Meglepő változások a leggazdagabbak vásárlási szokásaban

Chanel nyaklánc
Vágólapra másolva!
Repülőtereken vásároló gazdagok, a digitális jelenlét erősödése, virágzó használtpiac – néhány a luxusipart jellemző új és egyre határozottabban tetten érhető jelenség közül.
Vágólapra másolva!

A luxusipar továbbra is egészségesen bővül, dacára a moderált világgazdasági növekedésnek állapítja meg egy friss elemzés, amely világszerte több mint 330 millió luxusipari termékek vásárlójával számol. A luxuscikkek iránti igénynek köszönhetően

fénykorát éri a piac, amelynek nagysága az elmúlt húsz évben megháromszorozódott,

s tavaly már 223 milliárd dollárra rúgott – legalábbis az összeállítás által hivatkozott Bain & Company's luxusipari tanulmány szerint. A Credit Suisse szerint a növekedés üteme stabilan fennmarad az idén is.

A ruházati termékek és a kiegészítők mellett a legnagyobb kereslet az ékszerek és az órák iránt mutatkozik a luxuscikkek piacán Forrás: AFP/Philippe Lopez

A luxusipari termékek piacán – természetesen – a vevő diktál, az ő igényeik alapján alakulnak a folyamatok, amelyek közül a hét top-trendet érdemes kiemelni a Credit Suisse szerint.

1. A jómódú utazók szerepe – kínai erő

A globális luxuspiacot jelenleg a nemzetközi utazások tartják lendületben. A kínai utazók azok a luxustermékek vásárlói közül, akik a legdinamikusabban növelik a forgalmat és dominálják az előrejelzéseket is. Külföldön erre egyébként sokkal többet költenek, mint odahaza.

2. A Duty Free vásárlások fellendülése

A repülőterek vámmentes övezeteiben regisztrált (Duty free) vásárlások évi 26 százalékos ütemben nőttek 2009 óta – derül ki a vásárlóturizmussal foglalkozó Global Blue adataiból. Nem véletlen, hogy

a luxusmárkák sorra jelennek meg a repülőtereken.

Az Ipsos' 2015-re vonatkozó kínai luxusipari előrejelzése szerint például a kínaiak több mint a fele mondta azt, hogy külföldi utazása során vásárolt Duty free boltban. Az indokuk erre az volt, hogy elégedetlenek a luxustermékek hazai piacával.

3. A digitális jelenlét fontossága

A luxustermékek vásárlói elsősorban termékkeresési vagy információtovábbadási célból használják a közösségi oldalakat. A Pinterest vagy az Instagram külünösen kiváló a képi megjelenítésre. Érdekes módon elsősorban nem is a ruházati termékek, hanem

az autók viszik ezeken az oldalakon a prímet.

4. Az online kereskedelem erősödőse

Az internet nem csak egy óriási lehetőség a luxusipari termékek számára, de egyben hatalmas kihívás is. A megfizethető luxuscikkek online vásárlóinak a száma is folyamatosan és gyorsan nő. Elsősorban persze a fiatalabb generációk ismérve ez, ami bíztató lehet a márkák számára a jövőre nézve.

Chanel nyaklánc Forrás: Pixabay.com

2014-ben a ruházat és a kiegészítők domináltak, az összes eladás több mint a felét ezek tették ki. Ezeket a szépségipari termékek, valamint az órák, ékszerek követték a sorban – világított rá a Credit Suisse kutatása.

5. Egyre kelendőbbek a luxus elektronikai cikkek

Az elektronikai termékek iránti folyamatosan növekvő keresletet a mobiltelefonok hajtják. Az Apple és a Samsung küzdelme mellett az olyan luxus mobilok is jól fogynak, amelyeket a Vertu, a Tag Heuer, a Dior és a Versace kínál. A nemesfémből készített, gyémántokkal, drágakövekkel kirakott,

legexkluzívabb darabok akár több millió dollárba is kerülhetnek.

6. A tehetős fogyasztók csökkenő kereslete

A tehetős fogyasztók (az évi 250 ezer dollárnál magasabb jövedelmű háztartások) ugyanakkor visszafogják luxusipari vásárlásaikat. Az erre a rétegre szakosodott piackutató, a Unity Marketing szerint egyre kevesebb luxusipari ruházati cikket, kiegészítőket, presztízs szépítőszereket és ékszereket vásárolnak ők, s ez a trend még a feltörekvő piacokon – így Kínában is – kimutatható.

A legjobban keresők olyan márkákat kedvelnek a legjobban, mint az Audi, a Chanel és a Ralph Lauren

– derül ki a Credit Suisse's Emerging Consumer Survey 2015-ből.

7. A használtpiac fellendülése

Az elmúlt években fellendült a használt luxusipari termékek piaca, amit az online forradalom indított be.

Tavaly 16 milliárd dolláros volt a felső prémium márkák használt piaca

a Bain & Company már említett elemzése szerint. Ez részint az új termékek kelendőségét veszélyezteti, másrészt azonban a luxusipari termékeket is tartós cikkekké teszi, ami növeli az értéküket. És persze lehetővé válik a középrétegek számára is a legdrágább márkák vásárlása.

A cikk megjelenését a Hungaria Pezsgőpincészet Kft. támotatja.