Európa dönthet az Uber sorsáról

taxi, taxis tüntetés, Alkotmány utca, Uber
Taxis demonstráció az Über ellen az Alkotmány utcában. Tüntetés a piacot szabályozó rendelet reformjáért (1988-ban megszületett Minisztertanácsi rendelet) és a mobil applikációkra épülő közösségi szolgáltatások szabályozásáért. 2015.06.16.
Vágólapra másolva!
A személyszállításról szóló új rendelet hazánkban augusztus 6-án lép életbe. A szabályozás módosítását a hazánkban zugtaxiként emlegetett Uber és Wundercar szolgáltatásai generálták. Az Uber ügye ugyanakkor már az Európai Unió bíróság előtt is ott hever.
Vágólapra másolva!

Mi lesz veled Uber?

A barcelonai hatóságok egészen az Európai Unió Bíróságához vitték az Uber körül kialakult vitát. A katalán bírák arra kérték fel luxemburgi kollegáikat, hogy vizsgálják meg az amerikai vállalat üzleti modelljét, miszerint

a cég tevékenysége fuvarozási, avagy digitális szolgáltatásnak minősül-e, ahogy a tengerentúli vállalat önmagát nevezi

- közölte a Financial Times.

Azért is övezi nagy várakozás az uniós bíróság döntését, hiszen az egészen a cég működésének a felfüggesztéséhez vezethet, elvéve ezzel más társaságok kedvét is hasonló kezdeményezésektől.

Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Stefan Jaitner

Két kimenetel lehetséges

Az ügynek két kimenetele lehetséges:

1. Ha az uniós bírák úgy döntenek, hogy a cég tevékenysége egy online platformon keresztül nyújtott szolgáltatás, akkor a tagállamok hatóságainak sokkal nehezebb dolguk lesz a jövőben az Uber és hasonszőrű cégek korlátozására.

2. Ellenkező döntés esetén - vagyis fuvarozó társaságnak minősítik a vállalatot - az Ubernek kell teljesen újrastrukturálni üzleti modelljét, ami jelentős költségnövekedéssel fog járni.

A nyugatiak betiltották

A mobil applikáción keresztül nyújtott fuvarozási szolgáltató több uniós tagállam hatóságainál is kiverte a biztosítékot. Franciaországban, Spanyolországban és Németországban betiltották az uberezést.

Magyarország ellehetetlenít

Az ügy a hazai taxisberkekben is felkavarta az állóvizet, ami egészen a demonstrációig vezetett, de a NAV is egyre inkább elkezdett érdeklődni a hobbi taxizók tevékenység iránt, akik sem számlát adni nem tudtak, sem adószámmal nem rendelkeztek, de mégis kerestek a fuvarokon. Ahogy arról az Origo korábban beszámolt,

itthon július 7-én hirdették ki az új taxisrendeletet, amely szinte teljesen ellehetetleníti az alkalmi taxizást.

Az új szabályozás szerint a cég tevékenysége személyszállításnak minősül, de nyugati - tagországi szintű – szabályozással ellentétben nem került betiltásra.

Taxis demonstráció az Uber ellen az Alkotmány utcában. Tüntetés a piacot szabályozó rendelet reformjáért (1988-ban megszületett Minisztertanácsi rendelet) és a mobil applikációkra épülő közösségi szolgáltatások szabályozásáért. 2015.06.16. Fotó: Szabó Gábor - Origo

Kalifornia bírságol

Az Investor beszámolt arról is, hogy a sok vitát kavaró taxitársaságot 7,3 millió dollárra, azaz közel 2 milliárd forintra bírságolták a vállalkozás szülőföldjén, az Egyesült Államokban. Az amerikai vállalatra Kalifornia állam illetékes hatósága szabta ki a nagymértékű büntetést, mivel a cég nem adott ki információkat többek között az okozott balesetek számáról, ügyfélkörének nagyságáról és az elérhető járműállományról. A vállalkozás ezen felül 30 napot kapott az adatok beszolgáltatására, különben tevékenysége felfüggesztésére kerül a nyugati-parti államban.

Az Uber válasza

A vállalat hazai PR megjelenéseit koordináló cég az Investor szerkesztőségébe az alábbi levelet juttatta el, melyben az Uber csalódottságának és egyet nem értésének adott hangot a kaliforniai ügy kapcsán:

„Csalódottak vagyunk a döntéssel és az azzal járó bírsággal kapcsolatban. Fellebbezünk az ítélet ellen, hiszen az Uber elegendő mennyiségű adatot szolgáltatott a kaliforniai közlekedési bizottságnak - ugyanannyi információt, mint bármely más városban, és eddig sehol máshol nem éltek kifogással a rendelkezésre bocsátott adatok részletessége miatt. További adatközlés véleményünk szerint adat- és személyiségi jogvédelmi szempontból aggályos lenne a felhasználóinkra és autóspartnereinkre nézve. Meggyőződésünk szerint ezekkel a lépésekkel a közlekedési bizottság túllépi hatáskörét, és nem segíti a közbiztonság fejlődését.”