Magyarország még lehet több összeszerelő üzemnél

Aeromobil, repülő autó
Aeromobil repülő autó
Vágólapra másolva!
A közép-európai országok autóipara nagyot fejlődött az elmúlt húsz évben, de a régió jórészt még mindig összeszerelő üzemként működik. A térségben van arra potenciál, hogy a gyártók a kreativitást igénylő munkákat, a kutatást és a fejlesztést is ide telepítsék. Viszont a dízelbotrány és a mérnökhiány meggátolhatják a fejlődést.
Vágólapra másolva!

A visegrádi négyek (Lengyelország, Csehország, Szlovákia és Magyarország) nagy utat tettek meg az autógyártásban a kilencvenes évek óta. A szovjet blokk felbomlása után a régió olcsó, de legjobb esetben is közepes minőségű autóiról, például a Skoda Favoritról, a Fiat Seicentóról és a Daewoo Ticóról volt híres.

Már nem gagyi

Ehhez képest 2015-ben Lengyelországban készülnek az új Fiat 500-asok, Magyarországon az Audi TT roadsterek és a Mercedes-Benz CLA-osztálya. Csehországban még mindig ott a Skoda, de már olyan felsőkategóriás járműveket is gyárt, mint a Superb. Szlovákiában pedig Cayenne-eket gyárt a Porsche.

A fejlődés pedig nem állt meg, a brit Jaguar Land Rover szerződést írt alá a szlovák kormánnyal egy évi 300 ezer autó kapacitású gyár felépítéséről Nyitrán.

Magyarországon TT roadstert gyárt az Audi Forrás: Origo

Gyors fejlődés

A térség fejlődése nagyon gyors volt. A kilencvenes évek közepén a visegrádi országokban körülbelül félmillió autót gyártottak, 2014-ben már majdnem 3 milliót, emlékeztet cikkében a Financial Times.

Közép-Európa nem véletlenül az autógyártók terjeszkedésének kedvelt terepe.

Az ázsiai cégek azért szeretik, mert közel van Nyugat-Európához. Az európai cégeket az olcsó munkaerő és az egyre jobb infrastruktúra vonzzák a térségbe.

A felsőkategóriás gyártók pedig nem kezdtek volna a térségben terjeszkedni, ha nincsenek kiváló szakemberek, mérnökök, és nagyon jó egyetemek a visegrádi országokban. „A régió egyik legnagyobb erőforrását a tehetséges emberek jelentik. Ez az erőforrás csak arra várt, hogy kihasználják.

– véli Carol Thomas, az LMC Automotive tanácsadócég elemzője.

Egy nagy összeszerelő üzem

A térség a hatalmas fejlődés ellenére egyelőre leginkább összeszerelő üzemként funkcionál. A fejlesztések, a tervezési munkák nem itt zajlanak. Ez alól üdítő kivétel a szintén Nyitrán megtelepedett AeroMobil, amely a világ első kereskedelmi forgalomban kapható repülő autóját fejleszti.

– állítja Antony Sheriff, a McLaren volt igazgatója, az AeroMobil jelenlegi tanácsadója. A szakértő szerint Közép-Európa kiválóan alkalmas rá, hogy olyan cégeknek adjon otthont, amelyek érdekes és szokatlan autókat építenek.

Az AeroMobil üde színfolt a közép-európai autóiparban Forrás: aeromobil.com

A dízelbotrány és a szakemberhiány betehetnek

Két olyan tényező van, ami gátját szabhatja a térség további fejlődésének: a dízelbotrány és a szakemberhiány. Már több elemzőcég és iparági szereplő felhívta rá a figyelmet, hogy a botrány valószínűleg különösen érzékenyen fogja érinteni a közép-európai gazdaságokat.

A közép-európai országokban pedig nem csak autógyárak vannak jelen, hanem több informatikai és elektronikai óriás, például a Hewlett-Packard, a Foxconn és a Samsung. Ezek

már az egyetemekről elszipkázzák a tehetséges mérnököket,

véli Daniel Hirsch, a PA tanácsadócég elemzője, aki korábban a Volkswagen szlovákiai leányánál dolgozott.