Fogyasztógép miatt bírságolt a versenyhivatal

2015.09.11. 11:33

A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy az Immunotic Kft. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, mert valótlan állításokat tett közzé az Immunotic készülékcsalád több termékének gyógyító, illetve egészségre gyakorolt hatásairól. A jogsértésért 1,2 millióforint bírságot szabott ki a hivatal.

Az Immunotic termékek nem minősülnek sem orvostechnikai eszköznek, sem gyógyászati segédeszköznek, mert a gyártó és forgalmazó Immunotic Kft. nem akként hozta forgalomba e készülékeket, állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A készülékcsalád több, változó frekvenciát alkalmazó immunerősítő, fizikai közérzetjavító berendezésből, és az azokhoz tartozó programokból áll. Ezen eszközöket a gyártó otthoni felhasználásra fejlesztette ki magánszemélyek számára.

Tisztességtelen magatartás

A GVH döntése szerint az Immunotic Kft. 2013 augusztusa és 2014 decembere között tisztességtelen magatartást tanúsított, mert gyógyító hatásokkal népszerűsítette az Immunotic eszközöket honlapján, Facebook és Youtube oldalain, valamint a saját blogján, így a fogyasztók azt gondolhatták, hogy számos betegség kezelhető a készülékek használatával. A vállalkozás azonban nem szolgáltatott a tudomány elvárásainak megfelelő bizonyítékokat egyes állításai alátámasztására, így a GVH valótlannak minősítette azokat.

Nem voltak bizonyítékok

A GVH úgy ítélte meg, hogy Immunotic Kft. megalapozatlan egészségre vonatkozó állításokat tett honlapján és Facebook oldalán a fenti időszakban ImmunoSlim készülékéről, mondván, a normál testsúly – azaz a fogyás vagy a hízás – különösebb megerőltetés nélkül, pusztán a gép rendszeres használatával elérhető. Az eszköz hatékonyságára vonatkozó állításait azonban nem igazolta bizonyítékokkal. A GVH a jogsértéssel érintett árukból realizált, időarányos árbevétel 5 százalékát tekintette a bírság alapösszegének.

Tudományos bizonyíték kell

A GVH felhívja a figyelmet arra, hogy az egyes állítások igazolására olyan bizonyítékokat vár el a vállalkozásoktól, amelyek egyrészt alátámasztják gyógyító vagy egészségre vonatkozó állításaikat, másrészt megfelelnek a tudomány elvárásainak, és e bizonyítékokkal rendelkezniük kell már a reklámjaik közzététele előtt.

A GVH szerint tudományos bizonyítékokra van szükségForrás: Szabó Balázs [origo]

A vélemény nem bizonyít

Nem tekinthetők tudományos ismeretnek a pozitív terméktapasztalatok, a betegektől és kezelőorvosaiktól származó vélemények, tehát ezen idézetek megjelenítése az egyes kommunikációs eszközeiken nem mentesítik a vállalkozásokat a versenyjogi felelősség alól, mert az így elhelyezett állítások az adott vállalkozás közléseinek minősülnek.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Gazdasági Versenyhivatal (GVH)