A francia pénzügyminiszter összeurópai vizsgálaton derítené ki, más autógyártók is csaltak-e úgy a dízelmotorjaik károsanyag-kibocsátásával, mint a Volkswagen. A Volkswagen autóit ellenőrzik Svájcban, Dél-Koreában és Ausztráliában. A német torvényhozásban téma lesz a botrány, az amerikai különbizottságot alakít. A környezetvédők szerint a többi autógyártó is csal a kibocsátással, egy német intézet attól fél, a teljes német iparra árnyékot vethet a botrány.

Világméretekben hullámokat vet a Volkswagen (VW) botrány. Michel Sapin francia pénzügyminiszter európai szintű vizsgálatot követel, és szigorú kontrollnak vetik alá az egyes VW-modelleket Svájcban, Dél-Koreában és Ausztráliában is. A Bundestag szeptember 24-én, csütörtökön vitatja meg az ügyet, az Egyesült Államokban kongresszusi különbizottság alakul.

A francia gyártók állnak elébe

Egész Európára és nem csak a Volkswagenre kiterjedő vizsgálatot sürgetett a VW-botrány kapcsán a francia pénzügyminiszter. "Európai piac vagyunk európai szabályokkal, amelyeket be kell tartani" - mondta Sapin szeptember 22-én, kedden az Europe 1 rádiónak. Hangsúlyozta, hogy a fogyasztók megnyugtatása érdekében a vizsgálatnak nemcsak a VW-re, hanem többek közt a francia gyárakra is ki kell terjednie, de mindjárt hozzáfűzte: nincs oka azt hinni, hogy ezek hasonló praktikákat követtek.

A francia gyártók támogatták Sapin javaslatát. Az EU bizottságának szóvivője ugyanakkor elsietettnek tartotta azonnali európai szintű vizsgálat megindítását, mert még folyamatban vannak a vizsgálatok magánál a Volkswagennél, továbbá Németországban és az Egyesült Államokban, és nem tudni, hogy az Európában eladott járművek érintve vannak-e.

Világszerte 11 milliót ismer el a VW

A Volkswagen kedd délelőtt közleményt adott ki, amelyben hangsúlyozza, hogy az európai piacon eladott, EU-6 dízelmotorral felszerelt új gépkocsik mindenben megfelelnek az előírásoknak, és a beépített szoftver semmilyen adatot sem befolyásol. "Diszkrepanciák" lehetnek az EA 189 típusú motorral üzemelő járművekkel, amelyekből világszerte 11 millió fut - áll a közleményben.

A VW szerint 11 millió járművüket érinti a botrányForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Karl-Josef Hildenbrand

A környezetvédők szerint nem csak a VW csalt

Környezetvédők szerint a VW-ügy csak a jéghegy csúcsa. Az emissziós értékek meghamisítása rendszerszerű gyakorlat az európai autóiparban - állította Christiane Brunner, az osztrák Zöldek párt szóvivője. A teszteljárások abszurdak, mondta, úgy vannak kialakítva, hogy a laboratóriumban teljesen más eredmények születnek, mint az utakon. Független vizsgálatok azt mutatták, hogy 23 tesztelt kocsiból 20 nem felelt meg az emissziós normáknak.

"Alapos a gyanú, hogy valóságos üzemben a különösen tisztának tekintett EU-6 motor is sokkal rosszabb emissziós adatokat mutat, mint a próbapadon" - mondta Brunner.

A teljes német iparra vethet árnyékot

A Deutsche Institut für Wirtschaftsforschung (DIW) kutatóintézet attól tart, hogy a botrány a minőség fogalmával egyenlő Made in Germany megjelölésre is árnyékot vet. Félő, hogy emiatt más német exportőrök is kárt szenvednek" - mondta a Bild hírlapnak Marcel Fratzscher, a DIW vezérigazgatója, hozzáfűzve, hogy "sürgős kármentésre" van szükség.

Csökkent, amikor mérik

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amivel kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A szoftver érzékeli, mikor végeznek mérést az autón, és olyankor csökkenti a kibocsátást.

Hatalmas bírság lehet

Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt. A Volkswagen amerikai eladásainak mintegy ötöde dízelüzemű jármű. A hétfői 18 százalék után kedd délig további 17 százalékkal zuhant a VW papírja a frankfurti tőzsdén, és 6 százalékos mínuszba rántotta a Daimler és a BNW részvényeit is.