Könnyebb vállalkozni ezekből a szakmákból

2015.10.15. 08:00

Bár elméletben bármilyen alkalmazotti státuszból át lehet lépni a versenyszférába, a gyakorlat azt mutatja, egyes hivatások alkalmasabbak erre másoknál. Összeszedtünk néhány ilyen területet.

Kiskereskedelem

Ebben a munkában olyan készségeket is kifejleszt az ember, amelyeknek semmi közük a pénztárkezeléshez vagy a termékválogatáshoz. Az eladó és a vállalkozó többek közt abban hasonlít, hogy megjelenik egy ügyfél, aki nem tudja pontosan, mit akar, majd megszólítja valaki, aki segít neki. Így abban is rutint lehet szerezni, hogy az ember szinte ránézésre megállapítsa, mennyire nehéz eset az új ügyfél, milyen problémával jelentkezik, milyen kommunikációs stílussal lehet vele dűlőre jutni, sőt mire van szüksége leginkább. A közösségi média érzett rá arra, hogy az elégedetlen ügyfél valójában lehetőség. A vásárló értékeli, ha válaszolnak a panaszára, mert azt érzi, hogy komolyan veszik, számít, foglalkoznak vele. Ezzel messzebbre lehet jutni, mint a minden rendben állapottal. Márpedig mindig lesznek morgolódók, érdemes beletanulni, mit kell mondani és tenni ahhoz, hogy végül tüske nélkül távozzanak.

Bóné Tímea, a Magro.hu ügyvezetőjeFotó: Bielik István - Origo
Multinál kezdtem, ott tanultam meg, hogy rendszerben és rendszerezetten lássam a munkafolyamatokat. Nagy cégeknél az elvárások is nagyok, mind a munka mennyiségét, mind a minőséget tekintve, amihez ha hozzáedződünk, később bármilyen munkakörnyezetbe bedobva könnyebben vesszük az akadályokat. Sokat tanultam munkaszervezésről, önállóságról, menedzsment skillekről, ha valamiben úgy éreztem, fejlődni szeretnék, teret kaptam tanfolyamok vagy területbővítés formájában. Hátrányát semmiben sem látom a multis tapasztalatoknak, ugyanakkor számomra a nem multis munkahelyek is nagyon fontosak voltak, mert aki akar és motivált, mindenhol tanulhat olyasmit, amit később jól hasznosít a cégépítésben. Ott azonban már a tapasztalatok szintetizálása lesz célravezető. Én marketinges voltam, ez kifejezetten jó alapot adott. Kezdettől úgy érzem, hogy a piactér működtetésében nem volt elég a jó ötlet, a misszió, elhivatottság, de még a jó üzleti terv sem. Azt a meggyőződést, hogy mi különösen a szívünkön viseljük az online világ nyújtotta előnyöket a gazdák számára, el is kell juttatni az agrárpiaci szereplőkhöz. A Magro.hu mezőgazdasági piactér 3 év után az agrárpiac egyre elismertebb szereplőjévé válik, interjúk, szakértői felkérések sora kíséri munkánkat, ez nem jöhetett volna létre a marketingtevékenységünk nélkül, de kizárólag azáltal sem. Úgy jellemezném ezt, hogy kellenek a biztos alapok, a jó termék és a jó munkatársak, majd a marketing dolga, hogy megtalálja az utat azokhoz, akik ebből végső soron profitálnak.

Bóné Tímea, Magro.hu

Élelmiszer

Sztárséfnek lenni szuper életforma lehet, de maga a vendéglátás nem a csillogásáról ismert ágazat. Egy forró és állandóan rohanó ipari konyhában minél gyorsabban virítani a kért fogást nehezebb, mint ahogy azt a terített asztalnál várakozva gondoljuk, és általában hálátlan is. Ebben a nagy nyomásban sem az a fontos, amit pénzügyekről vagy üzleti modellekről lehet tanulni benne, de amit a stressztűrésről, az igen, és szintén nem utolsó, hogy az ember kiismeri a saját határait, elsajátítja a gyors, ergonomikus gondolkodást és mozdulatokat. A multitaskingot kezdetben ünnepelt dívaként fogadta a munka világa, majd gyorsan megbukott – erről számtalan cikket olvashat, például ezt, ezt és ezt –, de sajnos minden határidős munka egy pillanat alatt átmegy kapkodásba, ahol még mindig több feladatot teljesítünk egyszerre. Erre is kiválóan alkalmas a vendéglátós környezet, ez a súlyosan megszoksz-megszöksz terület. A vállalkozó tulajdonképpen konstans idő- és szakmai présben élő szakács.

A sokoldalú vendéglátásban szerzett minden tapasztalat segítség lehet saját cégbenForrás: NORTHFOTO

Sales

Ez még akkor is hasznos tapasztalati terület, ha egyszerű callcenterezés a munka. Minden részlete azon áll vagy bukik, mennyire jól kommunikálunk, kivel milyen hangon beszélünk, hogyan találjuk meg a leghamarabb a közös nevezőt, mitől megy át az egyik üzenet hamarabb és pontosabban, mint a másik. A meggyőzés művészetében egyre jártasabbá válni egyszerűen mellékhatása ennek a munkának. És aki az üzleti partnerére figyel, még ha csak juniorként is egy saleses csapatban, az megtanulja, hogyan lássa meg, mivel fejlesztheti később egyre jobbá a termékét. Mivel pedig a salesben többnyire jutalékalapon zajlik a díjazás, a saleses mindenképpen a saját bőrét viszi a vásárra, abban szerez gyakorlatot, hogy a jövedelme nem havi fix, ellenben magasabb lesz, ha jobban odateszi magát. Céget alapítani, tulajdonolni és vezetni nem más, mint jutalékért dolgozni, csak nagyon magas fokon.

Salga Péter, a Pannon Szoftver Kft. és a Dyntell Corporation ügyvezetőjeFotó: Polyak Attila - Origo
Két egyetemen voltam oktató, mielőtt céget alapítottam. A legeslegjobban a szükségszerű taktikázás zavart, hogy a berkeken belüli politika, az érdekcsoportok eléggé meghatározzák a folyamatokat. Azt biztosra mondhatom, egyáltalán nem visz előre, hogy latolgatni kell, kinek tegyünk szívességet, és ezt sajnos mindkét intézményben tapasztaltam. Nem támogatja a versenyképes látásmód kialakulását, hogy nagyon lassan reagál a hierarchia az új ötletekre. Egy szakmai vezetőnek sok energiájába kerül az, hogy védje a pozícióját, akár még az alatta elhelyezkedőktől is, de persze leginkább a szakmai, szervezeti riválisaitól. A kutatás területén előforult, hogy azzal szembesültem, hogy előírják, mit kell csinálni. Mivel pedig meg volt kötve a kezem, és nem is egészen azt kutattam, amit a legjobban szerettem volna, ez is motivált arra, hogy váltsak. És mivel kezdetben nem volt elég tudatos a pénzügyi gondolkodásom – részben bizonyára az állami fizetés kényelmesített el –, szakkönyvekhez folyamodtam. Olyan gyorsan fejlődik a területünk, hogy az önképzés valószínűleg életprogram. Ebben az évben például a legtöbbet Verne Harnish Scaling Up című könyve adta: általános tanácsok helyett arra fókuszál, amit a leggyakrabban és a legtöbben rontanak el.

Salga Péter, Pannon Szoftver Kft. és Dyntell Corporation

Ügyfélszolgálat

Ez persze olyan sok szakmában elvárás, hogy tekinthetjük általános feladatnak. Mégis van plusz hozama annak, ha valakinek egész nap az a dolga, hogy a vásárlókkal, a potenciális vásárlókkal, a volt vásárlókkal és az egészen különböző vásárlókkal beszélgessen. Valószínűleg csak a válóperes ügyvédek és a börtönőrök találkoznak több dühös, frusztrált, ideges emberrel, mint az ügyfélszolgálatos. Ez pedig kiváló edzés bármilyen piaci versenyhez. Aki eljutott odáig, hogy mosolyogva nézzen vissza egy céklavörös fejű idegenre, hogy higgadtan és semlegesen válaszoljon, amikor édesanyja kontextusidegen emlegetésével a fejéhez vágnak egy hamutartót, az felkészült a hétfejű sárkányra is. Fog velük találkozni bőven.

Vezetés

Bármilyen menedzseri tapasztalat kapóra jön, mielőtt valaki önmaga, majd mások főnöke lesz. Akár képzett, diplomás kollégákat koordinál, akár egy raktárban szervezi a munkát, a csapatszellem, a feladatok delegálása, az idő- és forrásgazdálkodás csak hasznos tanulságot adhat az üzleti életben. Olyasmivel ruházzák fel a jövendő vállalkozót, ami mindig naprakész lesz a tankönyvekhez, az elméleti menedzsmenthez képest.

Wolf Gábor, kisvállalati marketingszakértőFotó: Marton Szilvia - Origo
Ha az ember vállalkozásra adja a fejét, a legkönnyebb, ha szolgáltatásba vág bele, legyen az fűnyírás, virtuális titkárnősködés vagy akár hogy sorba áll az új iPhone-ért más helyett. Az a lényeg, hogy az ember elég legyen hozzá egyedül, csinálhassa a saját időbeosztása szerint, és mindezt villámgyorsan kezdje el marketingelni is. Az ügyfeleim körében látott leggyakoribb típushiba, amikor valakinek óriási ötlete van, de nagyon sok pénz kellene hozzá. Ez a dédelgetés és várakozás mítosz, még akkor is, ha az elmúlt néhány évben belépett a közösségi finanszírozás, mert egyébként a Kickstarteren és az Indiegogón is arra dobják össze a pénzt, amit azonnal át lehet látni. Ötletből mindig túlkínálat van, megvalósítóból kevés. Aki mindenképp ragaszkodik az innovációjához, szervezkedjen, beszéljen a potenciális vevőivel és befektetőivel, járjon meetupokra napi nyolc órában. Nem szabad úgy felfognia, hogy épp munkanélküli, hanem hogy pillanatnyilag a munka felépítése a foglalkozása, tulajdonképpen a munkahelye.

Wolf Gábor, kisvállalati marketing szakértő

Kapcsolódó oldal:

Dyntell Software - Vállalatirányítási rendszer, Ipar 4.0, BI