A versenyhivatal légzésfigyelő babamonitorok miatt intézkedett

2015.08.03. 10:55

A Gazdasági Versenyhivatal elfogadta mind a Baby Paradise Kft., mind a Angelstore Kft. vállalásait, amelyek teljesítésével a vállalkozások összhangba hozzák a készülékekre vonatkozó kommunikációjukat a fogyasztóvédelmi rendelkezésekkel. Ezért a hivatal jogsértést nem állapított meg az ügyben, és bírságot sem szabott ki.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Baby Paradise Kft. és az Angelstore Kft. esetében azt vizsgálta, hogy a vállalkozások megalapozottan használták-e a légzésfigyelő készülék megnevezést, a légzésfigyelő funkciót, az egyes, életet fenyegető veszélyhelyzettel, életmentéssel kapcsolatos jellemzőket (bölcsőhalál kockázatának csökkentése, életmentés, riasztó funkció alacsony vagy rendszertelen légzésszám esetén, légzést stimuláló hatás), valamint a fejlesztésre és a biztonságosságra vonatkozó piacelsőségi állításokat, tájékoztat közleményében a versenyhivatal.

Orvostechnikai funkció

Az Egészségügyi Engedélyezési és Közigazgatási Hivatal Orvostechnikai Főosztályának (EEKH) állásfoglalása szerint a légzésfigyelés orvostechnikai funkció, és amennyiben egy készüléket nem orvostechnikai eszközként forgalmaznak, a gyártó nem tulajdoníthat olyan hatást e készüléknek, mintha az – a légzés figyelésén keresztül – életmentő beavatkozás megkezdésére lenne alkalmas.

Rögzült a fogyasztók tudatában

A GVH a légzésfigyelő készülék és funkció használatával kapcsolatban – piaci, fogyasztói információkra támaszkodva – azt állapította meg, hogy alapvetően a légzésfigyelő megnevezés rögzült a fogyasztók tudatában, és ezen elnevezés, illetve funkció nem jelent többet számukra, mint alkalmasságot a légzés kimaradásának jelzésére. A fogyasztók e készülékektől nem várnak pl. újraélesztési funkciót vagy egyéb olyan funkciókat, amelyekkel azok nem rendelkeznek.

Így a GVH úgy ítélte meg, hogy fogyasztói döntésekre gyakorolt hatás nem állapítható meg egyértelműen a légzésfigyelésre vonatkozó állításokról, figyelemmel a szakmai állásfoglalásokra és a piaci jellemzőkre, így e körben a GVH az eljárást megszüntette.

Az átlagembernek mást jelent a légzésfigyelő, mint a szakmabelinekForrás: Thinkstock

Előírások a cégeknek

A légzésfigyelési funkción túli egyes állításokkal összefüggésben GVH a vállalkozások vállalásai alapján kötelezettségként írta elő a következőket:

  • A vállalkozások tüntessék fel a termékek csomagolásán és a címkéin, ha a termékek nem orvostechnikai eszközök, és ennek megfelelően módosítsák az egyes hirdetéseket, valamint a honlapjaik tartalmát;ne alkalmazzanak piacelsőségi állításokat, kivéve azon eseteket, ha azokat hitelt érdemlően, tudományos igényességgel tudják alátámasztani;
  • Tegyenek közzé honlapjukon oktatási célú információs anyagot, amelyben – az egyes termékek megnevezése nélkül – tudományos megalapozottsággal, tárgyilagosan és közérthetően tájékoztatják a fogyasztókat a légzésfigyelők szerepéről, típusairól, működéséről, kockázatairól, az orvostechnikai eszköznek minősülő és az egyéb légzésfigyelők közötti különbségekről (különös tekintettel azok eltérő szabályozására és felügyeletére).

Elég volt elfogadni a vállalásokat

A kötelezettségvállalási nyilatkozat elbírálásakor a GVH elsődleges célja a közérdek hatékony védelmének biztosítása. Kötelezettségvállalással hatékonyabban érhető el a törvény rendelkezéseivel ellentétes magatartás kiiktatása, és a döntés egyúttal iránymutatást ad más piaci szereplők számára. A GVH a döntés meghozatalakor értékeli a kötelezettségvállalás elfogadása mellett és ellen szóló körülményeket, figyelemmel az érintett piac sajátosságaira.

A GVH a kötelezettségvállalási nyilatkozatok tartalmának mérlegelése után úgy ítélte meg, hogy a közérdek védelme hatékonyan biztosítható a vállalások elfogadásával

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK