A 418 kkv és nagyvállalat döntéshozói körében végzett online kutatás rámutatott: a munkavállalók valamilyen formában történő jutalmazása mára már beépült a hazai vállalatok üzleti gyakorlatába. Ugyanakkor a jutalmazások tudatos stratégiába foglalása terén még van hová fejlődni. A megkérdezett vállalatvezetők egyértelmű többsége,
84,5 százaléka tartja fontosnak, hogy béren kívüli rendszeres juttatások mellett eseti prémiumokkal motiválja a dolgozókat.
Viszont a vállalatok közel fele, 48 százaléka még mindig csak ad- hoc jelleggel, alkalmanként teszi mindezt. Előremutató ugyanakkor, hogy a megkérdezett vállalatok másik fele (52%) már egy átfogó jutalmazási-elismerési stratégiát dolgozott ki a dolgozók hatékony motiválására.
Általánosságban elmondható, hogy az év végi időszakot kiemelten kezelik a cégek: a megkérdezettek háromnegyede
76 százaléka tartotta fontosnak, hogy a kollégák munkáját megköszönje az ünnepek közeledtével.
Szerencsére úgy tűnik, ezt nem csak elméletben gondolják így, de a gyakorlatban is alkalmazzák a cégek. Arra a kérdésre ugyanis, hogy milyen alkalmakkor jutalmazzák a vállalatok a munkavállalóikat, a karácsonyi jutalmat jelölték meg a legtöbben, a válaszadók 77 százaléka ilyenkor osztja ki a céges elismeréseket.
A döntéshozók 45 százaléka egységesen ad eseti jutalmakat, prémiumokat, ajándékokat a munkatársaknak. Ebből 40 százalék azért, mert meglátása szerint így tud egyenlő esélyeket teremteni a kollégáknak, míg 5 százalék így látta egyszerűbbnek a rendszer kidolgozását. A válaszadók közel ugyanennyi, 47 százaléka azonban a differenciált, egyénre, illetve csoportra szabott jutalmazásban látja a hatékonyabb motiváció kulcsát.
A megkérdezett döntéshozók 48 százaléka szerint növeli a munkatársi elkötelezettséget a jutalom, 42 százalék szerint pedig a munkatársak megtartásában bizonyul ez fontos eszköznek. Érdekes módon a vállalatvezetők mindössze 5,2 százaléka érzi úgy, hogy a jutalmazás erősíti a munkáltatói márkát, és csupán 2,5 százalék tapasztalta, hogy ez növelheti a munkaerő megszerzésének esélyét.