Olcsón megússza a VW-botrányt Németország

2015.09.25. 17:19

Kevés kárt okoz a német gazdaságnak a Volkswagen-botrány, állítják londoni elemzők. Korábban a Toyota és a General Motors is átesett hasonló botrányokon, de mind a cég, mind a nemzetgazdaság átvészelte azokat.

A Capital Economics pénzügyi-gazdasági elemzőcsoport szakértői pénteken összeállított helyzetértékelésükben azt jósolják, 2015-ben és 2016-ban változatlanul 1,5 százalékos, 2017-ben pedig 1,7 százalékra gyorsuló gazdasági növekedés várható Németországban.

Hatalmas a német autóipar

A Volkswagen 600 ezer embert foglalkoztat, közülük 270 ezret Németországban, és a járműgyártás adja a teljes német ipari termelés 17 százalékát. Az ipar a német gazdaságban előállított bruttó hozzáadott érték 26 százalékát termeli meg, vagyis az autóipar a teljes német gazdasági kibocsátás csaknem 5 százalékát jelenti.

Emellett sok más szektor foglalkoztatási és aktivitási mutatói is közvetlenül kapcsolódnak az autógyártáshoz. Az autókereskedések például a szolgáltatási ágazathoz tartoznak. Összességében a német munkahelyek 15 százaléka függ valamilyen módon az autóipartól.

A Toyota és a GM megúszta

A korábbi hasonló külföldi incidensek tapasztalatai azt sugallják a ház elemzői szerint azonban, hogy az ilyen jellegű botrányok nem gyakorolnak érezhető közvetlen hatást a járműágazat teljesítményére.

A német autógyártás 15 százaléka az autógyártáshoz kapcsolódikForrás: MTI/Nemes János

A Toyotának 2009 és 2011 között 9 millió autót kellett visszahívnia egy olyan hiba miatt, amely a járművek váratlan gyorsulását okozta, a General Motors pedig csak tavaly 27 millió autót hívott vissza a gyújtásrendszer hibája miatt. Ennek ellenére sem a japán, sem az amerikai autógyártásra nem gyakoroltak érezhető hatást a visszahívások, csupán a két cég részvényárfolyamai estek, de hamarosan azok is visszaálltak a botrány előtti szintre.

Felmerülhet az az érv, hogy a Volkswagen megítélésén súlyosabb csorba eshet, mivel a német cég szándékos csalást követett el. A Toyota és a GM járműveinek hibái azonban számos halálesetet okoztak, a Volkswagen-botránynak pedig nincsenek ilyen közvetlen tragikus következményei – érvelnek a Capital Economics londoni elemzői. Mindezek alapján a ház azzal számol, hogy a német gazdaság hosszabb távon komolyabb gazdasági károk nélkül átvészeli a Volkswagen-botrányt.

Lesz, aki jól jár

Az ügynek azonban lehetnek más, közvetett hatásai is. A Volkswagen részvényárfolyama 30 százalékkal zuhant a botrány kirobbanása óta, és a BMW papírjai is 9 százalékot gyengültek, és ez befolyásolhatja a részvényesek fogyasztási kiadásait. Az ügyet megszenvedheti a német üzleti és fogyasztói bizalom is, aminek széles körű gazdasági kihatásai lehetnek - hangsúlyozzák a Capital Economics londoni elemzői.

A benzinautók gyártói profitálhatnak a VW-botránybólForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Boris Roessler

Komoly gazdasági visszaesés azonban több okból sem várható. A járművek visszahívása és kijavítása például önmagában is generál valamelyes pótlólagos gazdasági aktivitást, még ha a profit más cégeknél csapódik is le. Emellett a botrány miatt jó eséllyel visszaesik a dízelautók iránti bizalom, és a vásárlók inkább a benzinmotorok felé fordulnak – vagyis az ilyen autókat gyártó cégek plusz nyereséghez juthatnak.

A Moody's pesszimistább

Más nagy londoni házak szerint ugyanakkor a Volkswagennek valószínűleg hosszú távú károkat okozott az ügy. A Moody's Investors Service nemzetközi hitelminősítő, ami a héten negatívra rontotta a Volkswagen adósosztályzati kilátását, ehhez fűzött indoklásában kiemelte azt a véleményét, hogy a csalás - vagyis az amerikai környezetvédelmi előírások szándékos kijátszása - az egész világ személyautó-piacán negatív hatással lesz a német cég hírnevére és hitelességére.

Ez a negatív vállalati imázs hosszú ideig fennmaradhat, és ez gyengítheti a Volkswagen piaci pozícióit, márkaértékét és fogyasztói ár-érték megítélését. Ez végső soron hatást gyakorolhat a Volkswagen jövőbeni jövedelmezőségére is - állt a Moody's elemzésében.