Visszavinné a karácsonyi ajándékot? Nem biztos, hogy sikerül

Kult, Így dobd fel a karácsonyi üdvözlőlapot – jókívánság-tippek, ajándék
Vágólapra másolva!
Téved, ha azt gondolja, karácsony után pár napig visszaviheti az ajándékot a boltba, ha túl kicsi, túl nagy, nem tetszik, vagy kettőt kapott belőle. Valójában az offline boltok ilyen indokkal sem karácsony után, sem máskor nem kötelesek visszavenni semmit sem. Sok bolt az éles verseny miatt mégis visszaveszi a termékeket.
Vágólapra másolva!

Minden évben – különösen karácsony környékén – problémát okoz a fogyasztóknak, hogy az ajándékba vásárolt hibátlan termékeket egyáltalán visszavihetik-e a boltba, ha igen, akkor meddig, és ha visszaveszik egyáltalán tőlük, akkor cserét, levásárlást vagy vételárat kérhetnek. A problémát nehezítik a fogyasztók 3 és 8 nappal kapcsolatos tévhitei, a kusza jogi szabályozás, véli a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda.

A bolt nem köteles visszavenni

Valójában a fogyasztó csak webes vagy más csomagküldő, üzleten kívüli (házaló) vásárlás esetén gondolhatja meg magát, ebben az esetben 14 napon belül elállhat a vásárlástól, és követelheti a vételárat, a termék egyidejű visszaküldése mellett.

Ha boltban vásároltunk, és a termék hibátlan – csak éppen méretben nem jó, nem tetszik, vagy kettőt kaptunk belőle – a vonatkozó jogszabályok alapján nem állhatunk el a szerződéstől. Így

sem a pénz visszatérítését, sem a termék cseréjét vagy levásárlást nem követelhetünk.

A kötelező jótállás alá eső tartós fogyasztási cikkek esetében a jogszabály lehetővé teszi, ha a termék hibás, és a minőségi kifogásunkat 3 munkanapon belül jelezzük, a kereskedő köteles azt cserélni (és nem vállalhatja annak javítását).

Az offline boltok nem kötelesek visszavenni a terméket csak azért, mert kicsi, vagy nem tetszik Forrás: Thinkstock

Nem muszáj, de visszaveszik

Az üzletek többsége a szigorú szabályozás mellett érzékelte azt a fogyasztói igényt, hogy ha a fogyasztók meggondolták magukat, levásárolhassák a termék vételárát, vagy akár a pénzt is visszakaphassák. Egyre inkább egyértelmű, hogy

ahol a verseny erős, ott a cégek akár egymásra is licitálnak abban, hogy a fogyasztók mit és mennyi ideig vihetnek vissza.

Ezekbe a boltokba vissza lehet vinni

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének megbízásából a CP Contact Kft. 400 üzletre kiterjedő kutatást készített, amely alapján egyértelműen kijelenthető, hogy jelentős fejlődésen ment keresztül a kereskedelmi szektor. A felmérésből kiderül az is, hogy a fogyasztók tájékoztatásának módja még mindig fejlesztendő terület.

A szakemberek utánajártak, milyen üzletekbe, milyen panaszkezeléssel, meddig és hogyan lehet visszavinni a nem tetsző karácsonyi ajándékokat:

Ingyen segítenek

A Gazdasági Versenyhivatal megbízásából és vele együttműködésben dolgozó Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda munkatársai díjmentesen segítenek személyesen, telefonon, online (két ünnep között és januárban is) a fogyasztóvédelmi problémák kezelésében.