Németország nélkül a magyar ipar a kanyarban sem lenne

2015.12.08. 10:37

Éves alapon 10,1 százalékkal nőtt a magyar ipar. Az ágazatot még mindig a járműgyártás és a Németországba irányuló export húzta.

2015 októberében az ipari termelés volumene 10,1 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). A munkanaphatástól megtisztított index 12,7 százalékkal emelkedett.

Szeptember óta nő 

A termelés az év első tíz hónapjában 7,1 százalékkal magasabb volt, mint az előző év azonos időszakában. Az előző hónaphoz viszonyítva a szezonálisan és munkanaptényezővel kiigazított ipari kibocsátás októberben 1,7 százalékkal nőtt.

A havi adat a júliusi és augusztusi visszaesés után, a szeptemberi 3,0 százalékos emelkedést követően másodszor mutatott javulást. A 10 százaléknál nagyobb éves növekedés ebben az évben csak a harmadik legjobb, a márciusi 11,4 és a júniusi 10,9 százalék után.

A járműgyártás húzza 

Schindele Miklós, a KSH főosztályvezető-helyettese az adatok ismertetésekor elmondta: az előző évhez viszonyított indexek növekedésében az is szerepet játszott, hogy tavaly októberben volt a legalacsonyabb az emelkedés, tehát jelentős bázishatás érvényesül. A tendenciák egyébként nem változtak, továbbra is a járműgyártás, illetve a járműgyártáshoz kötődő iparágak jelentik a fő húzóerőt - közölte.

A nyugat-európai kereslet 

Lenner Áron Márk, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) belgazdaságért felelős helyettes államtitkára kedden az M1 aktuális csatornán azt mondta, a növekedéshez idén a legnagyobb mértékben változatlanul a járműgyártás járult hozzá az ágazatok közül, a nyugat-európai járműipari keresletnek köszönhetően. Az elmúlt időszakban a magyarországi autógyártók és azok beszállítói bőven kaptak megrendelést, és a kereslet nem csökken - mondta. Némi kockázatot hordozhat a helyettes államtitkár szerint a kínai gazdaság lassulása, ez azonban közvetlenül a magyar ipari termelést egyenlőre nem érinti.

A járműgyártás és az export húzzák a magyar ipartForrás: AFP/Goh Chai Hin

Főleg Németország 

Ismertette: a járműipar mellett az ahhoz kapcsolódó ágazatokban, így a gumiiparban vagy a vegyiparban megnyíló uniós fejlesztési források járulnak majd hozzá a jövő évi növekedéshez.
Szavai szerint a magyar gazdaság és a magyar ipar is erősen exportvezérelt, az export több mint 80 százaléka az unióba és ezen belül főleg Németországba, Ausztriába irányul. A maradék 20 százalékon osztozik a világ többi része, a kormány keleti-, majd a déli nyitás stratégiájával igyekezett új gazdasági kapcsolatokat kiépíteni, amivel diverzifikálni tudja az exportpiacokat - jelezte.