Súlyos kihívásokkal kell szembenéznie az Ubernek

taxi, taxis tüntetés, Alkotmány utca, Uber
Taxis demonstráció az Über ellen az Alkotmány utcában. Tüntetés a piacot szabályozó rendelet reformjáért (1988-ban megszületett Minisztertanácsi rendelet) és a mobil applikációkra épülő közösségi szolgáltatások szabályozásáért. 2015.06.16.
Vágólapra másolva!
Itthon is sok vitát kavaró taxitársaságot 7,3 millió dollárra, azaz közel 2 milliárd forintra bírságolták a vállalkozás szülőföldjén, az Egyesült Államokban. Úgy tűnik, egyre több nehézséggel kell szembenéznie az üstökösként száguldó vállalkozásnak.
Vágólapra másolva!

Keveset tudni a működéséről

Az amerikai vállalatra Kalifornia állam illetékes hatósága szabta ki a nagymértékű büntetést, mivel

a cég nem adott ki információkat többek között az okozott balesetek számáról, ügyfélkörének nagyságáról és az elérhető járműállományról.

A hazánkban „zugtaxiként” emlegetett vállalkozás ezenfelül 30 napot kapott az adatok beszolgáltatására, különben tevékenysége felfüggesztésére kényszerül Kaliforniában – adja hírül a Yahoo Finance.

Borulhat az egész működési modell?

A mobil applikációra épülő taxitársaságnak nemcsak az adóhivatallal gyűlt meg a baja a tengerentúlon. A helyi munkaügyi hivatal hosszas elhúzódó jogi vita után júniusban megállapította, hogy

a társaság által foglalkoztatott sofőrök a cég alkalmazottainak számítanak és nem foglalkoztathatóak megbízási alapon.

Taxis demonstráció az Über ellen az Alkotmány utcában. Tüntetés a piacot szabályozó rendelet reformjáért (1988-ban megszületett Minisztertanácsi rendelet) és a mobil applikációkra épülő közösségi szolgáltatások szabályozásáért. 2015.06.16. Fotó: Szabó Gábor - Origo

Pro és kontra

Míg az Uber hivatalos közleményében azt hajtogatja, hogy mindössze közvetítő szerepet játszik az utas és a sofőr között, addig a hivatal meglátása épp az ellenkezője. A társaság túl nagy befolyással rendelkezik a sofőrök fölött ahhoz, hogy egyszerű egyéni vállalkozóként foglalkoztassa őket. Ebben az esetben a cég mentesül az összes járulék megfizetése alól.

Valójában a taxitársaság szabja meg a viteldíj mértékét, a sofőrök nem fogadhatnak el borravalót, valamint a sofőr elbocsátható, ha 4,6-nál rosszabb minősítést kap az 5 csillagos értékelési listán. Az új rendelet alapján a társaság köteles a foglalkoztatott után járulékot, valamint az autók fenntartásából adódó költségeket megtéríteni – közölte korábban a Forbes.

Az Uber fellebezett a döntés ellen, ennek megfelelően folytatódik tovább a jogi vita. Mindenesetre,

ha érvényben marad a mostani döntés, az alapjaiban kérdőjelezheti meg a mostani csillogó és szárnyaló üzleti modellt,

hisz óriási költséget jelentenének a cégnek a munkavállalói járulékok. Persze az, hogy Kaliforniában milyen döntés születik, még nem jelent precedenst, de elképzelhető, hogy máshol is támadni fogják ezért az Ubert. Így könnyen lehet, hogy jelentősen eshet a most kb. 50 millárd dollárra taksált cégérték.