Júniusban a magyar ipar 6 százalékkal nőtt az egy évvel korábbi adathoz képest. Ezzel sokkal jobban teljesített, mint az eurócsoport és az unió átlaga. Ennél a szlovák ipar valamivel jobban teljesített, de Csehország és Lengyelország sem maradt le sokkal a magyar mutató mögött. Európában Írország ipara nőtt a legjobban. A magyar ipart főleg az autógyártás és az export pörgeti.

„Az erősödő ipar a magyar embereknek bővülő lehetőségeket jelent, ezért a kormány elkötelezett a sikeres és aktív iparpolitika folytatása mellett” – így reagált a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) a KSH azon jelentésére, amely szerint júniusban 6 százalékkal nőtt az ipar az egy évvel korábbi adathoz képest. A kormány már számtalanszor hangot adott annak, mennyire fontosnak tartja a magyar ipar növekedését, és mennyire büszke az elért eredményekre.

Európa átlaga messze elmarad

A legfrissebb számokból valóban az látszik, hogy a magyar ipar sokkal jobban teljesít, mint az eurócsoport vagy az unió átlaga: az egy évvel korábbihoz képest előbbi csak 1,2, utóbbi 1,7 százalékkal nőtt.

6 százalékkal nőtt az ipar júniusbanFotó: Polyak Attila - Origo

Írország mindenkit vert

Arról viszont nincs szó, hogy a magyar ipar növekedése dobogós lett volna Európában (bár nem volt messze tőle), ráadásul a régiós versenytársakhoz képest sem volt nagy az előnye. Sőt Szlovákia például megnyerte a júniust: 6,4 százalékkal bővült az ipara. De nem maradt el sokkal a cseh és a lengyel ipar sem (5,5 és 5,3 százalékkal). Írországnak persze közelébe sem jutott senki, júniusban az egy évvel korábbihoz képest 27,6 százalékkal nőtt az ipara:

Az autógyártás nőtt legjobban

A magyar ipart egyébként, ahogy azt közleményében az NGM is elismerte, elsősorban az autógyártás húzta: kibocsátása 21 százalékkal bővült. A közúti jármű, járműmotor alkatrészeinek gyártásában a növekedés üteme még ennél is magasabb (29 százalék) volt.

Exportra termel

A KSH adataiból az is kiderül, hogy a magyar ipar növekedését az export húzza. A trendek szerint a belföldi értékesítés stagnál valamivel a 2010-es alatti szinten, az export viszont folyamatosan nő, már a 2010-es szint 135 százalékánál jár. A nemzetgazdasági tárca többek közt a magas külföldi autókereslet miatt számít az ipar további bővülésére. A járműgyártás kivitele amúgy 22 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest.

Created with Highcharts 4.0.4 % Az ipar belföldi és exportértékesítésének trendje (2010. év havi átlaga = 100%) Belföldi értékesítés Exportértékesítés 01 2011 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 2012 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 2013 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 2014 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 01 2015 02 03 04 05 06 80 100 120 140
2011 08
Belföldi értékesítés: 94,1%
Exportértékesítés: 106,9%

Szlovákia elvitt egy gyárat 

És ha már az autógyártásnál és Szlovákiánál tartunk, korábban úgy volt, a Tata Group tulajdonában álló Jaguar Land Rover új gyárának Magyarország is lehetséges helyszíne lehet Szlovákia és Lengyelország mellett. A Jaguar végül Szlovákiát választotta, Róna Péter közgazdász szerint a megfelelő beszállítói hálózat hiánya miatt bukhatta Magyarország az új gyárat. Lázár János a kormányinfón csak annyit mondott, a magyar kormány mindent megtett, nagyvonalú ajánlatot tett, hogy megnyerje a beruházást, meg kell vizsgálni, mivel tudott jobb ajánlatot tenni Szlovákia.