Ennyire könnyű égetni magunkat a LinkedInen

Pornóoldalra vezettett egy bank linkje
Ezt szeretné?
Vágólapra másolva!
Ha ön szerint a közösségi média gigantikus házibulira, egész évben kavargó zenei fesztiválra hasonlít, önnek tulajdonképpen igaza van. De csak ha a LinkedInt kiemeli ebből a vidám kupacból.
Vágólapra másolva!

Képzelje el, hogy karnyújtásnyira van a hónap üzletétől. Sokat dolgozott érte, régóta szerepel a terveiben a cég. Már csak két dolog van hátra: az utolsó meeting – illetve a pillanat, amikor a már-majdnem-üzleti-partnere csekkolja önt a neten. Hol néz körül elsőként? Természetesen a LinkedInen.

Ön érthető berzenkedéssel fogadja, ha ez lesz a banánhéj. De nem foghatja sem a rideg szektorkörülményekre, sem a másik félre. Kizárólag mi felelünk azért, ha a LinkedIn profilunkon elrettentő tartalom fogadja a szakmát. Például egy kínos kép, egy meggondolatlanul belinkelt politikai cikk, egy elhanyagolt életrajz, a szakmai partnerek visszajelzésének kongó hiánya.

Ezt szeretné? Forrás: Thinkstock

A LinkedIn még mindig hatalmas tempóban növekszik. Ha megfelelően használjuk, bombasztikus segítség, ha nem, egyszerűen bomba. De akkor ott robban, ahol nem szeretnénk.

Mit tegyünk tehát, hogy ne hozzuk magunkat végtelenül kínos helyzetbe a szakmai találkozásainkban?

Fotók

Hogy a LinkedIn nem egyenlő az Instagrammal, olyan egyértelmű, hogy sértő lehet akár megfogalmazni is – de akkor miért feledkezünk meg erről a gyakorlatban olyan könnyen? Minden a profilképpel kezdődik, csak utána siklik a szemünk olvasható sorokra. Amikor a rockvillába dermedt ujjainknál már csak a fiataloskodó vigyorunk merevebb, az nem profi. Sajnos a legszívhezszólóbb személyes kép sem, bármily sokat jelent nekünk az a végre összetrombitált, nagycsaládos születésnap. A LinkedIn funkciója az élő kapcsolat, az új feladat, a gyümölcsöző együttműködés. Egyetlen szóban megfogalmazva tehát pénz, a vállalkozás még több pénze. Mindössze néhány fehér vagy szürke hátterű, semleges arcképet kell készíttetni. Ez azért megugorható feladvány.

Update-ek

Az első benyomást a legnehezebb kiradírozni vagy átrajzolni. Ezért káros, ha a beköszönő adat a szakmai életünkről az, hogy még mindig az előző munkahelyünkön dolgozunk. A profilunkra úgy kellene tekintenünk, mintha streamelnénk az életrajzunkat. Legyen valósidejű és eleven. Megbízható forrása a legfrissebb, leginkább érvényes helyzetünknek. Arról is gondoskodjunk, hogy szinkronizáljon az egyéb, például a céges weboldalon látható cv-nkkel. Minden változás jelenjen meg azonnal, a munkahelyváltás mellett minden új pozíció, érdekes projekt és fontos elismerés.

Csak a lényeget

Tehát még egyszer: a LinkedIn nem a Facebook. A barátaink biztosan mélyen együttéreznek velünk, ha épp újranézzük az Office hetedik évadját, sokadszor is könnyekig hatódtunk Michael búcsúján, ezt pedig azonnal posztoljuk – de a szakmai kapcsolatépítésbe ne vigyük bele. Politizálni, indulatoskodni, személyeskedve vitázni sem szerencsés. Természetesen nem arról van szó, hogy ezen a platformon ne legyünk önmagunk – de adjuk a profi önmagunkat. Egy hasznos szűrő: amit egy nagylétszámú értekezleten nem mondanánk ki hangosan, annak a LinkedInen sincs keresnivalója.

A LinkedInt meg kell tanulni

„Több okot is el tudok képzelni, miért nem érzett rá igazán még mindig a magyar üzleti közösség a LinkedIn használatára – kezdi Pécsi Ferenc online kommunikáció-szakértő. – Úgy tűnik, hogy a magyar vállalkozók többsége nem szereti a szimultán játékot. Beéri a Facebookkal, ahol "úgyis mindenki ott van", úgy érzi, nincs más feladata, mint ott mindent beleadni. Tényező a félelem az angol nyelvtől is: mind a LinkedIn, mind a másik elhanyagolt platform, a Twitter csak angol keretrendszerrel bír, amitől sokan megijednek. Valamint ne felejtsük el, hogy a LinkedIn a bizalomra épül és a szelíd értékesítés eszközeit használja. Ennek alapja egy erős profil és a folyamatos kommunikáció. Olyasmit kell mondani, ami segítség másoknak. (Ehhez előbb meg kell hallgatni, mit beszélnek.) Végül ez is eladáshoz vezet, ráadásul sokkal jobb eredményekkel, mint amikor hideg hívásokkal, kéretlen emailekkel próbáljuk magunkat vagy a termékünket másokra tukmálni. De ehhez nem elég – lehetőleg jól – megtanulnunk egy platform használatát, hanem át kell állítani az agyunkat egy újfajta gondolkodásra. Ahhoz pedig, hogy a jelenléttől eljussunk az eladásig, nem úszhatjuk meg a bizalmi kapcsolatok kiépítését."

Ne páváskodjunk

Az sem megoldás, ha csak szakmai teljesítményünket részletezzük – de azt aztán áradón. Semmi szükség arra, hogy mi legyünk az a vendég a vacsorán, aki senkit sem enged szóhoz jutni, de az előételtől a desszertig fényezi magát. A nárcizmus visszaüt. Az önpromóció bajnokaival nem akarnak együtt dolgozni, a vezetők pedig aligha vágynak olyasvalakit felvenni, aki a csapatmunkában mindenki más elé helyezi magát.

Hanyagoljuk a hanyagolást

A LinkedIn nem csak akkor jön jól, amikor állást keresünk. Éppenséggel jóval több az alkalmazott és a vállalkozó, mint a munkanélküli, de ennél fontosabb, hogy szinte korlátlan kapcsolatépítési lehetőségeket biztosít. Mutassuk meg, hogy képzett, sokoldalú, sokkapcsolatú szakértői vagyunk a saját területünknek – ehhez elég heti egy poszt vagy kép.

Legalábbis kezdetben.