Naiv álom, hogy külföldi tőke nélkül menni fog

2015.10.16. 16:26

Idén két olyan hazai vállalat került külföldi kézbe, amelyet mindenki ismer. Ez vajon azt jelenti, hogy magyar cég nem tud önerőből közép-európai regionális vállalattá fejlődni? Mit gondol erről a Fornetti és a Szentkirályi Ásványvíz alapítója?

A Szentkirályi Ásványvíz Kft. idén tavasszal beolvadt az olasz érdekeltségű Central European Mineral Water Holdingba, hogy közösen terjeszkedjenek Magyarországon és a régióban. Balogh Levente alapító a Holding meghatározó kisebbségi tulajdonosává vált, és ő tölti be a közös vállalat elnöki pozícióját is.

Balogh Levente, a Szentkirályi Ásványvíz Kft. alapítójaFotó: Pályi Zsófia [origo]

Néhány hónappal később, augusztus elején a svájci Aryzta AG felvásárolta az egyik legnagyobb magyar franchise-hálózatot, a Fornettit. Mondhatjuk, hogy idén már két magyar céget is elveszítettünk? A két alapító nem kudarcként éli meg, hogy összefogott egy külföldi multival, és nagy terveik vannak a jövőre. 

Naiv álom volt az önállóság

Balogh Leventének, Szentkirályi Ásványvíz Kft. alapítójának régóta egy regionális multi építése volt a célja, amihez szüksége volt tőkére, ezért fogott össze az olasz céggel. „Aki nagyban gondolkodik, sem szellemileg, sem anyagilag nem tud továbblépni segítség nélkül. Álmom volt, hogy egyedül, külföldi tőke nélkül valósítsam ezt meg, de ma már naiv elképzelésnek tartom, gyermeki álomnak” − ismerte el a Forbes Flow üzleti fesztiválon.

1995 óta rengetegen próbálták felvásárolni a Szentkirályit, különféle nemzetiségű és méretű cégek, de ekkor még kitartott amellett, hogy egyedül csinálja meg. Akkor nagyobb összegért tudta volna eladni a vállalatot, de tudta, hogy azoknak a vevőknek csak a piac kell, és a saját márkájukat erősítenék, ő pedig nem akarta, hogy eltűnjön a Szentkirályi márka. Mivel most ő a Holding elnöke és kisebbségi tulajdon része van a cégben, ezt nem tudják megtenni.

Európa vezető gyerekpezsgő gyártó cége

Kevésbé ismert, hogy Balogh Levente a gyermekpezsgő gyártással és kereskedelemmel foglalkozó Vitapress Kft. tulajdonosa is. Édesapjától örökölte a céget, amely mára Európa vezető gyerekpezsgő gyártó cégévé vált. A gyerekpezsgőt is Szentkirályon gyártják, és több mint ötven országba exportálják. A boltok polcain található Scooby-Doo, Disney hercegnő, Batman és Mickey egér mintájú üvegekben található italokat mind innen származik.

Nem érzi magát bolhának

Palásti József, az ember, aki eladta a Fornettit, világéletében azt mondta, hogy amíg ő itt van, a Fornetti nem lesz multi. Szó szerint így fejezte ezt ki a kecskeméti pék és üzletember: „a germánokat tartom a Duna vonalán”.  Amikor elkezdett együttműködni az Aryztával, szimpatikus volt neki, ahogy nyitott fülekkel figyelik őt, a kelet-európait. Egy világharmadik és Európa-első sütőipari vállalatról beszélünk, mégsem érzi azt, hogy bolha lenne ebben a történetben.

A Fornettit a negyedik gyerekemnek tekintem, akinek a fejlődéséhez nagyobb pálya kellett. A cég túl nagyra nőtt a magyar piachoz, az Aryzta pedig új kapukat nyit ki. Nagyon szeretek Sebastian Goodinggal, az új ügyvezetővel dolgozni, ilyen rugalmas germánt még nem láttam” – mondta viccesen Palásti.  A teljes korábbi menedzsment megmaradt az eladás után, amit nagy teljesítménynek tart.

 

Palásti József tulajdonos a pogácsákat ellenőrzi a Fornetti Kft. oktatótermében KecskemétenForrás: MTI/Ujvári Sándor

Tényleg nem megy egyedül?

Palásti szerint nem arról van szó, hogy nem megy egyedül, amit ő kapott ezzel, az a piaci mobilitás. Ettől még önállóan építette fel a pékséghálózatot. Szerinte magyar cégként a niche piacokon lehet kitörni, vagyis szűk piaci rést érdemes keresni: olyan terméket vagy szolgáltatást létrehozni, amelyre van kereslet, de még nincs kínálat. Balogh nem teljesen osztja ezt a véleményt.  Úgy véli, hogy van olyan tudásbázis Magyarországon, amely lehetővé teszi a sikeres nagyvállalatok építését, de megvannak a határok. „Pénzre, tőkére épül minden, e nélkül megtorpan a fejlődés egy szinten. Mivel tőkehiányos a magyar vállalkozói réteg, van az a pont, ahol szövetkezni kell nemzetközi szereplőkkel” – vonta le a következtetést a Szentkirályi Ásványvíz Kft. alapítója.

A Szentkirályi Ásványvíz gyárbanFotó: Pályi Zsófia - Origo

Még nincs itt a nyugdíj ideje

A két alapító karrierjében ez mindenképp mérföldkő, de egyikük sem tervez még nyugdíjba vonulást, sőt. Palásti élete a fejlesztés és az innováció, ami a jövőben is megmarad. Élelmiszeripari kutatással és innovációval szeretne foglalkozni, részben ebbe fekteti a Fornetti eladásával szerzett pénzt. A 2020-as dubai világkiállításon már szeretne megjelenni valami eredménnyel. A kiszemelt terület a funkcionális élelmiszerek, vagyis azzal fog foglalkozni, hogy az ételeink legyenek az orvosságok, vagy legalább ne ártsnak.

Balogh Leventének is vannak más tervei a Szentkirályin kívül: most ingatlanbefektetésben gondolkodik, és lehet, hogy ezt is összeköti valahogy a magyar ásványvíz kinccsel. Miért pont az ingatlan? „Mélyponton vannak az ingatlanárak, pörög a turizmus, van egy gazdasági fellendülés, ezért ideálisak a körülmények az ingatlanberuházáshoz. Főképp szálláshelyet vagy irodákat tervezek, amelyek később nyereséget termelnek” – mondta Balogh jövőbeli terveiről.

KAPCSOLÓDÓ CIKK