Még többe kerülhet a Volkswagen-botrány

-
(FILES) This picture taken on September 28, 2015 shows a model and logo of German car maker Volkswagen (VW) are seen at the entrance to a VW branch in Duesseldorf, western Germany. Michael Horn, president and chief executive of Volkswagen Group of America, apologized to Congress and said the company takes "full responsibility" for the emissions cheating scandal, according to testimony released on October 8, 2015. AFP PHOTO / PATRIK STOLLARZ.
Vágólapra másolva!
További pénzeket különíthet el a Volkswagen a károsanyag-kibocsátási botrány költségeinek fedezésére – mondta a VW vezérigazgatója szerdán. Az eddigi jelentős összeg mellett azonnal reagálni akarnak, ha esnek az eladások.
Vágólapra másolva!

A Volkswagen az eddigi 6,5 milliárd euró felett további összegeket tehet félre, amennyiben az eladásai csökkennek – mondta Matthias Müller, a Volkswagen vezérigazgatója. A 6,5 milliárd ugyanis csak a visszahívásra vonatkozik – tette hozzá.

„Csak spekulálni tudunk a további lépésekről. Amennyiben változás áll be az értékesítési volumenben, gyorsan kívánunk reagálni” – idézi Müllert a CNBC.

Mindeközben Alsó-Szászország vezetője, Stefan Weil, aki a VW felügyelő bizottságának is tagja, azt közölte, hogy

októberben eddig stabilak voltak az eladások.

A Volkswagen emellett megerősítette, hogy az Európai Unión belül leállította azon új autók eladását, melyek azt a szoftvert tartalmazzák, amely csalhatott a dízel kibocsátási teszten.

Egyre növekvő költségek

A többletköltségekkel kapcsolatban egyébként már meg is jelentek az első vészharangok. A Sandford C. Bernstein pénzügyi cég például nemrégiben igen jelentősen visszavágta a Volkswagennel kapcsolatos várakozásait a várható pluszkiadások miatt – írja a Bloomberg. A cég szerint a VW-nek idén legalább 10, jövőre pedig 5 milliárd euróba fog kerülni a botrány. Meglátásuk szerint jelen állás szerint 15-20 milliárd eurós költségről kell majd beszélni.

Még Michael Horn, a Volkswagen amerikai üzletágának vezetője sem tudja pontosan belőni, mennyibe is fog ez a konszernnek kerültni Forrás: AFP/Chip Somodevilla

De nem csak a visszahívásokkal és javításokkal kapcsolatos költségek nyomhatják a konszern vállát. Az autógyárnak szintén kompenzációt kell fizetni az autókereskedőknek az eladhatatlanná váló gépjárművek miatt. Az USA-ban már 325 fogyasztói kártérítési eljárás indult. Ehhez jöhet majd hozzá az amerikai környezetvédelmi hivatal vaskos bírsága, illetve az európai országokban indult eljárások is csinos büntetéseket vonhatnak maguk után.

A bírságok és kártérítések teljes összege akár a 30 milliárd eurót is meghaladhatja

a német Center of Automotive Management kalkulációi alapján.

A Volkswagen egyébként fel van készülve egy nagyobb pénzügyi csapásra, amit jól mutat, hogy tavaly év végén 18,6 milliárd eurónyi készpénz állt az autógyártó rendelkezésére. Ezt a pozíciót erősíti az éves beruházások 1 milliárdos megvágása is, illetve a nem esszenciális projektek elhalasztása vagy felfüggesztése.