Lemondott a VW-vezér

Martin Winterkorn
Chairman of the Board of Management (CEO) of Volkswagen AG Martin Winterkorn stand in front of the lettering 'exit' at the annual general meeting of Volkswagen AG at the trade fair grounds in Hanover, Germany, 13 May 2014. Photo: JULIAN STRATENSCHULTE/DPA
Vágólapra másolva!
Elsöpörte a Volkswagennél kirobbant dízelmotorbotrány Martin Winterkornt, aki ma vállalva a felelősséget, lemondott a VW-csoport élén betöltött vezérigazgatói posztjáról. 
Vágólapra másolva!

Winterkorn megdöbbent a történteken, de vállalja a felelősséget

Martin Winterkorn lemondását kedden a német Tagesspiegel szellőztette meg, akit eredetileg pénteken felfüggesztettek volna. Ugyanakkor a helyzet súlyosságára való tekintettel már ma összeült a Volkswagen felügyelőbizottsága a nagytulajdonosokkal egyetemben, hogy döntsenek a konszern jövőjét illetően. Hosszas tanácskozás után egyértelmű döntés született:

a közel egy évtizede a Volkswagen-csoport kötelékeiben szolgáló Winterkorn lemond.

"Én magam is megdöbbentem azon, hogy ilyen szabálytalanságok és kötelességszegés valósulhatott meg a Volkswagennél. Lemondásommal elhárulnak az akadályok az újrakezdéshez, így a Volkswagennél új időszámítás kezdődik" - mondta Winterkorn a CNBC tudósítása szerint. A bukott vezér azt is elmondta, hogy bár nincs köze a botrányt kiváltó csaláshoz, mégis vállalja a felelősséget.

Igazából az ügy szempontjából teljesen mindegy, hogy tudott-e Winterkorn a motorokba épített szabályozókról vagy sem, mivel ha tudott róla, akkor az is gond, ha pedig nem volt róla fogalma, akkor pedig kérdéses, hogy kinek a kezében van az irányítás és a kontroll, ha ilyen megtörténhet.

Winterkorn maga sem érti, hogyan történhetett ilyen a Volkswagennél, de vállalja a felelősséget Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Jochen Lübke

A vállalatnak most története legnehezebb feladatával kell szembenéznie. A lemondás utáni sajtótájékoztatón meg is jelölték az új célt: minden energiával el kell kerülni azt, hogy még egyszer ehhez hasonló történjen. Az elsődleges cél jelenleg az, hogy helyreállítsák a megtépázott bizalmat, ami akár nagyon hosszú évekbe is telhet.

Pénteken döntenek az új vezér személyéről

A találgatások menten megindultak, ki veheti át a Volkswagen-csoport vezérigazgatói székét. A döntésről a pénteki igazgatósági tanács ülésen fognak dönteni. A lehetséges utódok között két VW-csoporthoz tartozó vezető neve merült fel eddig: Matthias Müller, aki a Porsche vezére, illetve Rupert Stadler, aki az Audi elnök-vezérigazgatója.

Hétfőn robbant a bomba

Az autógyár olyan szoftvert telepített 482 ezer - a tengerentúli piacon értékesített - dízel járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szerint az amerikai tisztalevegő-törvény előírásait a 2009 és 2014 között gyártott dízel Volkswagen Jetták, Beetle-k és Golfok, a 2014-es és 2015-ös Volkswagen Passatok, valamint a 2009 és 2015 között gyártott Audi A3-asok sértik meg. Ezek a típusok

a megengedett mértéket akár 40-szer meghaladó mértékben bocsátanak ki nitrogén-oxidokat, amelyek súlyosbítják az asztmát és más légúti betegségeket.

A Volkswagen kedd délelőtti közleményében próbálta nyugtatni az európai piacokat, hogy a tengerentúlon megbabrált EU-6 dízelmotorral felszerelt új gépkocsik mindenben megfelelnek az előírásoknak, és a beépített szoftver semmilyen adatot sem befolyásol.

"Diszkrepanciák" lehetnek azonban az EA 189 típusú motorral üzemelő járművekkel, amelyekből világszerte 11 millió fut.

Dagad a botrány

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) mellett a német, a francia, a dél-koreai és az olasz hatóságok is vizsgálatot indítanak a csalással vádolt cég ellen. Az autógyár együttműködéséről biztosította a hatóságokat, és

6,5 milliárd euró (közel kétezer milliárd forint) céltartalékot különített el az okozott kár megtérítésére.

Nyílt titok volt a manipuláció?

Nyílt titok, hogy a gyártók által megadott fogyasztási és emissziós értékeket csak laboratóriumi körülmények között lehet elérni. El lehet várni, hogy a gyártók végre valóságosabb számokat adjanak meg, de a felügyeleti hatóságoktól is elvárható, hogy reálisabb határértékeket szabjanak meg - idézi az MTI a Neue Zürcher Zeitung szerdai számát.

Az ACEA, az európai autógyártók szövetsége szerdán közölte: támogatja, hogy olyan teszteljárásokat vezessenek be, amelyek nem laboratóriumi körülmények között, hanem normál üzemmódban mérik az emissziós értékeket. Az EU-nak sürgősen ki kell dolgoznia a megfelelő szabályokat - hangsúlyozza az ACEA. Ugyanakkor az ACEA "nagyon komolyan veszi" az amerikai piacon elkövetett hamisítást, de hangsúlyozta: elszigetelt esetről lehet szó, nincs rá bizonyíték, hogy az ügy az egész iparágat érintené.

Ma már emelkedtek a részvények

A Volkswagen-részvények hétfő óta kb. 35 százalékkal zuhantak, ezáltal 26 milliárd euróval csökkent a vállalatcsoport értéke. Szerdán viszont mintha megérezte volna a piac a változás szelét, a VW-részvények 6 százalékkal tudtak emelkedni, bár az elmúlt napok eladói nyomása után ez csak enyhe szépségtapasz.

A Vokswagen-részvények árfolyammozgása május óta Forrás: Investing.com