Csak pénzért engedélyeznék a drónreptetést

parrot drón operátor
A drón még mindig az egyik legvagányabb ajándék, ráadásul sok aranyosat is találunk köztük
Vágólapra másolva!
A készülő dróntörvényhez készített javaslatokat a Légi Térképészeti és Távérzékelési Egyesület. A drónreptetést enyhítenék: az eddigi 21 helyett két nappal előre kéne légtérhasználati engedélyt kérni annak, aki munkára használná a koptert.
Vágólapra másolva!

Jelenleg a magyar légtérhasználati törvényekben nincs szó a drónokról, egyelőre tisztázatlan, hogyan, milyen távon, és mekkora pilóta nélküli gépekkel lehet felszállni úgy, hogy azzal ne kövessünk el légtérsértést.

Még nem kell engedély

A mostani szabályozások szerint drón (a légügyi zsargonban használt neve szerint UAV, Unmanned Aerial Vehicle, illetve RPAS, Remotely Piloted Aircraft System) reptetéséhez csak akkor kell engedélyt kérni, ha a tulajdonos azt munkavégzésre szeretné használni. Ilyenkor a légügyi hatóság 21 napos határidőn belül vizsgálja ki a kérelmet, majd három hónapra adhat ki légtérhasználati engedélyt.

A Parrot által fejlesztett drón és távirányítója Forrás: Parrot

Ha valaki csak magáncélból irányítana drónt, az – az eszköz méretétől függetlenül – hasonló elbírálás alá esik, mint a kisebb, távirányítható repülőmodellek reptetése.

A hobbicélú reptetéshez semmilyen engedélyt nem kell kérni,

de a "légi jármű tulajdonosát teljes körű büntetőjogi felelősség terheli a használat során bekövetkező esetleges balesetekért, anyagi kár okozásáért, a légi közlekedés szabályainak megsértéséért".

Jövőre jöhet a dróntörvény

Az első magyar dróntörvény várhatóan jövő év közepére készül el, de a tartalmáról egyelőre keveset tudni. Felmerült például, hogy csak olyan drónok használatát engedélyezik, amelyek maguktól haza tudnak térni, ha a gazdájuk elveszti felettük az irányítást. Farkas András, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalának elnökhelyettese az MTI-nek beszélt arról is, hogy elképzelhető, hogy

vagyis a drónokat csak bizonyos, arra kijelölt helyeken lehet majd használni.

Drónnal készült felvétel az új devecseri lakóparkról Forrás: MTI/Ruzsa István

3000 forint egy hét repülésért

A Légi Térképészeti és Távérzékelési Egyesület most azt javasolja, hogy minden, kereskedelmi célú repülést kössenek a légügyi hatóság engedélyéhez.

A számítógépes rendszerben kellene minden félnek (légtérigénylőnek) jeleznie légtérigénylési szándékát, a rendszer bírálja el, hogy foglalt-e a kijelölt légtér része, vagy egésze” – írják. Az engedélyt a javaslat szerint legfeljebb egy hétre adhatná ki a hatóság.

Azt is javasolják, hogy a

10 négyzetkilométernél nagyobb területre ne adhasson ki a hatóság repülési engedélyt,

legfeljebb, ha egy egyedi elbírálás során ezt indokoltnak találják. A javaslat szerint a légtérhasználati kérelemért fizetni is kellene, alkalmanként maximum 3000 forintot.

Csak 10 négyzetkilométernél kisebb területen engedélyeznék a repülést Forrás: AFP/Jean Pierre Muller

Vállalkozók előnyben

A fentiek nem vonatkoznának a hobbicélú dróntulajdonosokra, csak azokra, akik munkavégzés céljából reptetnének. Utóbbiak egyébként is élveznének bizonyos kiváltságot: a vállalkozási célú regisztrált felhasználók kérelmét kötelező lenne két napon belül elbírálni,

előnyhöz juttatná a kizárólag állami megrendelésre dolgozó mammutvállalatokat, akik folyamatos megbízással rendelkeznek. A hosszú elbírálási idő a jogkövető magatartás ellen fordítja a tömegeket” – írják.

A javaslatcsomagban külön foglalkoznak a légi fényképezés jogával is. Ebben a dróntulajdonosoknak kedveznének, mint írják, a légi felvételek szerzői joga azok készítőit illeti, ettől megfosztani nem lehet őket, ha csak nem kötöttek szerződést a beruházóval, megrendelővel.

Az Amazon futárdrónja teszt közben Forrás: Amazon

Jogosítvány nem kell

Furcsa módon a javaslatcsomagból hiányzik az, hogy a drónok működtetését valamiféle jogosítványhoz kötnék. Pedig ahogy a drónok teljesítménye és mérete is egyre nagyobb lesz, egyre nő a balesetek veszélye is, ami matt szükséges lehet, hogy vizsgához kössék a reptetést. Külföldi szakértők már biztosra veszik, hogy

a jövőben egyfajta pilótajogosítványhoz kötik majd a drónok irányítását.

Ehhez képes a Légi Térképészeti és Távérzékelési Egyesület javaslatai szerint bárki működtethet drónt, aki végigmegy egy bürokratikus eljáráson, és kifizeti a megfelelő összeget.

Máshol is gátolják

Az, hogy a drónok terjedését inkább korlátozni próbálják az állami szervek, nem magyar sajátosság. A közelmúltban több országban is olyan szabályok születtek, amelyek korlátok közé szorították a pilóta nélküli repülők használatát. Különösen szigorúan korlátozták az üzleti célú drónhasználatot, annak ellenére, hogy abban számos cég lát benne fantáziát:

nemrégiben a Walmart és az Amazon is saját drónok fejlesztésébe kezdett,

amelyekről úgy vélik, hamarosan forradalmasíthatják az áruszállítást és a házhozszállítást, nagyrészt kiváltva az emberi munkaerőt is.