Habár közvetlen ok-okozati összefüggést nehéz kimutatni a céges vendéglátás-ajándékozás és a megvendégelt-megajándékozott partner megvalósuló konkrét üzlete között, az üzleti életben amióta világ a világ, mindig is dívott ez a fajta „rásegítés". Napainkban sincs ez másként, elmondható ez minden szegmensre, minden vállalati méretre.

A reprezentációba sok minden belefér – annak számít az is, amikor meghívjuk a partnerünket egy kávéra a sarki kávézóba, de az is, ha a Gundelban látjuk vendégül, s kávé helyett stílszerűen inkább márkás pezsgővel zárjuk az estét.

Ünnepi hangulatot teremt egy pohár pezsgőForrás: AFP

Különféle rendezvényeken tudunk reprezentálni – van olyan cég, amely például az Operabálba invitálja partnereit, de van arra is példa, hogy egy cég egy színházat bérel ki reprezentációs célra, s gyerekműsort szervez a partnerek gyerekei és rászoruló gyerekek részére.

Emlékezetes események

Vannak legendássá vált reprezentációs „bulik" is. Valamikor a kilencvenes évek elején az akkori Budapest Bank dolgozói, élükön a topmenedzsmenttel, s így Bokros Lajossal betanultak és meghívott vendégek-partnerek előtt színházban előadtak egy musicalt. Ez persze kuriózumnak számít(ott), de az már bevett szokás, hogy a cégek vendégként invitálják a partnerüket szakmai rendezvényekre, workshopokra, továbbképzésekre, egyéb rendezvényekre – s itt is felmerülhet a reprezentációs indok és vendéglátás.

Színes a kínálatForrás: AFP/Ali al-Saadi

A reprezentáció része lehet az ajándékozás is. Ami ilyenkor, év vége tájt – az elmúlt évek nehezebb gazdasági körülményei miatt a korábbinál ugyan visszafogottabban, de továbbra is – igencsak divatos a cégek között.

Szigorú adószabályok

Nem csak az említett gazdasági problémák, az ilyen célokra szabadon fordítható keretek hatnak azonban negatívan erre a területre az utóbbi években – az adózás sem ösztönöz. 2012 óta ugyanis nincs adómentesen elszámolható része a reprezentációs költségeknek, illetve az üzleti ajándékoknak. Személyi jövedelemadót, egészségügyi hozzájárulást kell – áfával növelten – fizetni utána, aminek eredményeként nettó 100 forint reprezentatív jellegű kiadásra további 92 forint adót és járulékot kell leróni.

Egyre kevesebbet költenek a cégek

Nagyon nehéz számszerűsíteni a reprezentáció szerepét – bár kutatások azért vannak e téren.

Például mind a rendezvénypiacra, mint pedig a cége ajándékozásra készít felmérést – immár hosszú évek óta a Promo Data Piackutató, amelynek ügyvezető igazgatója, Szentirmay László – 3200 nagyvállalat rendezvény-felelősével készített piackutatási célú interjú alapján – nem igazán rózsás képet vázol fel.

Míg tíz éve e cégek mintegy kétharmada, most csak harmada számol céges rendezvények szervezésével. Tíz évvel ezelőtt még a cégek 50-60 százaléka gazdálkodott több mint egymillió forintos költségvetéssel, ez egyharmadára visszaesett.

Azért azt illik mindehhez hozzátenni, hogy a meginterjúvolt kör nagyvállalatokból áll, amelyek általában is szolida(bba)n költenek reprezentációra. Azok, amelyek luxusnak számító szolgáltatásokat vagy tárgyakat ajándékoznak partnereiknek nem szerepelnek ebben a felmérésben (és vélhetően nem is szeretnek felmérésekben részt venni). S ennek megfelelő a kiválasztott célok tárháza is, amelyben pl. külföldi tanulmányútként aposztrofált utazás (például egy sport világversenyre, oimpiára, vb-re) nem szerepel.

Mérsékelten többet költenek az cégek évközi ajándékozásra

A Promo-Data másik felmérése az év végi ajándékozást vizsgálta. Itt is a fentiekhez hasonló zsugorodásról lehet beszélni. Szentirmay úgy látja, hogy az utóbbi években az ajándékozásra fordított összeg nem nagyon nőtt, mondhatni, a gödör aljára került, viszont egy-két éve igen halványan, de elkezdett bővülni az évközi ajándékozás, egyebek között a céges italvásárlás is.

Szentirmay tapasztalatai és az adatok tanúsága szerint a cégek nagy része nem költ ilyen célra, s még a nagy nemzetközi vállalatok is mind gyakrabban jótékonysági célra fordítják az ajándékozásra szánt, a korábbinál sokkal kisebb összeget.

A cikk megjelenését a Hungaria Pezsgőpincészet Kft. támotatja.