Akik már megcsinálták a nagy üzletet

2015.10.07. 17:47

Zsínórokat csomózgatnak, pénzt tili-toliznak, szerelmet árulnak, közben ezzel olyan értéket teremtenek, amivel hatalmas elégedett ügyfélkört és sok millió forintot szereznek. Elmondták hogyan.

Szilágyi Imre, a Business Smart rendezvény megálmodója négy sikeres és fiatal vállalkozóval beszélgetett kedden arról, minek köszönhetik sikereiket.

Nem mindegy a szemlélet

Már az év vállalkozója címet is elnyerte Rajnai Richárd, aki 2008-ban alapította a ma piacvezető Kötéltechnika Kft.-t. A céget egymillió forintból indította, befektető és bankihitel nélkül érte el mai piaci pozícióját. Elmondása szerint az egyszemélyes vállalkozás hatékonyságával tudott növekedni, és ez az organikus növekedés finanszírozta önmagát. „A sikert a szemléletnek köszönhetem. Valójában zsinórokat csomózgatunk úgy, mint kétezer éve, csak ma géppel. Ha viszont nem így nézem a dolgot, hanem arról az oldalról, hogy értéket teremtek, ami megoldás a vevőim problémájára, az máshogy hangzik. Azt tartom mindig szem előtt, hogy a vevő mit keres: egy biztonsági hálónál az építésvezetőnek határidőkre és biztonságra van szüksége, akkor nem a színekről és az árról beszélek" – avatott be Rajnai Richárd.

Balról: Rajnai, Bíró, Szórádi, Weiler és a házigazda Szilágyi ImreForrás: Jurassza Zsófia

Nem a vásárlók fizetnek 

A Barion az első magyar cégnek tartja magát, aki e-pénzt hozott létre, és a Magyar Nemzeti Bank engedélyével is rendelkezik.Bíró Tamás sikerüket abban látja, hogy ők nem tranzakciós jutalékot szednek a rendszer használatáért, hanem a vásárlóik adatainak elemzéséből csinálnak pénzt. „Valljuk be, hogy az emberek nem szeretnek fizetni azért, hogy fizethessenek, a kereskedők viszont szívesen fizetnek számukra hasznos adatok használatáért, és elemzésért.Gyorsan, és kicsi ciklusokban fejlesztünk, és azonnal teszteljük, hogy valóban van-e rá kereslet, így nem gyártunk felesleget. Az is előfordul, hogy már a terveket megbeszéljük az ügyfelekkel, és ha rábólintanak, csak akkor fejlesztjük le a szoftvert"- osztotta meg a hallgatósággal sikerének titkát a Barion marketing igazgatója.

Évente duplázza bevételét

A Forbes címlapján is láthattuk már Szórádi Bencét, aki 19 évesen, elsőéves egyetemistaként alapított ledeket forgalmazó céget 500 ezer forintból. A vállalkozása ötödik évében már megközelítette a 300 millió forintos éves árbevételt. Minden esztendőt nyereségesen zártak, és általában évente megduplázták bevételüket. Szerinte a siker titka a változásra való hajlandóság: ha valami nem működik, nem kell erőltetni. „Minél hamarabb észrevesszük, hogy ez nem megy, annál hamarabb tudunk váltani. A csapatban látom a növekedés motorját, és a folyamatos kommunikációban. Volt olyan ügyfelünk, akinek hiába dolgoztunk ki jó megoldást, tudtuk, hogy nem fog neki megtérülni, így inkább megbeszéltük vele, hogy jöjjön vissza 2 év múlva, mert akkor lesz rá szüksége. Millióktól estünk el, de megérte" - mondta a Ledleet.hu tulajdonosa.

Üzlet a szerelemből

A beszélgetés negyedik résztvevője a szerelemből csinál üzletet, méghozzá nem is akár milyet. Weiler Péter a hazai online társkeresés egyik atyja. Nevéhez kötődik többek között a Randivonal, de a brands.hu és a citybrands.hu vásárlói közösségeket is ő indította. Szerinte a sikerét annak köszönheti, hogy nem csak a jéghegy csúcsát nézi. „Nem elég, hogy a szoftverek működjenek, a társkereső oldal mögött sok kutatás és szociológia is van, trendek figyelése" – mondta Weiler. A 15 éve sikeres vállalkozás egyébként épp most nyit külföldi piacok felé.

Exportban nincs egyetértés

A beszélgetés során mindenki egyetértett abban, hogy kulcsfontosságú érteni a vevőket, és tudni az igényeiket. Abban viszont teljesen megoszlottak a vélemények, hogy a külpiacra lépés pofon egyszerű, vagy bőven feladja a leckét. Weiler szerint tízszer annyi munka és csak kétszer annyi eredmény. Hasonló nehézségekről számolt be a kötéltechnika ügyvezetője is, ahogy ő fogalmazott: szívesen megosztaná ebbéli sikersztoriját is, de még nincs. Rajnai abban látja a legnagyobb nehézséget, hogy a hazaitól nagyon eltérőek terméke esetében külföldi piacok. 

Velük ellentétben Szórádi Bencének elég volt egy eu-s domaint megvásárolni, és bevételének fele külföldről érkezik. Nehézségekbe ő is ütközött: mindannyian tapasztalták, hogy nem túl jó a magyar cégek megítélése külföldön. Szórádi ezért alapított tavaly egy német, idén pedig egy brit céget is, van olasz partnere, és pont a konferencia napján kapott egy megkeresést Máltáról.

KAPCSOLÓDÓ CIKK