Magyarországon 10-ből 6 ember ajánlja a munkahelyét a barátainak. Az elkötelezett munkavállalók aránya 2005 óta folyamatosan növekszik, és Európán belül is jónak számít.
A globális munkavállalói elkötelezettség 62 százalékot ért el, ami enyhe emelkedést jelent az előző évhez képest – derül ki az Aon Hewitt a „Trendek a munkavállalók elkötelezettségében” című kutatásából.
Kit nevezünk elkötelezett munkavállalónak?
Ők azok a kollégák, akik a barátaiknak is szívesen ajánlják a szervezetet mint potenciális munkahelyet, akik nem terveznek állást változtatni, akik az elvárásokat meghaladva teljesítenek a vállalat céljainak érdekében.
A felsővezető megkerülhetetlen
A felmérés során 164 országban több mint 1000 vállalat körülbelül 9 millió munkavállalóját kérdezték meg arról, hogyan vélekednek munkahelyükről. A kutatás adataiból kiderül, hogy a felsővezetők megkerülhetetlenek az elkötelezettség formálásában, ők azok, akik valódi célokat és határozott jövőképet mutatnak a csapatnak. Továbbá formálni tudják a vállalatot annak érdekében, hogy egyre jobb munkahellyé váljon.

Magyarországon az elkötelezettség 2005 óta folyamatosan növekszik. Pillanatnyilag egy átlagos magyar vállalatnál a dolgozók 60 százaléka elkötelezett cége felé. „Ez kissé meghaladja az európai szintet, azonban némileg elmarad a globális értéktől. Itthon a dolgozók leginkább közvetlen felettesükkel és munkatársaikkal elégedettek, míg legkritikusabban fizetésükről és előrelépési lehetőségeikről nyilatkoznak” – mondja Bakos Réka, az Aon Hewitt szakértője.
Globális szinten az elkötelezettség enyhe növekedést mutat ugyan, de a munkavállalók munka-élményeikkel való átlagos elégedettsége 28 százalékpontot esett az előző évhez képest. Ez főként a munkaeszközök, a humán gyakorlatok és a felsővezetés embeközpontúsága terén jelent negatív elmozdulást. Mindez még hangsúlyosabban jelenik meg Európában, ahol az alacsony GDP növekedés, stagnáló elkötelezettséggel és nagymértékben romló dolgozói elégedettséggel párosul. Ez utóbbi azért különösen veszélyes, mert
ha a dolgozók nem érzik, hogy rendelkezésükre állnak a munkavégzéshez szükséges feltételek, hamar frusztrálódnak és ez alááshatja elkötelzettségüket és motivációjukat is.
"Az utóbbi években a vállalatok nagy része hangsúlyt fektetett az elkötelezettség növelésére, azonban számos esetben inkább a mérésekre koncentráltak ahelyett, hogy az üzleti- és HR-stratégiával összehangolva, holisztikusan közelítenék meg a kérdést” – mondja Bakos Réka. Pedig az alacsony elkötelezettségi szint látványosan és jelentősen javítható, ha olyan vállalati kultúrát alakítunk ki, amely elkötelezett és elkötelező vezetőket épít.