Jól bevált csatornákon számítanak új ügyfelekre a magyar cégek: értékesítők munkájával, ajánlás útján, a weboldalon található lehetőségeket felhasználva. A Táblázat.hu felmérése szerint azonban egyre többen élnek a virtuális B2B oldalak adta lehetőségekkel.

A legtöbb cég öt módszert használ

A kutatás arra jutott, bár szinte minden vállalat érdeklődik új módszerek iránt, invesztálni vagy kísérletezni csak minden második hajlandó. A cégek

  • 82 százaléka alkalmaz értékesítőket,
  • 90 százalékuknak van weboldala,
  • a vállalatok több mint 35 százaléka vesz részt szakmai kiállításokon,
  • közel 85 százalékuk jut új vevőkhöz ajánlás útján,
  • 25 százalékuk él az online B2B oldalak adta lehetőségekkel – mutat rá a Tablazat.hu 500 vállalatot érintő felmérése.

Száz weboldal közül 58 használ különböző forgalomterelő eszközöket, például hirdetéseket, 32 százalék elsősorban olyan névjegykártya-szerű honlapot tart fenn, amelyen csak a vállalat elérhetőségeit találjuk meg.

Az ajánlás kevés, az üzletkötő drága

Kócsi Norbert, a Tablazat.hu beszerzési szakértője elmondta, a cégvezetők a már meglévő ajánlások útján érkező megrendelőkben bíznak a leginkább. Erre a szerény volumenre azonban üzletileg nem lehet támaszkodni. Az üzletkötők munkájában a közvetlen kapcsolat és gyors reakció nagyobb bizalomhoz, így több megrendeléshez vezet, a módszer azonban drága és korlátozott. „Az üzletkötő sajnos nem tud mindig a potenciális cégnél lenni, amikor a vásárlási igény felmerül” – hangsúlyozta Kócsi.

A cégek közötti kereskedelmet segítő B2B összehasonlító weboldalak adta előnyökkel egyelőre csak a megkérdezett vállalatok 25,4 százaléka él, de ez arra is visszavezethető, hogy több mint háromnegyedük korábban nem ismerte ezt a lehetőséget. Míg a fejlett piacokon az ipari értékesítés elemi részét képezik az online összehasonlító honlapok (például Németországban a cégek 80 százaléka van fenn ilyen oldalon), addig Magyarországon ez a vevőszerző módszer még gyerekcipőben jár, de már érzékelhető a fejlődés.

A weboldal alapfelszerelés

Kócsi Norbert elmondta, a leghatékonyabb módszer több csatornát összekapcsolni. A cégek többsége felismerte, hogy valamilyen weboldal minimális követelmény, de  ha a beszerzők nem találják meg ezeket az online felületeket, az eredmények is elmaradnak. „Ezért is érdemes például az üzletkötői személyes kapcsolatok kiépítése mellett olyan online piacterekhez is csatlakozniuk, amelyeket garantáltan számos tudatos, vásárlási szándékkal rendelkező beszerző látogat napi szinten, és gyakori, hogy Magyarországon jelenlévő globális nagyvállalatok is ezt a csatornát használják a szükséges termékek beszerzésére. Ráadásul a potenciális vevők számának növekedése mellett ez a csatorna jóval kevesebb idő- és pénzráfordítást igényel” – tette hozzá a szakértő.