Szeretnénk több, a nemzetközi piacokon sikeres magyar céget látni!

Version
Vágólapra másolva!
Geszti Péter, Bod Péter Ákos és Mérő László is előadók lesznek azon az október 6-i eseményen, melyet egy új kezdeményezés szervezett a KKV és mikrovállalkozói szektor, illetve a start-up vállalkozások számára. Az esemény kapcsán Szilágyi Imrét, a programot szervező Business Smart megálmodóját kérdeztük.
Vágólapra másolva!

Számos rendezvény van a hazai piacon ahol üzleti ötleteket, vagy tudást lehet összeszedni. Miért indítottátok el a Business Smart-ot és mi a cél vele, mennyiben más, mint a többi kezdeményezés?

Azt látom, hogy rengeteg olyan rendezvény van, ahol a résztvevők bepillantást kaphatnak üzleti ötletekbe, cégek működésébe, de igazából az itt kapok információk sokszor csak morzsák vagy mozaikok ahhoz, aminek végleg össze kellene állnia egy cégvezető fejében a sikeres működéshez és a növekedéshez. Mindez önmagában nem elegendő, ezért kevés az a cég, aki ténylegesen a gyakorlatban tudja ezeket az információkat hasznosítani. Mi szeretnénk lenni az a fórum, ahol a mozaikok végül a helyükre kerülnek. Sehol nem láttam még komplex megoldást arra, hogyan lehet egy üzleti modellt minden oldalról megtámogatva összerakni úgy, hogy az összeállt képből egy nemzetközi piacokon is versenyképes cég szülessen meg.

Nem túl nagy célkitűzés ez egy átlagos magyar KKV, vagy főleg egy mikrovállalkozás számára, hogy nemzetközi piacokban gondolkodjon?

Szerintem egyáltalán nem! Sőt, ha valaki csak a magyar piacban gondolkodik, az önként lemond egy jóval jövedelmezőbb és sikeresebb út lehetőségéről. Annyira picike ország vagyunk, hogy nekünk nem is lenne szabad csak a határokon belül gondolkodnunk. Magyarország ugyan kisebb lett területileg egykori önmagához képest, de ez nem jelenti azt, hogy fejben ne gondolkodhatnánk akár csak a korábbi másfélszer nagyobb méretben, ha üzletről van szó. De rögtön tovább is lépnék, ott az egész Európai Unió, aminek tagjai vagyunk és szintén "belső piac" számunkra. A legtöbb kisvállalkozás mégsem használja ki ezeket a lehetőségeket, hanem eleve lekorlátozza magát az országhatáron belülre, ezzel jelentős bevételtől fosztva meg saját magát. És valljuk be, a legtöbb cég működése pontosan ezért soha nem is tud egy olyan szintre lépni, ahol a nagyobb profitok vannak, ahol már igazán függetlenné tud válni a vállalkozás az alapítótól.

Miért fontos hogy az alapító független legyen a cégtől?

Ez triviális kellene, hogy legyen, és ha valakinek nem egyértelmű, annak csak az az oka, hogy nálunk nincsenek még vállalati működési minták, hisz Magyarországon a legtöbb vállalkozó első generációs vállalkozó. A fejlettebb nyugati országokban már 100 éve léteznek cégek, míg nálunk a legtöbb cég a rendszerváltáskor, vagy azt követően indult. Országunkban így még nincs sok generációs vállalkozó – de legalábbis nagyon ritka. Ahhoz hogy kialakuljanak a hatékony sémák arról, hogyan száll át egy cég az utódokra, mintákra van szükség. Működési modellre. Nálunk a cégvezetések többsége, még mindig a munkavállalói mentalitást hordozza, vagyis a cégeiket önfoglalkoztatásra hozták létre és épp ezért nem is tekinthetőek igazi üzleti vállalkozásoknak. Többek közt ezen problémakör megoldásához is szeretnénk támogatást adni a Business Smart projektben a következő rendezvényeinken.

Ezek szerint nem csak október 6-ról szól a dolog. Lesz folytatása is?

Igen, szó sincs arról, hogy mindent október 6-án szeretnénk elmondani. Az őszi rendezvény csak az egyik első lépcsője célkitűzéseinknek. Ezen a napon egy nagyon hiányzó mozaikot szeretnénk átadni a résztvevőknek, méghozzá a pénzügyi alapokat. Egy olyan pénzügyi szemléletet, ami a siker felé tud vinni egy céget. Azon viccelődtünk, amikor írtuk a programot, hogy azért zseniális ez a nap, mert a versenytársak nem is értik majd, hogy mitől megy ennyivel jobban a céged, hiszen ezek a folyamatok nem láthatóak, nem olyanok, mint a marketing, ami szem előtt van és könnyű másolni. Az itt megszerezhető információk egy olyan háttérfolyamat részei, amit szinte lehetetlen ellesni a versenytársaktól.

Miért pont a pénzügyekkel foglalkoztok elsőként?

A legtöbb jelenlegi üzleti program a termékkel, azaz az üzleti ötlettel és a marketinggel foglalkozik, vagy pedig a forrásbevonással, hogy hogyan lehet befektetőket szerezni egy induló projekthez. Ezekkel mi most egyáltalán nem akarunk foglalkozni, a rendezvény fő fókusza, ahogy a rendezvény címe is mondja, a pénz lesz. Vallom ugyanis, hogy egy sikeres stabil cégnek négy fő pillére van, három lábon a szék is instabil. Első pillér maga a termék – amibe beletartozik a kutatás-fejlesztéstől a beszerzésen és gyártáson át minden, ami a termék előállításához szükséges. A második az, hogy a termék eljusson a piacra, vagyis a kapcsolat a fogyasztókkal. Ide tartozik a marketing és az eladás, de ide tartozik a PR és még az ügyfélszolgálat is. A harmadik pillér a humánerőforrás, ami átfogja az első kettőt, hiszen mindkét területen emberek dolgoznak, akiket megfelelően kell kiválasztani, képezni és irányítani. A negyedik pillér, amiről a legkevesebb szó esik általában, pedig szerintem a legfontosabb, mert minden folyamatot elejétől végéig irányít egy cégben: a pénzügyek. A termék előállítása pénzbe kerül, az alapanyagok beszerzése, a gyártási folyamat és az értékesítés is folyamatos forrásokat igényel, utóbbi persze árbevételt is hoz, valamint a cég alkalmazottait is folyamatosan fizetni kell. Az egész működést, elejétől végéig átjárja a pénz, és épp ezért életbevágóan fontos, hogy egy cégtulajdonos tisztában legyen azokkal az alapokkal, hogy egyáltalán mi a pénz, hogyan működik és hogyan kell(ene) használnunk?

Ennyire alapvető dolgokkal azért a legtöbb cégvezető tisztában van, nem?

Egyáltalán nem! Tíz cégvezetőből kilencnek fogalma sincs a pénz működéséről. Legtöbbször olyan alapvető dolgokat nem tudnak, hogy hogyan keletkezik a gazdaságban pénz – és itt nem a bankokra kell gondolni, mert nem ott, hanem épp a cégeknél, vagy lent a közértben keletkezik – de ezt senki nem tudja, vagy ha tudja is, csak kis eséllyel érti a működését. Vagy vegyük például azt a kérdést, hogy mi befolyásolja a pénz értékét, merthogy a pénz értéke egyáltalán nem állandó, hiába van ráírva egy szám, az a szám valójában folyamatosan változik. Ennek megfelelően kellene használni egy cég működése közben is a pénzt, mint eszközt, illetve használni az egyéb apró trükköket, melyeket ugyan sokan használnak, de nem tudatosan és így legtöbbször nagyon felelőtlenül.

Kik lesznek az előadók és miért pont őket választottátok?

Először az egész napos program kívánt tartalmát alakítottuk ki, majd megvizsgáltuk, hogy milyen alkotórészek kellenek ahhoz, hogy a nap végére összeálljon a teljes kép a céges pénzügyek kapcsán. Ehhez összeírtunk 6 témát, ami átfogja a mondanivalót és megkerestük azt a 6 nevet, aki az adott témához leginkább illik és elsőre ugrott be mindenkinek. Így került például Geszti Péter is az előadók közé, mert a kreativitás, mint a hat téma egyike, egyértelműen hozzá köthető. Kevés olyan üzleti szereplő van ma Magyarországon, aki ennyire sokoldalú és mégis minden területen minőséget tesz le az asztalra. Ő egy olyan sztorit fog hozni a konferenciára, ami nagy tanulságokat tartogat a magyar cégvezetőknek. Nagyon izgatottan várom már én is, ugyan még csak az előzetesét hallottam tőle, de máris látszik, hogy egy nagyon inspiráló előadásra számíthatunk.

Kiknek javasoljátok a részvételt október 6-án?

Olyan tudás átadására kerül sor a nap során, melyre igazából minden embernek nagy szüksége lenne, aki pénzt használ, nemcsak egy cégvezetőnek. Ezt a programot most leginkább mégis azoknak a cégvezetőknek terveztük, akik szeretnének többet elérni, szeretnének kitörni a magyar valóságból egy nagyobb és vásárlóerőben is izmosabb nemzetközi piacra, ahol természetesen nekik is fel kell nőni és tudni olyan értéket adni, ami megfelel a követelményeknek. De nem félek tőle, hogy nem léteznek ilyen cégek, mert számtalanszor bizonyítottuk már, hogy a magyar leleményesség és a magyarokra jellemző összetett gondolkodás, képes arra hogy kiváló termékekkel megállja a helyét a külföldi piacokon is. A számos unalomig emlegetett példa – Prezi, Ustream, NNG, Epam vagy a Balabit – mellett jó lenne sokkal több magyar sikertörténetet látni. Szeretnénk az induló és már működő kis magyar cégeket inspirálni, növekedésükben segíteni A fő cél, hogy egy központi tudásplatformmá váljunk e cégek számára, de már azzal is megelégednék elsőre, ha a résztvevő cégek közül kikerülne 10-20 olyan cég, aki a következő években meglépi ezt az előbb emlegetett nemzetközileg is elismert szintet. Mi abban segítjük őket, hogy a szükséges tudást, mintákat bemutatjuk és ezzel együtt építünk egy olyan közösséget ezen cégeknek, melyhez érdemes csatlakozni.