A Közgép miatt fizet a BKK

2015.07.14. 13:58

A BKK kizárta a Közgépet egy közbeszerzésről, de Simicska Lajos cége megtámadta a döntést. A Közgép nyert, fizethet a fővárosi cég, ráadásul úgy fest, hogy a GOH-csomópontnál lévő felüljáró felújítását is elnyerhetik. Egy másik BKK-tenderen ugyanakkor a Swietelskyvel és a Strabaggal közösen már nyert a Közgép.

A Budapesti Közlekedési Központ tavaly decemberben írt ki tendert egy XXIII. kerületi felüljáró, a GOH-csomópont (Grassalkovich út–Ócsai út–Haraszti út) felújítására.

  • A Közgép 430 millió forintért,
  • az A-Híd és a Strabag közösen 668 millió forintért, 
  • a Colas: 679 millió forintért, 
  • míg a Swietelsky 775 millió forintért vállalta volna a munkát.

Azonban Simicska Lajos cégét kizárták, mert a BKK nem hitte el a Közgép érvelését. A cég arra hivatkozott, hogy a felújítandó felüljáró mindössze másfél kilométerre van a Közgép telephelyétől és szerelőcsarnokától, így szállításra, tárolásra, felvonulásra alig kellene költeniük.

A Közgépnek adtak igazat a BKK-val szembenFotó: Szabó Gábor - Origo

Úgy tűnt, hogy 238 millió forinttal fizet többet a főváros csak azért, mert a BKK a Közgépet kizárta, és a drágább ajánlatot fogadta el.

A BKK korábban azt írta az Origónak, hogy az eljárásba bevont igazságügyi szakértő szerint a legalacsonyabb összegű ajánlatot adó Közgép ajánlattevő ára kirívóan alacsonynak minősíthető, mivel az eredetileg becsült érték helyett
37 százalékkal olcsóbban vitte volna a munkát,ezért a Közgép ajánlatát érvénytelennek nyilvánították.

Nem hagyták annyiban

Azonban a Közgép megtámadta a BKK döntését a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, amely helyt adott Simicska Lajos cégének. A döntőbizottság megsemmisítette a BKK korábbi döntését, és az eljárás folytatását ahhoz a feltételhez kötötte, hogy a BKK megfelelően alkalmazza a közbeszerzési törvényt, derült ki a határozatból.

Fizethet a BKK

A BKK azonban nem úszta meg ennyivel: mint ajánlatkérőt 500 ezer forint pénzbírságra kötelezte a döntőbizottság. A Közgép visszakap 7,5 millió forint igazgatási szolgáltatási díjat, amelyből 200 ezer forintot a BKK-nak kell állnia.

A határozatból az is kiderült, hogy a döntőbizottságnak nem a Közgép kizárásával volt baja, hanem azzal, hogy az ajánlatkérő BKK nem az árindokolást vizsgálta, hanem az ajánlati árak árszintjét viszonyította a mérnökárhoz. A következtetéseit anélkül vonta le, hogy az árindokolásban előterjesztett kérelmezői adatokat és indokokat érdemben megvizsgálta volna, olvasható a határozatban.

A Közgép a tendert is elviheti

Miután a BKK-nak új összegzést kell készítenie, és ha a Közgépet nem zárják ki (újra), szinte biztos, hogy Simicska Lajos cége nyeri a tendert, hiszen a kiírásban az szerepelt, hogy az értékelési szempontok között a nettó ajánlati ár számít a leginkább (90), míg a teljesítési határidő (10) legkevésbé.

Egy másik BKK-tendert már behúztak

A Batthyány téri HÉV-állomás födémlemezének megerősítését a Bem Tram Konzorcium végezheti nettó 244,1 millió forintért, derült ki a Közbeszerzési Értesítőből. Ezt a tendert is a BKK írta ki. A teljes projekt a „Budai fonódó villamosközlekedés megteremtése, Bem rakparti ág megvalósítása” címet viseli, és a KÖZOP keretén belül 68,3 százalékos uniós támogatást élvez.

A Batthyány téri végállomásForrás: MTI/Jászai Csaba

A Bem rakparti ágra kiírt közbeszerzést a BEM Tram Konzorcium nyerte meg 2014-ben, közel nettó 4,4 milliárd forinttal, írja az MTI. Amikor kiderült, hogy a HÉV-alagút födémje megerősítésre szorul, a beruházó BKK a teljes munka kivitelezőjétől kért ajánlatot erre a feladatra. A konzorcium tagjai SWIETELSKY Vasúttechnika Kft., a STRABAG Általános Építő Kft. és a KÖZGÉP Építő és Fémszerkezetgyártó Zrt..

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK