Darabjaira hullhat a Volkswagen

2015.09.24. 11:14

Akár bele is rokkanhat a Volkswagen a napokban kirobbant botrányba. A befektetők és a piaci elemzők is csak sötétben tapogatóznak, de ahogy egyre több részletre fény derül, az csak tovább súlyosbítja a német autóipari óriás kálváriáját. A csalással lebukott konszern jövője Európa legnagyobb gazdaságára is komoly hatással lehet: már olyan vélemény is hallható, hogy az ügy a németeknek a görög válságnál is nagyobb problémát jelenthet.

Egyáltalán nem vagyok biztos abban, hogy a Volkswagen ezt a helyzetet túl tudja élni”  – mondta az Origónak Róna Péter. A közgazdász szerint a konszern akár bele is rokkanhat a botrányba. Ennyire azonban még ne rohanjuk előre, ugyanis jelenleg nagyon keveset tudunk - tette hozzá. Mindenesetre egy vezéráldozata már van az Amerikában kipattant botránynak: lemondott a konszern vezérigazgatója, Martin Winterkorn, aki megdöbbent a történteken, de vállalja a felelősséget.

Mi történt a wolfsburgiakkal?

A VW csoport hétfőn ismerte el, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízel járművébe, amelynek segítségével kijátszhatóak a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A konszern csalása nem új keletű, hiszen már néhány 2009-es modellje is érintett.

Martin Winterkorn lemondott a botrány miattForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Jochen Lübke

A cég kedden azzal próbált tüzet oltani, hogy közleménye szerint az európai piacon eladott, EU-6 dízelmotorral felszerelt új gépkocsik mindenben megfelelnek az előírásoknak, és a beépített szoftver semmilyen adatot sem befolyásol. Ugyanakkor azt is írták, hogy „diszkrepanciák” lehetnek az EA 189 típusú motorral üzemelő járművekkel. Ez annyit tesz, hogy a konszern által világszerte eladott 11 millió autónál nem feltétlenül stimmelnek az adatok.

A botrány amellett, hogy taccsra tette a VW-papírok árfolyamát (hétfőn ötödével szakadt a jegyzés, és a keddi esés is közelítette ezt a mértéket, amit szerdán csak mérsékelt, 6 százalékos emelkedéssel korrigált a piac), komoly hatással lehet a dízelmotorok jövőjére is. Ráadásul, ha nem elszigetelt ügyről van szó, több csontváz is kiesne az autóipar szekrényéből, akkor azt az egész szektor meg fogja sínyleni.

Szétbírságolhatják a Volkswagent

Róna Péter szerint az egy dolog, hogy valószínűleg az amerikaiak nagyon komoly büntetést fognak kiszabni a VW-re, de más dolog, hogy szerinte várhatóan hasonló módon cselekedik majd minden más érintett ország is. Dél-Korea például már be is jelentette, hogy odacsap, de a közgazdász úgy véli, hogy minden egyes ország, ahol van jelentős hazai autóipari szereplő, hasonlóan fog eljárni. Példaként Franciaországot, Olaszországot és Japánt említette.

Komoly bírságokra számíthat a cégcsoportForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Daniel Reinhardt

Az egész világon 11 millió autót érint a botrány, az USA-ban 482 ezret, ahol autónként 37 500 dolláros (10 millió forint) bírságot lebegtettek be. A közgazdász szerint nem valószínű, hogy a többi ország jelentős mértékben kevesebbet követelne, mint az amerikaiak.

És szét is perelhetik

„Vaktában tapogatóznak a befektetők és az elemzők is a Volkswagennel kapcsolatban, hiszen az amerikai potenciális bírságnak, valamint az egyéb károknak az összegét nagyon nehéz megbecsülni”  – mondta az Origónak Móró Tamás, a Concorde vezető elemzője. Szerinte a korábban elhangzott 18 millió dolláros (15,9 milliárd euró, 4930 milliárd forint) maximális amerikai büntetéssel szemben a tényleges bírság ennél jóval kevesebb lesz. Ugyanakkor szerinte az biztos, hogy rengeteg olyan érdekelt van, akiknek megéri perelni a Volkswagent:

  • az autóvásárlók – arra hivatkozva, hogy csökkent a vagyontárgyuk értéke, és ez egyértelműen a cégnek róható fel;
  • a kereskedők – a VW értékesítései valószínűleg esni fognak, így nekik is kárt okoztak;
  • akik egészségkárosodást szenvedtek – ezt nehéz lesz bizonyítani, de elképzelhető, hogy ilyen perek is indulnak majd.

Mindkét szakértő megemlítette, hogy a cég saját részvényesei is jogorvoslatot kereshetnek. Móró Tamás elmondta, hogy Amerikában létezik a pertársaságok intézménye: ez annyit tesz, hogy ilyenkor összeáll minden érintett, és közösen nyújtanak be keresetet az érintett céggel szemben a minél nagyobb kártérítés kicsikarása érdekében. Szerinte ezek a perek sikeresek lesznek, hiszen biztosan találnak majd olyan károkozást, amit fel lehet róni a VW-nek." Az még kérdéses, hogy ez egy pár vagy sok milliárd dollár lesz, ugyanakkor nagyságrendileg félmillió autóról beszélhetünk, ami az amerikai piacot érinti, és ha autónként 10 ezer dollár értékvesztéssel számolunk, akkor az máris 5 milliárd dollárt jelent.

Készül a VW a perekre
A The Guardian arról írt, hogy a VW már megkereste a Kirkland & Ellis amerikai ügyvédi irodát, amely a BP-t a 2010-es Mexikói-öbölben történt olajkitöréssel kapcsolatos ügyekben képviselte. A BP olajkútjából kiömlő kőolaj hónapokig szennyezte a tengert és a partokat, óriási környezeti károkat okozva. Sokan (halászoktól a környező államokig) perelték a brit olajtársaságot.

Röpködnek a milliárdok

A VW egy relatíve gazdag cég, jelentős nettó készpénzállománnyal (21 milliárd euróról, azaz 24 milliárd dollárról szólnak a hírek – körülbelül 6500 milliárd forint), tehát megéri perelni egy ilyen céget Móró Tamás szerint, hiszen potenciálisan sok pénzt lehet belőle kivasalni. Amerikában az ilyen jellegű bírósági eljárások gyakran komoly kártérítési összeggel végződnek, amely sokmilliárdos nagyságrendű is lehet. Ehhez még hozzájön az is, hogy a jövőben az értékesítési kilátások mennyire romlanak. A négyhengeres dízelmodelleket most nem is lehet forgalmazni Amerikában, ahogy az egész márka is nagyon megkopott a történtek hatására, ez pedig a szakértő szerint Amerikában különösen fontos.

Csaltak a németek, ráadásul szándékosan

A VW ugyan már félretett 6,5 milliárd eurót az esetleges bírságokra, de Róna Péter szerint itt olyan méretű büntetésre van kilátás, amit a vállalatok nem szoktak túlélni. „Itt nem arról van szó, hogy mérnöki vagy gyártási hiba csúszott be, amit ki kell javítani, hanem szándékos csalás, szándékos megtévesztés” – hangsúlyozta a közgazdász. Ez megdöbbentette a világot.”

Szerinte Németországról a világon korábban senki sem feltételezte azt, hogy csalhat.

A technológia még nem is létezik?
Nincs meg a megfelelő technológia azon emissziós értékek eléréséhez, amelyeket előírnak a gyártóknak, mondta Bejczy József igazságügyi közlekedési szakértő az M1-en. Szerinte ezeket a károsanyag-kibocsátási értékeket politikusok és gazdasági szakértők határozták meg, így a mérnököknek muszáj volt megoldást találniuk, mert a gazdaság megkövetelte az értékek betartását, hogy a piacon tudjanak maradni. A VW a legrosszabb megoldást választotta, de ezt is kényszerhelyzetben tette, véli a szakértő.

Darabjaira hullhat a konszern

A botrányból fakadó kereslet-visszaesés Róna Péter szerint olyan mértékű is lehet, amely már alapvetően befolyásolja a termelési volumen gazdaságosságát – ha bizonyos mérték alá esik a termelés, akkor az már nem gazdaságos, nem termel elegendő profitot. A közgazdász szerint a VW csak egyetlen módon védekezhet: feldarabolja a konszernt. A különböző márkák, így az Audi, a Skoda, vagy a Seat leválhat a cégcsoportról, és önállóan működhet tovább, vagy akár el is adhatják őket – ez is egy lehetséges végkifejlet.

Móró Tamás ugyanakkor úgy látja, hogy ha komoly fizetési kötelezettsége a VW-nek csak Amerikában keletkezik, akkor a botrány nem fogja összeroppantani a céget. Ha viszont ez globálissá válik, más régiókban is megpróbálják majd megbírságolni a céget, és az értékesítés is jelentősen csökken, akkor van arra esély, hogy széthullik a VW, bár szerinte ez nem fog bekövetkezni.

Széteshet a VWForrás: AFP/John Macdougall

„A részvényesek jelentős értékvesztést szenvednek el, a cég jövőbeni növekedési lehetőségei számottevően szűkülnek, kevesebb pénz lesz fejlesztésre, és elképzelhető, hogy a végén lesz egy tőkeemelés is” – vázolta a VW jövőképét az elemző. Móró Tamás nem számít arra, hogy a botrány miatt a VW tönkremenne. Mint mondta,  nagyon sok múlik azon, hogy az Európai Bizottság, illetve az európai hatóságok mennyire keményen lépnek majd fel  a VW-nel szemben. „Ha gazdaságpolitikai érdekek miatt nem annyira keményen, akkor szerintem ebből nem lesz ilyen szintű gond” – fogalmazott a szakértő, aki szerint Európa ilyen szempontból a legvédettebb, elég csak a gazdasági szempontokat megnézni. Európában ugyanis igen fontos az autóipar helyzete, emiatt nem valószínű, hogy Németország szándékosan lépne az autóiparral szemben egy komoly kártérítési igénnyel. Ugyanakkor más országok kárigényét nem zárta ki az elemző.

Márpedig a németek megérzik

A Volkswagen botránya nagyobb fenyegetést jelent a német gazdaságra, mint a görög válság – írja az ING vezető elemzőjére, Carsten Brzeskiára hivatkozva a Reuters. Ugyanis a VW Németország egyik legnagyobb munkáltatója, így közvetlenül több mint 270 ezer dolgozót érint, nem is beszélve a konszern német beszállítóiról.

Angela Merkel német kancellár egy új Volkswagen volánja mögöttForrás: MTI/EPA/DPA/Uwe Anspach

„Ha a VW eladásai visszaesnek a következő hónapokban, akkor annak nemcsak a cégre lesz hatása, hanem az egész német gazdaságra” – fogalmazott a szakértő. A VW egyébként közel 600 ezer autót értékesített az Egyesült Államokban, ami a cégcsoport eladásainak körülbelül a 6 százalékát teszi ki.

Mi van, ha nem csak ők csaltak?

A botrány kirobbanása óta időről időre felmerül a gyanú, hogy az ilyen jellegű csalások nem csak a VW-re lehetnek igazak, hanem az egész német autóiparra – ez pedig Róna Péter szerint az egész ágazatra is ráéghet.

„A szakmában már évek óta hallható egy ilyen zümmögés, dünnyögés, hogy kiváltképp a dízel modellek esetében a környezetvédelmi számok valahogy nagyon szépek, és milyen érdekes, hogy ilyen szépek”  – mondta a közgazdász. Az elmúlt években senki sem tudta kiszúrni a trükközést, amíg az egyik amerikai egyetem kutatói ezt megtalálták. Szerinte nyilvánvaló, hogy a világ minden dízelautójának a programját át fogják vizsgálni. „Itt most már nincs megállás, mert addig, amíg az amerikai hatóság nem mondja ki egy dízelről, hogy igen, átvizsgáltuk a programot, ez rendben van, az a modell gyanús lesz” – véli a szakértő.

Róna Péter szerint az sincs kizárva, hogy a történet vége egy autóipari megtorpanás lesz. A közgazdász végül visszakérdezett, ha ez valóban így van, és több márka is érintett:

– Venne most dízelt?

– Csak ha nagyon akciós.

– Ugye?!

Mi jön most?

A cég a tegnap igazgatósági ülés utáni sajtótájékoztatón a legfontosabb célként a megtépázott bizalom helyreállítását jelölte meg, jelezve persze, hogy ez akár nagyon hosszú évekbe is telhet. E folyamatban persze kulcsszerepe lesz a konszern új vezetőjének, akinek kinevezéséről várhatóan a pénteki igazgatósági ülésen döntenek.

Matthias Müller a Porsche AG vezérigazgatójaForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Daniel Maurer

A lehetséges utódok között eddig két VW-csoporthoz tartozó vezető neve merült fel: Matthias Mülleré, aki Porsche vezére és Rupert Stadleré, aki jelenleg az Audi elnök-vezérigazgatója.

 

Rupert Stadler, az Audi elnök-vezérigazgatójaForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Armin Weigel

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK