elnyerő trafikellátó körül Habony Árpád munkatársa is felbukkant.
Vágólapra másolva!

Alaptalannak ítélte, és ezért érdemi válaszra sem méltatta Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter azt az ellenzéki értesülést, miszerint a Nemzeti Dohányelosztó Zrt. üzemeltetője Harrach Tamás lenne, aki Harrach Péter KDNP-s frakcióvezető fiaként trafikokat működtető céghez is köthető.

Válaszra sem méltó

A minisztert Varju László, a Demokratikus Koalíció színeiben politizáló független képviselő kérdezte a november 1-től működő állami vállalatról, ami a tárca korábbi közlése szerint

Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter szerint semmi alapja az ellenzéki értesüléseknek Forrás: MTI/Kovács Attila

Varju írásbeli kérdést tett fel a miniszternek egy irodaátépítéssel összefüggésben, ami szerinte már az állami trafikellátó központja lesz, mellesleg megkérdezte, jók-e az értesülései, hogy Harrach Péter fia, vagyis "KDNP-s káder üzemeltetheti a Nemzeti Dohányelosztót?"

Három trafik a kerületben

Harrach Tamásról, aki a XIII. kerületben Fidesz-KDNP-s önkormányzati képviselő, májusban írta meg a Népszabadság, hogy cége, a Greenproperty Kft. ügyvezetője az a Beimli Tamás, aki a Fumatore Bt.-n keresztül három dohányboltot is üzemeltet a XIII. kerületben.

Harrach Tamásnak - Harrach Péter KDNP-s frakcióvezető fiának - trafikokat üzemeltető céghez van köze Fotó: Polyák Attila - Origo

Harrach Tamás akkor a lapnak úgy nyilatkozott, nem foglalkozik azzal, mit csinál, kinek kampányol és milyen üzletekbe társul be közös munkájukon túl cégének ügyvezetője. Azt is hozzátette, hogy nem gyakorolt semmilyen befolyást a trafikkoncessziók kiosztására.

Koncesszió húsz évre

Ami a trafikellátó állami céget illeti, azt még be sem jegyezték, de éppen a napokban derült ki, hogy a majdani cégen keresztül ki végezheti a kizárólagos dohány-nagykereskedelmi tevékenységet az országban ősztől.

Egyedüli jelentkezőként a fejlesztési miniszter a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. és a Tabán Trafik Zrt. konzorciumát választotta.

A velük kötendő koncessziós szerződés húsz évre szól.

A következő 20 évben ugyanonnan, központilag vehetik csak az árut a nemzeti dohányboltok Fotó: Mudra László - Origo

A dohánykereskedelem monopóliumának jogát az idei évre csupán 10 millió forintért szerezte meg a konzorcium, amely a 2016-os teljes évre is csak 100 milliót fizet, és majd 2021-ben éri el a fix, évi 600 milliós díjat. Eközben a konzorcium profitja becslések szerint elérheti akár az évi 10 milliárdot is. Azzal pedig, hogy a kormány nemzetstratégiai jelentőségűvé nyilvánította a trafikellátót,

a versenytörvényt megkerülve zökkenőmentes lesz a konzorcium fúziója.

Összefirkált nemzeti dohánybolt - sok bírálat érte a trafikkoncessziók odaítélésének gyakorlatát is Forrás: MTI/Marjai János

A hódmezővásárhelyi Tabán Trafik a Continental cégcsoport tagja, utóbbi pedig a Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszterrel jó kapcsolatot ápoló Sánta János érdekeltsége. A Continental-csoportnak egyébként az iparági becslések szerint különböző cégeken és személyeken keresztül áttételesen minden tizedik, vagyis mintegy 500 dohánybolthoz van köze.

Háborognak a többiek

A kiskereskedők ellátásáról lecsúszott többi nagy dohánycég, így a Philip Morris, a JTI és a Imperial Tobacco is pereket helyezett kilátásba, hogy a tárca nyílt pályázat nélkül, szerintük átláthatatlan módon ítélte oda a monopoljogot. Becslések szerint ráadásul

a 400 embert foglalkoztató trafikellátó létrejöttével 1000-1200 ember munkája szűnik meg

a kereskedelemben.