A reklámpiacnak is betett a vasárnapi boltzár

2015.08.25. 09:05

A boltok vasárnapi zárva tartásának bevezetése megmozgatta a kereskedelmi láncok reklámköltését is. A Magyarországon működő kereskedelmi láncok idén az első fél évben listaáron számolva négy százalékkal költöttek többet reklámokra, mint egy évvel korábban, ami jelentős visszaesés az elmúlt években mért 40 százalékos bővüléshez képest.

A kilenc legnagyobb lánc közül három csökkentette, hat növelte reklámköltéseit. Ez utóbbiak közül a CBA emelte meg a legerőteljesebben a médiabüdzséjét: a tavalyi listaáron számolt kilencszázmillióhoz képest hárommilliárdra, vagyis 226 százalékkal.

A Lidl 9 milliárddal első

A másik végletet az Aldi képviselte, ami felére vágta vissza reklámköltését az idei első fél évben. A költési toplistát továbbra is a Lidl vezeti toronymagasan, listaáron számolva 9 milliárd forinttal. Bár a féléves összesítés pár százalékos növekedést mutat, az adatok havi alakulása egyértelműen negatív tendenciát tükröz – írja a Világgazdaság a Kantar Media adataira hivatkozva.

A Lidl első a reklámköltésbenForrás: AFP

Az év első két hónapjában a kereskedelmi láncok még a korábban megszokott 20 százalék fölötti mértékben növelték költéseiket. Az átlagból egyetlen társaság, a Penny Market Kft. ugrott ki ebben az időszakban, 327 százalékos költésnövekedéssel.

Voltak, akik megtáltosodtak

Az üzletek vasárnapi zárva tartásának bevezetése azonban egyértelműen negatív fordulatot hozott. Márciusban nyolc százalékkal fordítottak többet reklámokra a kereskedelmi láncok 2014-hez képest, amit áprilisban 14 százalékos csökkenés követett.

A CBA költése reklámköltése hatalmasat ugrottFotó: Polyák Attila - Origo

Ebben a hónapban a kilenc nagy lánc közül hatnak a költése fordult negatívba, miközben a CBA – amely az év első két hónapjában még 5, illetve 42 százalékkal kevesebbet költött hirdetésekre, mint egy évvel korábban – megtáltosodott: márciusban 147, áprilisban 268 százalékos növekedést produkált.

A boltzárat március 15-én vezették be

Márciusban a másik magyar lánc, a Reál Hungária is 150 százalékkal növelte költését, ám ez csak átmenetinek bizonyult, és április–májusban már jóval a bázis alatt költött.

A március 11 százalékos emelkedést hozott, jórészt a CBA soha nem látott mértékű, 619 százalékos költésnövekedésének köszönhetően. A Tesco is belehúzott, 107 százalékkal növelve reklámkiadásait.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK