Több mint 50 százalékkal csökkent a Tesco eredménye a cég idei pénzügyi évének első feléről szerdán kiadott beszámoló szerint. A Tesco-jelentésben a Magyarországon március 15-e után bevezetett vasárnapi boltzár is szerepelt.

A Londoni Értéktőzsdén szerda reggel közzétett kimutatás alapján a legnagyobb brit kiskereskedelmi vállalat egyszeri tételek nélkül számolt csoportszintű működési eredménye az augusztussal zárult hat hónapban 354 millió font (150 milliárd forint) volt, 54,6 százalékkal kevesebb a tavalyi pénzügyi év azonos időszakában mért 779 millió fontnál.

Fotó: Bielik István - Origo

A forgalom 1,9 százalékkal 23,9 milliárd fontra (tízezer milliárd forintra) csökkent. A Tesco hangsúlyozza ugyanakkor, hogy üzleti modelljének "példátlan" átalakítási programja miatt sok kulcsfontosságú mérőszám már javul. A cég kiemelte azt is, hogy dél-koreai üzlethálózatának nemrégiben bejelentett eladásával lezárult érdekeltségportfoliójának felülvizsgálata.

A fogyasztók jól reagáltak

A nemzetközi hálózat a csoportszintű átlagnál jobban teljesített: a Tesco külföldi érdekeltségeinek azonos eladótérre számolt forgalma - az üzemanyag-eladások nélkül számítva - 1 százalékkal nőtt, az Egyesült Királyságban és Írországban működő hálózat értékesítési bevételei ugyanakkor 1,2 százalékkal csökkentek.

A Tesco beszámolója szerint a külföldi érdekeltségek forgalma három év óta először nőtt az idei pénzügyi év első felében. Az eladások az összes európai piacon emelkedtek, a fogyasztók ugyanis jól reagáltak a friss élelmiszerek kínálatának bővítését célzó beruházásokra - áll a cég eredményjelentésében.

A vasárnapi boltzár is belekerült a jelentésbe

A Tesco szerint különösen Lengyelországban és Szlovákiában kiemelkedő a forgalom felfutása. A nemzetközi hálózat működési eredménye ugyanakkor 26 százalékkal 102 millió fontra csökkent. A csökkenés részben a kínálat fejlesztésére végrehajtott beruházásokból ered, de az okok között szerepeltek a Magyarországon meghonosított törvényi változtatások is, köztük az üzletek vasárnapi zárva tartásáról intézkedő jogszabály, valamint az élelmiszerlánc-felügyeleti díj emelkedése - áll a Tesco szerdai beszámolójában.

A cég jelentése megemlíti: az Európai Bizottság jelenleg vizsgálja, hogy e díj összeegyeztethető-e az EU-jogszabályokkal.

A Tesco beszámolója hangsúlyozza ugyanakkor, hogy a magyarországi, csehországi, lengyelországi és szlovákiai érdekeltségek átstrukturálása befejeződött, az egyes országokban eddig külön-külön működő vállalatirányítási csoportokat a cég egyetlen regionális központba vonta össze. Ettől a lépéstől a Tesco jelentős változásokat vár.

A Tesco, amely a brit magánszektor legnagyobb foglalkoztatója 320 ezer alkalmazottal, tavaly rendkívül nehéz, könyvelési botrányokkal is súlyosbított pénzügyi évet hagyott maga mögött.

Tavalyi teljes pénzügyi évét évszázados történetének eddigi legrosszabb eredményével zárta: a vállalat a vártnál sokkal nagyobb, 6,38 milliárd fontos (2700 milliárd forintos) adózás előtti veszteséget jelentett 2014-2015-ről.

Fotó: Bielik István - Origo


A Tesco vezérigazgatója, Dave Lewis már tavaly teljes gazdálkodási fordulatot hirdetett meg.Ennek jegyében a cég - ahogy ez a szerdai jelentésből kitűnik - az év eleje óta 53 veszteséges nagy-britanniai üzletet zárt be. Emellett törölte további 49 új, korábban tervbe vett nagyáruház felépítését, és a múlt hónapban bejelentette, hogy 4 milliárd fontért eladja dél-koreai üzlethálózatát.

13 boltot bezártak

Magyarországon februárban karcsúsított a Tesco, összesen 566-an dolgoztak abban a 13 Tesco-üzletben, amelyet feltehetőleg a felügyeleti díj emelése és a vasárnapi zárva tartás miatt zárt be a cég. A Tesco február elején még azt közölte, 90-en a távozás mellett döntöttek, míg 60 dolgozónak nem tudott állást ajánlani a cég.