Akikért kapkodnak a vállalatok

2015.12.14. 18:54

Óriási a vállalatok háborúja a tehetséges fiatal munkaerőért, a pályakezdők viszont mást keresnek, mint a korábbi generációk. Három nagyvállalat vezetője beszélgetett és vitázott arról, hogyan találhatja meg egymást hatékonyan a munkáltató és a munkavállaló.

Mi tesz vonzóvá egy munkahelyet?

A Deloitte ősszel hozta nyilvánosságra friss kutatásait, miszerint a pályakezdők még két éve a jövőbeli fizetés nagyságát tartották a legfontosabbnak, ma már viszont inkább érdekes és előremutató munkát keresnek. Gion Gábor, a Deloitte Magyarország elnök-vezérigazgatója szerint ez az eredmény annak köszönhető, hogy kezd elmúlni a válsághangulat, és anyagilag biztosabbnak érzik magukat a fiatalok. Emellett viszonylag könnyebb elhelyezkedni és jól fizetett munkát találni.

Mit jelent az, hogy érdekes munka?

A jelenlegi frissdiplomások kreatív munkát szeretnének, és irtóznak a rutinszerű, monoton feladatoktól. Nagyobb bennük az ambíció és a magabiztosság. Szőcs László, a Diageo HR-vezetője szerint abban is látszik a generációs differenciálódás, hogy a mai fiatalok számára fontos, hogy jól érezzék magukat még munka közben is.

Mire van szükség?

A beszélgetés résztvevői szerint az első és legfontosabb lépés, hogy a vállalat határozza meg, pontosan milyen munkaerőre van szüksége.Az a tudásszint, amivel általában kikerülnek az egyetemről a fiatalok, nem üti meg a munkapiacon elvárt szintet. Az oktatás nem tudja lekövetni a piacot" – mondta Szőcs László. A másik fontos kérdés, amiben szintén egy véleményen voltak a felek, hogy tárgyi tudást, vagy készséget keres inkább a munkáltató. Gion Gábor inkább készséget keres, ezt pedig azzal indokolta, hogy tárgyi tudást könnyebb adni, mint készséget fejleszteni.

Versenyképes készségek:

  • érzelmi inteligencia
  • tanulékonyság
  • stressz tűrés
  • kommunikációs készség
  • motiváció
  • csapatjátékos
  • problémamegoldó készség

Meghatározó értékek

A Budapest Bank HR-vezetője bizonyos pozíciókra gyakran értékek menték keresik a munkatársakat. „Ha megvan valakiben az együttműködő készség, a személyes felelősségvállalás, a logikus gondolkodás, a megújulási készség, és az ügyfélközpontúság, akkor ő jó munkatárs lesz, később pedig jó vezető" – mondta Rolek Ferenc. Ha a munkáltató olyan pozícióra keres kollégákat, amely nem igényel speciális szaktudást, akkor a nyitottság, a hozzáállás és a gyors tanulási készség a legfontosabb Szőcs László szerint. Erre pedig a bölcsészeket tartja a legmegfelelőbbeknek.

Mi kell a pályakezdőnek?

A Deloitte saját felvételizőit kutatja, hogy mi motiválja a céghez jelentkező fiatalokat. „Mi is ugyanezt akartuk 25 éve, mint a mostani pályakezdők: karriert és azonnal sok pénzt keresni. Az ambíció és a motiváltság viszont más volt 25 éve, anno nem volt ennyi lehetőség, kevésbé tudták az akkoriak, hogy mit akarnak az élettől, azt viszont nagyon, hogy mit nem" – mondta Gion Gábor.

Nagy elvásárok
Az ősszel közzétett kutatás szerint a mai fiatalok elvárása a kezdő fizetést illetően nettó 255 ezer forint. A KSH adatai szerint viszont a valóságban 160 ezer forint az átlag kezdő fizetés frissdiplomásként. És a nem pályakezdő értelmiségi is csak nettó 210 ezer forintot visz haza.

Hozzátette, nem baj, hogy nagyobb a fiatalok fizetésigénye, kell az ambíció, hiszen az viszi őket előre. Rolek Ferenc ezt másként látja, szerinte nemzetgazdasági szinten baj, hogy a fiatalok bérigénye elszáll a realitástól, mert sokszor ez viszi őket külföldre, és okoz nehézségeket.

Mi a legnagyobb fegyver a tehetséges embereknél?

  • Önazonosság,
  • Olyan cég víziója, amiben jövőt látnak a fiatalok és hitelességet,
  • Világos beszéd,
  • Erős vállalati kultúra is segít, ha a saját munkatárs ajánlja a céget, az a legjobb.

Akiket keresnek

Olyan fiatalokat keresnek a munkáltatók, akiket hajt valamiféle többet akarás. Van célja, amit nagyon szeretne elérni. Fent kell tartani a növekedési vágyat, mert stagnálás nincs, vagy felfelé mozdulunk, vagy lefelé.

Mikor lesz lojális egy fiatal munkavállaló?

A vezetők egyetértettek abban, hogy olyan munkakörülményeket és szervezeti kultúrát kell építeni, hogy az vonzó legyen. Meghatározó a légkör, és fontosak a munkahelyi kapcsolatok. Felértékelődött a szabadidő értéke. A rugalmas munkavégzés például komoly motiváció. A másik, és talán legfontosabb, hogy az ígéreteket tisztán kell látni, és csak azt szabad megígérni a munkavállalónak, amit tényleg tudunk tartani.