El tudja képzelni, hogy vásárol valamit használtan és egy fehérkesztyűs inas házhoz jön, hogy kicsomagolja a várva várt terméket? Nem, ez nem egy film, hanem a valóság! Létezik ugyanis egy online bizományi, amely ingyenesen biztosítja ezt a szolgáltatást. Igaz, még a használt cikkért is jó mélyen kell a zsebünkbe nyúlni, de a luxus akkor is luxus. Van, akinek sok száz millió dollárt hozott a konyhára. 

Luxusmenedzsere segítségével Gail Kennedy táskák és ruhák hatalmas kupacában turkál kaliforniai lakásában. Amikor a kezébe akad egy Roland Mouret ruha, eszébe jut, hogy 1700 dollárért (476 ezer forint) vásárolta. „Tudja, amikor ki kell öltözni, mindig ugyanazokkal az emberekkel találkozom. Nem vehetem fel ugyanazt a ruhát kétszer” – meséli a Forbesnak a ruhát csodálva, amely kilenc nappal később 596 dollárért (mintegy 166 ezer forint), azaz kicsit több mint féláron kelt el a RealRealen.

Az Amerikában egyre nagyobb népszerűségnek örvendő, egyszer vagy keveset viselt luxuscikkeket árusító online bizományi áruházt négy évvel ezelőtt indította Julie Wainwright.

Az 58 éves nő egyszer már megjárta a poklot, amikor online kisállat-kereskedése bebukott, most azonban egy 300 millió dollár (84 milliárd forint) értékű startup tulajdonosa. A használt luxust forgalmazó, The RealReal névre keresztelt internetes áruház csak 2014-ben 200 millió dolláros (56 milliárd forint) árbevételt termelt. 

Julie Wainwright a The RealReal áruház ruhái közöttForrás: All Rights Reserved/Eric Millette 2015 (Forbes)

A piaci rés

A siker titka pedig Wainwright szerint az, hogy megtalálták a rést a luxuscikkek piacán.

A cég ugyanis olyan luxuscikkeket árul, amelyeket mindössze egyszer viseltek a tulajdonosaik.

Köztudott, hogy egy-egy vörös szőnyeges megjelenés után a színésznők, celebek többször nem veszik fel ugyanazt a ruhát, ékszert, táskát, azonban ez a luxusban élő, kevésbé ismert felső tízezer prominenseinek szokása.

Wainwright ráérzett, hogy a nők többsége azért annyira nem finnyás, hogy ne venne meg egy egyszer használt darabot, pláne, ha az bizonyítottan eredeti, listázott, bevizsgált ritkaság és még jó áron is van. A The RealReal pedig az olyan méregdrága luxusmárkák cikkeit árulja, mint a Gucci, a Chanel, a Hermés vagy az Alexander McQueen, havonta 130 ezer darab ruhát, táskát, ékszert kap, olyan beküldőktől, mint például Kim Kardashian vagy a Yahoo-vezér Marissa Mayer. Nekik az az üzlet, hogy levetett darabjaikat 60-70 százalékos áron tudják elpasszolni, hogy legyen hely az újabb daraboknak a gardróbjukban.

Jön a fehér kesztyűs futár

Akármilyen szelek is fújnak a tőzsdéken, a luxus nagyon kelendő, amit a Bain&Co tanácsadó cég felmérése is bizonyít. Abból ugyanis kiderül, hogy 2014-ben 73,7 milliárd dollár (20 ezer milliárd forint) értékben keltek el luxuscikkek csak az amerikai piacon. Ez pedig a használt luxuspiacnak is jó hír, hiszen hatalmas továbbadási lehetőséget teremt.

Mivel magasabb árréssel dolgozik,

a RealReal még azt is megengedheti magának, hogy – mint a filmeken – fehérkesztyűs inas viszi házhoz és csomagolja ki a garantáltan eredeti terméket. A cég külön csomagolja, tárolja és listázza termékeit. A legtöbb startuppal ellentétben a RealReal nem csökkenti az alkalmazottak számát, sőt, négyszáz dolgozójuk mellé újakat is felvesznek. A cég saját drágakő szakértőivel vizsgálja be az ékszereket, ők tanúsítványt is mellékelnek az eredetiség igazolására.

Julie WainwrightForrás: AFP/Cindy Ord

A vállalatnak saját fotóstábja van, a fotósok minden tételről hat fotót készítenek, köztük táskák esetében például a szériaszámról, szoknyáknál a varrásról is. Az eBay még mindig 2 milliárd dollár bevételt termel luxustermékekből, és még mindig tele van hamisítványokkal" – mondja a RealReal nagyasszonya. Az eBay szóvivője szerint 2014-ben a divatkategóriában eladott termékeknek kevesebb, mint 0,25 százalékánál merült fel az eredetiség kérdése.

A RealRealnek 55 úgynevezett luxusmenedzsere van, az ő feladatuk, hogy begyűjtsék az eredeti luxusdarabokat. Húsz városban dolgoznak, de akik ezeken a területeken kívül élnek, azok is ingyenesen beküldhetik megunt luxuscikkeiket.A folyamat során kiépül a bizalom, így a vevő is biztos lehet benne, hogy az oldalon látott Oscar de la Renta ruha eredeti – mondta Maha Ibrahim befektető.

Volt már csődben is

Julie Wainwright tisztán emlékszik a napra, amikor internetes kisállat-kereskedése, a Pets.com tönkrement. 2000-ben, egy novemberi reggelen hajnal 4-kor az akkori férje azzal ébresztette, hogy el akar válni. Pár órával később Wainwright bement a Pets.com irodaházába és elbocsátott több mint száz embert, majd lehúzta a rolót, miután a vállalat hiába költött el kétmillió dollárt Super Bowl reklámra, a vásárlók nem jöttek, a cég 147 millió dollárt bukott és csődbe ment. Wainwright ekkor egy éve vezette a céget, amelyben 3 százalékos részesedése volt.

A történtek után azonban - saját bevallása szerint - legalább tíz éven át úgy élt, mint egy száműzött. Írt egy könyvet, néha tartott előadásokat, alapított egy női egészséghez kapcsolódó céget, de a válság elsöpörte.

Aztán kipattant az ötlet

A használt luxuscikkek eladásának gondolata azután merült fel benne, hogy körbejárta San Francisco egyik legelegánsabb negyedének, a Russian Hillnek a butikjait. Az egyik üzlet tulajdonosa, Rati Levesque lett Wainwright első alkalmazottja. „Volt néhány bizományi áru a bolt hátuljában és volt jó pár vásárlóm, akik mindig csak ezeket keresték” – emlékezett vissza a kezdetekre Levesque, aki jelenleg a RealReal vezető kereskedője. Egyszer csak beütött az ötlet – mondta.

A The RealReal vezetői Kaliforniában.Forrás: AFP/John Shearer

A két nő 2011-ben vágott bele az üzletbe, először Wainwright otthonában fogadták, majd fényképezték a használt cikkeket, majd személyesen szállították ki őket a megrendelőknek. 2013-ban beköltöztek Sausalito-i raktárukba és egy kis kockázatitőkével a hátuk mögött (azóta összesen 83 millió dollár) belevágtak a nagy üzletbe. A befektetők egy részét teljesen megrémítette Wainwright előélete, viszont mások, főleg a férfiak nem is értették az ötletet. Az egyik befektető-jelölt például a tárgyalóasztalra tette a cipőjét, jelezve, hogy ő öt éve ugyanabban a cipőben jár.

„A befektetők legtöbbször a saját tapasztalataikra hagyatkoznak, amikor meghallgatnak egy ötletet vagy felmérik a piacot” – mondja Keval Desai, aki 2013-ban 14 millió dollárt fektetett a használt luxuscikkeket áruló cégbe.

Karcsú költségek

Annak ellenére azonban, hogy a RealReal drága termékeket árul, maga a cég meglehetősen kis költségvetéssel működik: nem költenek drága marketingre és luxusirodaház helyett egy régi pitegyár ad otthont a cég főhadiszállásának.

A RealRealen átlagosan 250 dolláros (70 ezer forint) áron lehet beszerezni a termékeket, bár ez az átlagár hamarosan növekedni fog, miután a weboldalon egyre több karórát, ékszert és műalkotást is árulnak, legutóbb például egy negyvenezer dolláros Picassóval bővült a kínálatuk.