Az egyik legfontosabb tendencia 2015-ben a pénzügyi startupok előretörése volt. Korábban már írtunk arról, hogy gyarapszik a digitális pénzügyi technológiákra épülő startupok, vagyis a fintech (financial technology) startupok száma, amelyek
egyre magabiztosabban veszik fel a versenyt bizonyos banki szolgáltatásokkal.
Iszonyatos mennyiségű kockázati tőke áramlik most ezekbe a startupokba, nemcsak Amerikában, hanem Európában is. A magyar csapatok között is számos siker van, de mivel cégeknek, elsősorban bankoknak fejlesztenek (business-to-business), nem kerülnek reflektorfénybe – véli Forster Orsolya, a Kitchen Budapest üzletfejlesztési menedzsere.
A jövő év nagy kérdése, hogy mi lesz a viselhető (wearable) technológia sorsa. Nagy durranásnak hitték a gyártók, de egyelőre nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Úgy tűnik, a felhasználók nem tudják pontosan, hogy hogyan vagy mire is használják. Nem tudják függetleníteni az okostechnológiát a telefontól, mert megszokták, hogy mindig a zsebükben vagy a táskájukban van. A gyártók most a fogyasztók szűkebb rétegeinél próbálkoznak például okos búvárórával vagy okos vitorlázó órával. Az még tehát
kérdés, hogy milyen formában tud sikeresen piacra lépni ez a technológia.
Forster Orsolya szerint a virtuális valóság azonban nagyon be fog robbanni 2016-ban. Az utóbbi időben annyira megnőtt iránta a kereslet, hogy a gyártók nem tudják kiszolgálni az igényeket. A vásárlók hónapokat várnak egy-egy eszközre. A virtuális valóság már nemcsak a játékélményhez szükséges kiegészítő, hanem egészen hétköznapi rendeltetése is van, például ezzel nézik meg a pihenni vágyók a hotelszobát, mielőtt lefoglalnák a szállást.
A startupközegben a magyar színtéren is nemzetközi trendek uralkodnak. Legnagyobb lehetőség most a hardver és a szoftver találkozásában van, illetve az okosfejlesztések vagyis az Internet of Things (IoT) területén – véli Biás Csongor, a Design Terminál mentorprogramján belül a Techlab vezetője. Biás szerint lehetséges, hogy a kudarchoz való hozzáállásban fordulópont következett be idén. Ebben a Brickflow csapata volt az úttörő, akiknek vállalkozása 200 ezer eurós befektetést kapott 2014 elején, de végül nem lett siker. Idén augusztusban
megszüntették a startupot, de együtt maradt a csapat, és fejlesztő ügynökséggé alakult.
Fontos tanulság volt ebben mindenkinek, hogy a sikertelen startupok később sikerre vihetik: ha erős és összetartó a csapat, egy másik üzleti modellel befuthat.
A 2015-ös év még mindig arról szólt, hogy a csapatok többsége anyagi szempontból saját erőből dolgozott – véli Turcsán Tamás startupszakértő. Arra számít, hogy 2016 lehet a nagy áttörés, ha valóban létrejön az ígért 8-10 államilag támogatott inkubátorház, egyenként 5-600 millió forint támogatással.
A Jeremie-alapok most kifutottak, ezért nagy kérdés, hogy milyen támogatási formának lesz központi szerepe.
Biás Csongor is a forrásszerzést tartja a legégetőbb kérdésnek a jövő évvel kapcsolatban. Idén egészen magas volt a tőkebefektetések száma, és ezek nagy része Jeremie-alapok formájában történt, vagyis a tőke 80 százalékát az Európai Unió finanszírozta, és csak 20 százalék saját tőkére volt szükség. „Mivel
Magyarországon az angyalbefektetés műfaja kezdetleges fázisban van,
valóban nem tudni, hogy a jövőben milyen erőforrásból fognak cégeket építeni a magyar csapatok. Úgy gondolom, hogy talán a régiós és a nemzetközi befektetőket fogják megcélozni” – tette hozzá.
A magyar startupszíntér sikerének egyik fokmérője lehet, hogy hány exit történt az elmúlt évben. 2015-ben két cégeladás történt, ami bár a tavalyi négyhez képest visszaesés, az exit mindenképp – az eladási ár mértékétől függetlenül – siker, mert növeli a befektetői bizalmat az ökoszisztémában – állapította meg Biás Csongor. A francia BlaBlaCar, a világ vezető telekocsi közössége, amely 18 országban van jelen, idén márciusban felvásárolta a magyar alapítású telekocsi-közvetítő céget, az AutoHopot.
A kaliforniai központú Hortonworks nagyadat-szolgáltató pedig májusban megvásárolta az adatkezelési alkalmazásokat fejlesztő magyar SequenceIQ-t. Mindkét esetben az volt a befektető célja, hogy a cégben található munkaerőt, valamint annak tudását és tapasztalatát szerezze meg. Erre az angol nyelvben az acquihire szót használják, amely az acquire (felvásárol) és a hire (munkaerőt vesz fel) szavakból áll össze.
2015-ben több befektetés történt a magyar startuppiacon, két olyan csapatot emelünk ki, akik a nemzetközi hírnév felé tartanak. Az egyik a RisingStack, amely az Application Performance Management, azaz az internetes szolgáltatások megfigyelése és monitorozása terén robbant be. December elején jelentették be, hogy
az Euroventures százmillió forintos nagyságrendben fektet be a RisingStackbe.
A csapat a megszerzett tőkéből termékeket fejleszt, munkahelyeket teremt Magyarországon, és jövő év elején Londonban nyit irodát.
A tavalyi év egyik nagy befutója volt az online hirdetési csalások kiszűrésére szakosodott startup, az Enbrite.ly, miután megnyerte a Slush nevű startupverseny fődíját. 2015 tavaszán
három befektetőtől összesen 750 ezer euró (225 millió forint) összegű befektetést kapott.
Az angyalbefektetőket tömörítő Enbritely Holding és a finn Evli Bank adták a Slush-fődíjat, és melléjük beszállt az osztrák SpeedInvest kockázatitőke-befektető cég. Június 18-án jelentették be, hogy a startup partnerséget kötött a bécsi Studio Binär üzletfejlesztő céggel azzal a céllal, hogy bővítsék ügyfélkörüket a közép-kelet-európai régióban.
Közösségi finanszírozásban is voltak magyar sikerek az évben, 2015 legsikeresebb kampányát a kapszulás otthoni sörfőzőgépet fejlesztő csapat, a Brewie tudhatja magáénak:
több mint 700 ezer dollárt gyűjtöttek az Indiegogon.
Pál Marcel, a Brewie egyik alapítója szerint a gyártás előkészítésében tettek nagy előrelépéseket az idei évben, és már a tömeggyártáshoz is egyre közelebb jutnak, amivel kapcsolatban számos neves gyártóval vették fel a kapcsolatot.
Az előrendelések alapján az értékesítés terén is siker várható. Az előértékesítés keretében eddig 430 gépet adtak el, amelyből csak hetet rendeltek Magyarországról. Az alapító úgy látja, hogy az amerikai és a német piacon talál majd vevőkre a szerkezet. A gép ára egyébként nagyjából 600 ezer forint. A tesztgyártást a tervek szerint január végén kezdik, további 2016-os terv két sörhöz kötődő termék fejlesztése, amiről egyelőre nem tudhatunk részleteket.
2015 nyarán új közösségi megosztó szolgáltatás indult el Magyarországon a BeeRides jóvoltából. Aki elutazik, beadhatja az autóját, amit aztán kibérelhet bárki, és mire haza jön, amellett, hogy lemosva, kitakarítva kapja vissza a kocsit, még pénzt is keres. Ez a megoldás főleg a repülővel idelátogató, illetve hazaérkező közönségnek jelenthet olcsóbb és kényelmesebb megoldást a reptéri taxi és buszjáratok, illetve drága autókölcsönzők helyett.
A reptéri autómegosztót rögtön a kocsik Airbnbjeként kezdték emlegetni.
A szolgáltatás alapvetően nem új, hiszen hasonló működik 2013 óta San Franciscóban a FlightCar üzemeltetésében, továbbá Franciaországban (TripNDrive) és Hollandiában (parkflyrent) is igénybe vehető ez a lehetőség. Itthon olyan szervezetek támogatják, mint az IBM, a Design Terminál vagy az iEurope Capital amerikai kockázatitőke-befektetési társaság. A BeeRides valójában amolyan hibrid megoldás a közösségi szolgáltatások között, hiszen magánszemélyek eszközeit teszi elérhetővé, a szolgáltatást azonban egy szervező gárda fogja össze és biztosítja.
A Codie március 31-én indított közösségi finanszírozási kampányt az Indiegogo-n, ahol a kitűzött 70 ezer dolláros cél helyett majdnem 100 ezer dollárt gyűjtöttek és körülbelül 550 robotra kaptak előrendelést. A nagyközönség ekkor ismerte meg a terméket, hiszen a sajtó azonnal felkapta a magyar fejlesztésű kis robot hírét. „A kampány után visszaültünk a tervezőasztalhoz, hogy beindíthassuk a robot gyártását, és az ígért karácsonyi előtti szállítási időpontot tarthassuk.
November utolsó napjaiban be is indult a sorozatgyártás,
és karácsonyra az első 250 robotot ki is szállították. Jövőre a gyártás felfuttatása és az app további fejlesztése a fő célunk” – osztotta meg velünk a csapat terveit, Fehértavi Alex, a Codie marketingese.
A társadalmi vállalkozások külön kategóriát jelentenek a startupok piacánbelül. Idén két ilyen csapat is jelentős eredményeket ért el. A mozgássérült gyerekeknek játszótéri játékokat fejlesztő MagikMe első fontos lépése az volt idén, hogy egy sikeres közösségi finanszírozási kampánnyal összegyűjtötték a prototípus elkészítéséhez szükséges pénzt. Ezután az Auchantól nyertek támogatást, amelynek köszönhetően négy helyre helyeztek ki játékot. Innentől a sajtó jelentősen felkapta őket, ami nagyban segítette, hogy minél többen megismerjék a kezdeményezésüket. Jövőre a General Electric támogatásával öt vidéki helyszínre helyeznek ki speciális játékokat, hogy sérült és egészséges gyerekek közösen tudjanak játszani. Legújabb sikerük pedig, hogy bekerültek a Design Terminál januárban induló mentorprogramjába.
Harsányi Eszter a MagikMe egyik alapítója szerint azért kapnak ennyi támogatást, mert sérült gyerekeket nevelő szülőként hitelesen lépnek fel a témában, termékeiket saját játszótéri tapasztalataik ihlették.
Mivel társadalmi vállalkozásról van szó, nem a profit, hanem a hatás elérése a cél.
Ettől függetlenül ugyanazokkal a problémákkal találkozunk, mint bármelyik startup, és nagyon tanulságos évet tudunk magunk mögött. A mi célunk egy fenntartható üzlet létrehozása, amely önmagát tartja el, illetve, hogy kezdjünk el beszélni a sérült gyerekek beilleszkedésének problémájáról” – tette hozzá az alapító.
A Route4U idén indult, és meglehetősen sűrű évet zárt a csapat. Elkészítették Budapest belső kerületeinek akadálymentes térképét, illetve a Fővárossal közös kampányban felmérték több mint 3000 hely (éttermek, boltok) akadálymentességét.
Projektjükkel több jelentős startupversenyt megnyertek,
például a HITS-et, az Innovatív Generációt és a DBH Seddstart. „A következő év első hónapjaiban elkészül a felmért területekre az útvonaltervező funkció, és több magyar önkormányzat területével is bővülni fog a térkép. Év végi fejlemény, hogy bekerültünk a Design Terminál CityLab inkubációs programjába, és reméljük, hogy hamarosan befektetésről is beszámolhatunk” – mondta Bodó Péter, a Route4U alapítója az Üzletrésznek.
Synetiq: A neuromarketinggel foglalkozó Synetiq már évek óta jelen van a piacon, de 2015 volt az az év, amikor a legtöbbet halhattunk róluk. Egy olyan adatfeldolgozási és elemzési technológiát fejlesztett, amely médiatartalmak által kiváltott érzelmi reakciókat mér: rögzíti, elemzi és számszerűsíti azokat. 2015-ben a Synetiq csapata duplájára nőtt, leányvállalatot indított Londonban, és olyan kiemelkedő ügyfeleket szerzett, mint a BBC, a HBO, az RTL Klub, a Telekom, a Telenor és a Vodafone.
Selfmapping: Huszonötszörös túljelentkezés mellett egyetlen magyar cégként került be a Start-Up Chile vállalkozáskeltető programba. Az egyedi HR-szoftvert, vagyis a cégek személyzeti politikáját segítő programot már olyan nagyvállalatok is használják, mint az Avon vagy a DHL. Kilencmillió forintnak megfelelő pesót jelent a szakmai tanácsadáson túl a Selfmappingnek, hogy bekerült a Start-Up Chile programba. Ezt az összeget a szoftverfejlesztés mellett piaci bevezetésre, marketingre költi a cég.
Aero Glass: A már több versenyen sikeresen bemutatkozó startup, az EU Edge az okosszemüveg-technológiát és a kiterjesztett valóságot ötvözve fejlesztett speciális eszközt pilótáknak. Erre 1,1 millió euró forrást nyert el 2015 tavaszán a Horizont 2020 pályázatán. A szemüveg a pilóta látóterében megjelenített adatokkal jóval biztonságosabbá teszi a repülést, olyan hibákat szűr ki, amelyeket az emberi munkaerő gyakran nem.
Jumpin: A házibuli-megosztó appal bárki bejelentkezhet új társaságok partijába, vagy a saját buliját is megoszthatja, lényegében Tinder-szerű suhintásokkal válogatni a bulik közt. Magyarországon idén ősszel indult és a tervek szerint jövőre Németországban is elindítják. A 16 éves alapítók, Uzoni Dávid és Burián Bálint magabiztosan mozognak a startupperek világában. A Forbes Magazin 30 tehetséges magyar 30 alatt listáján is szerepeltek.