A legnagyobb tévhitek a cégeladásról

kulcs eladás átadás ház lakás szerződés
Woman's hand holding bunch of keys.
Vágólapra másolva!
A cégvezetők év végén értékelik a vállalkozás teljesítményét, és hoz döntéseket annak jövőjéről. Ha a cég eladása is részét képezi a jövőről alkotott elképzeléseknek, akkor az érték reális meghatározása és a tudatos tervezés kiemelkedő jelentőségű.
Vágólapra másolva!

Sokan azonban csak az értékesítési folyamat során szembesülnek olyan alapvető tényezőkkel, amelyekre jobb lett volna időben és körültekintően felkészülni, hiszen nagyban befolyásolják az eladás idő- és költségigényét, a potenciális vevők körét és a vételárat is. A kellemetlen meglepetések elkerülése végett az M27 ABSOLVO összegyűjtött néhány tipikus tévhitet, melyek rendszeresen felmerülnek a cégeladás és a cégértékelés témájában.

1. tévhit: Sokat ér a cégem, mert sokat tettem bele

Nagyon ritka, hogy a vezető annyira taksálja a cégét, amennyit az valójában ér. Sokan úgy gondolják, hogy legalább azt az összeget, amit az évek során befektettek a cégbe, a vevő fizesse meg. A cégeladáskor a cég értékelése azonban nem egyszerűen az ingatlanok, az eszközök és a szerződésállomány értékének összeadását jelenti.

Nehéz elfogadni, hogy a potenciális vevő számára bizonyos dolgok nem feltétlenül jelentenek értéket, így ezeket nem fogja számításba venni a vételi ajánlat kalkulálása során sem.

ami érthető is, hiszen akár 15-20 éven keresztül szívét-lelkét beletette a vállalat felépítésébe. A vevő számára viszont nagyon sokszor az a legfontosabb kérdés, mennyi jövedelmet képes termelni a cég, milyen szinergiákat lát, ki lehet-e ezeket használni és hogyan. A cégvásárlási döntésben inkább ennek lehet kulcsszerepe" – tette hozzá Horgos Lénárd, az M27 ABSOLVO partnere.

2. tévhit: A vevő bekopog az ajtón, és ajánlatot tesz

„A cégeket nem megveszik, hanem eladják"- hívja fel a figyelmet a szakértő. A gyakorlatban ritkán zajlik egy cégeladási folyamat úgy, hogy a leendő vevő felkeresi a kiszemelt céget és vételi ajánlatot tesz.

A céget tudatosan, időben fel kell készíteni az eladásra,

a folyamatot a cégvezetőnek kell irányítania és kézben tartania, és jellemzően jobb neki felkutatnia azt a vevőt, aki számára a cége értéket képvisel, és stratégiai céljaiba is illeszkedik. „Az sem mindegy, mennyi pénzt kapunk a cégünkért! Egy tudatos, alapos felkészüléssel ugyanis akár 50-70%-kal is növelhetjük a cégértéket" – mondta Horgos.

3. tévhit: Három hónap alatt lezongorázzuk az egészet

A cégeladás folyamatának időigényét jellemzően alábecsülik a cégek; a tapasztalatok szerint egy megfelelően előkészített cégeladásnak akár 1-3 év átfutása is lehet.

„Sajnos sokan nem számítanak arra, hogy a cég eladása rengeteg időt, pénzt és energiát fog felemészteni. A felkészülés, az előkészítés, a potenciális vevők megkeresése, a találkozók lebonyolítása, az ajánlatok értékelése, a feltételekről való megállapodás, majd az átvilágítás következik, és persze a tranzakciós szerződések részletei is mind időt emésztenek fel.Nem is érdemes sürgetni a tranzakciót, hiszen

- emelte ki Horgos.

4. tévhit: A legmagasabb ár jelenti a legjobb ajánlatot

A vételi ajánlatok ugyanis igen összetettek, feltételrendszerük annyira különböző lehet, hogy sokszor nem is összehasonlíthatóak.

Célszerű a kapcsolódó feltételekkel együtt vizsgálni a kínált vételárat,

hiszen könnyen előfordulhat, hogy bár az egyik vevő magas árat kínál, a feltételei lényegesen kedvezőtlenebbek.

5. tévhit: Cash on the table

Nagyon ritka eset, hogy egy tranzakció lezárásakor a teljes vételárat egy összegben fizetik ki. A későbbi kockázatokat is figyelembe véve a vevő visszatarthatja a vételár egy részét, vagy annak kifizetését a cég további – például az üzleti tervben bemutatott - eredményeihez köti.

6. tévhit: Átadom a kulcsot, és irány a Bahamák

A vevőt egy cég megvásárlásakor számos tényező motiválja, például a technológiához, a know-how-hoz, a piachoz való hozzáférés, vagy épp a várható bevétel. Mindezek biztosításához várhatóan szüksége lesz a cégvezető vagy a menedzsment szerepvállalására a cégeladást követően is. A legtöbb esetben a cég átvétele után hónapokig, esetenként évekig elvárja a vevő a korábbi cégvezető, menedzsment személyes közreműködését.