A kisvállalati marketingben a honlap, a céges Facebook oldal és az email volt a legkedveltebb eszköz 2015-ben. A Facebook az első tíz helyből hármat szerzett meg, míg a Google AdWords csak a nyolcadik lett. Emellett két kategóriában az első öt eszközből négy a Facebook istállóhoz tartozik – derül ki Marketing Commando 2300 fő megkérdezésével készült friss online felméréséből.

A megkérdezett kisvállalalatok leggyakrabban használt marketing eszköze a honlap, amit a válaszadók 85 százaléka használ. Ettől nem sokkal marad el a Facebook céges oldal, 80 százalékkal. A válaszadók 72 százaléka használ e-mailt, amely így a harmadik legnépszerűbb eszköz. Meglepetésre a Google AdWords csak a nyolcadik helyen végzett, a válaszadók 45 százaléka jóvoltából.

A 10 leggyakrabban használt marketingeszköz a kisvállalatok körében

  1. saját honlap
  2. Facebook céges oldal
  3. email saját listára
  4. SEO
  5. online hírlevél és Facebook hirdetés (holtversenyben)
  6. offline ajánlás
  7. árakció
  8. Google AdWords
  9. Facebook posztkiemelés
  10. saját kupon

A Facebook és a Google mindent visz

A fizetett online hirdetéseket vizsgálva szembetűnő, hogy a 10 legtöbbet használt eszköből nyolc a Facebook és a Google kötelékéből került ki. Az első helyen a Facebook hirdetés áll. A második a Google AdWords, ezt további három Facebook eszköz követi. Az első tízbe a két óriáson kívül csak a banner és a PR cikk fért bele.

„A Facebook igazi kakukkfiókaként viselkedik, szinte minden mást kitúr maga mellől: a top tízből a Facebook három, a fizetett online marketing eszközök közül az első ötből négy(!) helyen szerepel“ – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketingszakértő.

A 10 leggyakoribb fizetett online hirdetési forma a kisvállalatok körében

  1. Facebook hirdetés
  2. Google AdWords
  3. Facebook posztkiemelés
  4. Facebook videó
  5. Facebook remarketing
  6. Google remarketing
  7. Google display network
  8. banner reklám
  9. PR cikk
  10. Facebook applikáció

A kezdő cégek átlagosan három fizetett hirdetéstípust használnak: Facebook hirdetést, Google Adwordsöt és Facebook posztkiemelést. A stabil és növekvő cégek marketingmixe jóval összetettebb, további legalább hat eszközt  használnak, köztük az olyan korszerű módszereket, mint például a remarketing vagy a videó.

Mi volt az újdonság?

Wolf Gábor az Üzletrész kérdésére elmondta, meglepődött a formaegyes tempón, ahogy a kkv-k a Facebook hirdetési újdonságait kezdték el használni. „Ez három dolognak köszönhető: 1) a Facebook népszerűségének, 2) annak, hogy hirdetőként egész könnyű használni a Facebook hirdetési felületét, és 3) hogy jelenleg a Facebook-on nagyon olcsón mérik a vevőt a többi eszközhöz képest“ – tette hozzá Wolf.

Wolf Gábor a Marketing Commando őszi konferenciájánFotó: M.Schmidt János - Origo

Nem a Google zsugorodik, a Facebook nő

„A Facebook bővülése nem jelenti azt, hogy a Google piacát veszi el. Ellenkezőleg: a Facebook szolgáltatásai egyre lejjebb teszik a lécet, ma könyebb egy vállalkozásnak marketingezni, mint bármikor. Akár egy személyes profil segítségével is lehet vevőket gyűjteni“ – mondta Wolf Gábor.

Hozzátette: ehhez képest a Google AdWords használatához szükség van legalább egy egyszerű honlapra, amelynek az elkészítése sokkal több erőforrást és némi tudást is feltételez, és ami sokaknak a Facebook utáni második lépés.

A megkérdezett kisvállalkozások előszeretettel használják a Facebookot a meglévő vevőkkel való kapcsolattartásra is. A meglévő vevőkkel a legtöbben (72 százalék) céges Facebook oldalon és emailben tartják a kapcsolatot. Azonban harmadik és a negyedik is egy újabb Facebook eszköz, a Facebook esemény és a Facebook csoport.

„A kezdő vagy még bizonytalan bevételű cégek használják a leginkább az ingyenes eszközöket. Valójában azonban ezek sem ingyenesek, hiszen a ráfordított idő és energia jelentős erőforrás. Azonban sokan ezen keresztül értik meg a marketing működését, majd tesznek igazi lépéseket, készítenek honlapot és kezdenek el fizetett hirdetéseket használni“ – vélekedik a kisvállalati marketing szakértő.

Leáldozóban a hideghívás és postai direkt marketing 

Az offline eszközök közül a legnépszerűbb az ajánlás, melyet a vizsgált kisvállalkozások 54 százaléka használ. Ezt követi a szórólap (32 százalék), valamint a kiállítás más rendezvényén, melyet a válaszadók 29 százaléka alkalmaz. 

Azonban a hideghívás és a postai direkt marketing leáldozóban van. Azok többsége, akik ezt a két eszközt használják, csökkenő bevételt könyvel el.

„Ez a gleccser felfelé folyik – fejtette ki Wolf Gábor az Üzletrésznek –, a kicsik nem használják, de azok a nagyobb kkv-k igen, akiknek nagy volumenben kell eladniuk.  A direkt marketing és a telemarketing még mindig népszerű a B2B cégeknél, valamint a széles lakossági piacra lövő vállalkozásoknál. Viszont minél kisebb egy cég, annál kevésbé használ offline eszközöket, leginkább mert egy offline marketing eszköz belépési költsége magas. Adwordsben már 10 000 forinttól el lehet kezdeni játszani, kísérletezni, míg egy direkt marketing kampány inkább a százezres nagyságrendnél kezdődik.
Emellett a hitelességnek egyre nagyobb a jelentősége. Ma már önmagában a hideghívás és a hideg listára küldött postai DM egyre kevésbé eredményes, mert nem hiteles. Ám ha más eszközökkel előbb ismertséget és bizalmat építünk, a postai direkt marketing nagyon hatékony, mert amíg az inboxunk dugig van spammel, hírlevelekkel és kampány emailekkel, addig a postaládánk üres. Tehát ott ma kisebb a verseny, és ezt pár ügyes cég nagyon jól kihasználja.“ 

A 10 leggyakoribb offline marketingeszköz a hazai kisvállalatok körében

  1. Ajánlás
  2. Szórólap
  3. Kiállítás más rendezvényén
  4. Sajtóhirdetés
  5. Értékesítők
  6. Hirdetés reklámújságban
  7. Szórólap
  8. Reklámtáblák
  9. PR cikk
  10. Hideghívás

A végére jó év lesz 2015! 

A megkérdezett kisvállalkozások 68 százaléka több bevételt vár 2015-re, mint egy évvel korábban, 31 százalékuk vélekedik úgy, hogy stagnálni fog a vállalkozás, és mindössze 9 százalék számít csökkenő bevételre. 

Wolf Gábor szerint ilyenkor nem szabad hátradőlni. Amikor kicsit javul a gazdaság, sokan hajlamosak behúzni az evezőket és úszni az árral. A szakértő elmondta, ez óriási hiba. Ilyenkor kell piacot építeni, új marketing eszközöket kipróbálni, fejleszteni, innoválni, javítani a versenyképességet. Hozzátette, ez legfőképpen az ambiciózus cégek pillanata most.

„Akinek az élve maradás a célja, annak úgy is hiába tanácsolnám, hogy kapcsoljon rá. A törekvő cégek most nagy lehetőség előtt állnak, mert rengeteg az új online eszköz, amivel viszonylag olcsón lehet jó vevőket szerezni. Aki anno rákapcsolt a Facebookra, ma 100 ezres, közel milliós követőtáborral dicsekedhet. Aki anno belefogott az email lista építésbe, ma sokszázezres email címre tud kiküldeni egy-egy ajánlatot, hatalmas bevétel-csúcsokat érve el ezzel. Akik ma szánnak időt és pénzt az új eszközök kipróbálására, azok lesznek a jövő nagy befolyásolói, akik egy-egy Instagram poszttal, Periscope videóval, egy-egy Facebook kampánnyal százezreket, milliókat tudnak megmozgatni“ – mondta Wolf Gábor, a kisvállalati marketing legismertebb hazai szakértője.