Bár elméletben bármilyen alkalmazotti státuszból át lehet lépni a versenyszférába, a gyakorlat azt mutatja, egyes hivatások alkalmasabbak erre másoknál. Összeszedtünk néhány ilyen területet.
Kiskereskedelem
Ebben a munkában olyan készségeket is kifejleszt az ember, amelyeknek semmi közük a pénztárkezeléshez vagy a termékválogatáshoz. Az eladó és a vállalkozó többek közt abban hasonlít, hogy megjelenik egy ügyfél, aki nem tudja pontosan, mit akar, majd megszólítja valaki, aki segít neki. Így abban is rutint lehet szerezni, hogy az ember szinte ránézésre megállapítsa, mennyire nehéz eset az új ügyfél, milyen problémával jelentkezik, milyen kommunikációs stílussal lehet vele dűlőre jutni, sőt mire van szüksége leginkább. A közösségi média érzett rá arra, hogy az elégedetlen ügyfél valójában lehetőség. A vásárló értékeli, ha válaszolnak a panaszára, mert azt érzi, hogy komolyan veszik, számít, foglalkoznak vele. Ezzel messzebbre lehet jutni, mint a minden rendben állapottal. Márpedig mindig lesznek morgolódók, érdemes beletanulni, mit kell mondani és tenni ahhoz, hogy végül tüske nélkül távozzanak.

Bóné Tímea, Magro.hu
Élelmiszer
Sztárséfnek lenni szuper életforma lehet, de maga a vendéglátás nem a csillogásáról ismert ágazat. Egy forró és állandóan rohanó ipari konyhában minél gyorsabban virítani a kért fogást nehezebb, mint ahogy azt a terített asztalnál várakozva gondoljuk, és általában hálátlan is. Ebben a nagy nyomásban sem az a fontos, amit pénzügyekről vagy üzleti modellekről lehet tanulni benne, de amit a stressztűrésről, az igen, és szintén nem utolsó, hogy az ember kiismeri a saját határait, elsajátítja a gyors, ergonomikus gondolkodást és mozdulatokat. A multitaskingot kezdetben ünnepelt dívaként fogadta a munka világa, majd gyorsan megbukott – erről számtalan cikket olvashat, például ezt, ezt és ezt –, de sajnos minden határidős munka egy pillanat alatt átmegy kapkodásba, ahol még mindig több feladatot teljesítünk egyszerre. Erre is kiválóan alkalmas a vendéglátós környezet, ez a súlyosan megszoksz-megszöksz terület. A vállalkozó tulajdonképpen konstans idő- és szakmai présben élő szakács.

Sales
Ez még akkor is hasznos tapasztalati terület, ha egyszerű callcenterezés a munka. Minden részlete azon áll vagy bukik, mennyire jól kommunikálunk, kivel milyen hangon beszélünk, hogyan találjuk meg a leghamarabb a közös nevezőt, mitől megy át az egyik üzenet hamarabb és pontosabban, mint a másik. A meggyőzés művészetében egyre jártasabbá válni egyszerűen mellékhatása ennek a munkának. És aki az üzleti partnerére figyel, még ha csak juniorként is egy saleses csapatban, az megtanulja, hogyan lássa meg, mivel fejlesztheti később egyre jobbá a termékét. Mivel pedig a salesben többnyire jutalékalapon zajlik a díjazás, a saleses mindenképpen a saját bőrét viszi a vásárra, abban szerez gyakorlatot, hogy a jövedelme nem havi fix, ellenben magasabb lesz, ha jobban odateszi magát. Céget alapítani, tulajdonolni és vezetni nem más, mint jutalékért dolgozni, csak nagyon magas fokon.

Salga Péter, Pannon Szoftver Kft. és Dyntell Corporation
Ügyfélszolgálat
Ez persze olyan sok szakmában elvárás, hogy tekinthetjük általános feladatnak. Mégis van plusz hozama annak, ha valakinek egész nap az a dolga, hogy a vásárlókkal, a potenciális vásárlókkal, a volt vásárlókkal és az egészen különböző vásárlókkal beszélgessen. Valószínűleg csak a válóperes ügyvédek és a börtönőrök találkoznak több dühös, frusztrált, ideges emberrel, mint az ügyfélszolgálatos. Ez pedig kiváló edzés bármilyen piaci versenyhez. Aki eljutott odáig, hogy mosolyogva nézzen vissza egy céklavörös fejű idegenre, hogy higgadtan és semlegesen válaszoljon, amikor édesanyja kontextusidegen emlegetésével a fejéhez vágnak egy hamutartót, az felkészült a hétfejű sárkányra is. Fog velük találkozni bőven.
Vezetés
Bármilyen menedzseri tapasztalat kapóra jön, mielőtt valaki önmaga, majd mások főnöke lesz. Akár képzett, diplomás kollégákat koordinál, akár egy raktárban szervezi a munkát, a csapatszellem, a feladatok delegálása, az idő- és forrásgazdálkodás csak hasznos tanulságot adhat az üzleti életben. Olyasmivel ruházzák fel a jövendő vállalkozót, ami mindig naprakész lesz a tankönyvekhez, az elméleti menedzsmenthez képest.

Wolf Gábor, kisvállalati marketing szakértő
Kapcsolódó oldal:
Dyntell Software - Vállalatirányítási rendszer, Ipar 4.0, BI