Év végi jutalom, avagy elismerik a cég kulcsembereit?

mégis nyomoznak a jutalombotrány miatt, mezőszemere, Bukta Gábor, illusztráció
Vágólapra másolva!
Az év végi időszakban különösen fontos a munkavállalók elismerése, megbecsülése - állítják magyarországi kis- és középvállalkozások és nagyvállalatok vezetői. De milyen más alkalmakkor, milyen formában és mennyire tudatosan ismerik el a vállalatok a dolgozók munkáját napjainkban? A Sodexo friss kutatása ezekre a kérdésekre ad válaszokat.
Vágólapra másolva!

A 418 kkv és nagyvállalat döntéshozói körében végzett online kutatás rámutatott: a munkavállalók valamilyen formában történő jutalmazása mára már beépült a hazai vállalatok üzleti gyakorlatába. Ugyanakkor a jutalmazások tudatos stratégiába foglalása terén még van hová fejlődni. A megkérdezett vállalatvezetők egyértelmű többsége,

84,5 százaléka tartja fontosnak, hogy béren kívüli rendszeres juttatások mellett eseti prémiumokkal motiválja a dolgozókat.

Viszont a vállalatok közel fele, 48 százaléka még mindig csak ad- hoc jelleggel, alkalmanként teszi mindezt. Előremutató ugyanakkor, hogy a megkérdezett vállalatok másik fele (52%) már egy átfogó jutalmazási-elismerési stratégiát dolgozott ki a dolgozók hatékony motiválására.

Általánosságban elmondható, hogy az év végi időszakot kiemelten kezelik a cégek: a megkérdezettek háromnegyede

76 százaléka tartotta fontosnak, hogy a kollégák munkáját megköszönje az ünnepek közeledtével.

Szerencsére úgy tűnik, ezt nem csak elméletben gondolják így, de a gyakorlatban is alkalmazzák a cégek. Arra a kérdésre ugyanis, hogy milyen alkalmakkor jutalmazzák a vállalatok a munkavállalóikat, a karácsonyi jutalmat jelölték meg a legtöbben, a válaszadók 77 százaléka ilyenkor osztja ki a céges elismeréseket.

Egységesen, vagy diferenciáltan?

A döntéshozók 45 százaléka egységesen ad eseti jutalmakat, prémiumokat, ajándékokat a munkatársaknak. Ebből 40 százalék azért, mert meglátása szerint így tud egyenlő esélyeket teremteni a kollégáknak, míg 5 százalék így látta egyszerűbbnek a rendszer kidolgozását. A válaszadók közel ugyanennyi, 47 százaléka azonban a differenciált, egyénre, illetve csoportra szabott jutalmazásban látja a hatékonyabb motiváció kulcsát.

Növeli az elköteleződést

A megkérdezett döntéshozók 48 százaléka szerint növeli a munkatársi elkötelezettséget a jutalom, 42 százalék szerint pedig a munkatársak megtartásában bizonyul ez fontos eszköznek. Érdekes módon a vállalatvezetők mindössze 5,2 százaléka érzi úgy, hogy a jutalmazás erősíti a munkáltatói márkát, és csupán 2,5 százalék tapasztalta, hogy ez növelheti a munkaerő megszerzésének esélyét.