Az vagy, amit lájkolsz

A lájk a közösségi média Frankensteinje, csak nem olyan elrettentően csúnya. Az
eredeti célja nem több, mint sok más emotikoné:
grafikusan fejez ki egy érzelmet vagy hangulatot. De az elmúlt 12 évben
a jelentősége sokszorosan túlnőtt önmagán.
Nem túlzás azt mondani, egyetlen kis képben összefoglal mindent, amit a Facebook jelent. A vállalkozásoknak is.
A lájk-gomb
a nagy kék közösségi platform motorja és nagykövete.
A Menlo Parkban épült főhadiszállás bejáratánál mintegy mamutnagyságban fogadja a belépőket, és mint azt az Origo is megírta,
többször kattintunk rá világszerte, mint ahányszor Google keresést indítunk –
bármely huszonnégy órán belül több mint másfél milliárd ember több mint hatmilliárd alkalommal. Aki tehát ennek nekimegy, olyan vakmerőnek kell lennie, mint egy felfedezőnek, de közben az sem árt, ha olyan beágyazott facebookos alapember, mint Chris Cox termékmenedzser. Vagyis, ahogy az Origo idézi a Bloomberget, „Ha megpiszkálják a Facebook lájkját, az
olyan mintha a Coca-Cola receptjét változtatnák meg.”
Ha összesítenénk egy felhasználó lájkolt témáit, az
kirajzolná az ízlését, az elveit,
sőt talán bizonyos fokig a világnézetét is. Üzleti szempontból azonban ezen túlmutat az ábra. A Facebook fejlesztői viszonylag korán felismerték, hogy a következetesen kiosztott lájkok mentén körvonalazható az is, milyen típusú hirdetések célcsoportjába tartozik a felhasználó. Ez a hatás dollármilliókban mérhető. A lájk tehát megkerülhetetlen a targetálásban, ami
berántja a folyamatba a Facebookon jelenlévő összes márkát és céget.
Tovább árnyalja az összképet, hogy a Facebook még mindig a kisvállalati online marketing legnépszerűbb platformja. Üzleti szempontból tehát nagyon nem mindegy, mi a lájk jövője. Ezt ugyanis fontos leszögezni:
nem szűnik meg, csak árnyalódik.
„Mindannyian tudjuk, hogy a Facebookon elég gyakoriak a szomorú státuszok: amikor valaki a bánatát, fájdalmát, csalódását osztja meg. Mivel
ilyenkor a lájk-gomb használhatatlan,
a reakció-gombok sokat segíthetnek” – mondta el az Üzletrésznek Lévai Richárd Facebook-szakértő.
„Ez elvileg jót fog tenni a beszélgetéseknek, hiszen természetesebb válaszokat lehet adni ismerőseink és a követett oldalak bejegyzéseire. (Akármilyen furcsának is hangzik a természetes szó egy online környezetben.) Ugyanakkor
veszélyeket is hordozhat,
hiszen az uniformizált kifejezés könnyű terepet nyúlt a trolloknak” – folytatta Lévai Richárd. – „Valószínűleg sokat fogunk még olvasni arról, mennyi plusz fájdalmat okozott az, hogy egy szomorú posztra
az ismerősök egy haha gombot vagy egy love-ot nyomtak véletlenül,
esetleg készakarva. Ugyanakkor azon is érdemes elgondolkodni, hogy eddig csak két dolog közül kellett választanunk: megnyomjam a lájk-gombot, vagy ne. Esetleg megfontoltuk a hozzászólást. Most viszont könnyen előfordulhat, hogy
néhány esetben összezavarja a felhasználókat a széles kínálat,
és sokáig fognak töprengeni azon, hogy melyik gombot nyomják. Annyi biztos, mobilon könnyebb lesz reakcióval élni, mint kommentelni.”
Lévai Richárd szerint az érzelmek részletgazdagabb kifejezése újabb réteggel ruházza fel a Facebook üzleti lehetőségeit is. Eddig ugyanis a Facebook csak annyit tudott, hogy egy posztot lájkolt valaki vagy nem. Természetesen azt rendszeresen monitorozzák, mennyi ideig néztük az adott posztot, rákattintottunk-e a linkre, megnéztük-e hozzászólásokat vagy a lájkolókat. De
az érzelmi reakciónkhoz ez nem jelentett elég információt.
„Ha azonban a felhasználók elkezdik használni a reakciógombokat, az máris
könnyebben értelmezhető jelzés a Facebook algoritmusának”
– folytatja a szakértő. – „Több adata lesz ahhoz, hogy az egyes felhasználókat profilozza annak alapján, melyik gombokat használják, használják-e azokat egyáltalán. Ez egyszerre lesz segítség a felhasználók profilírozásában és a felhasználók közti kapcsolat kielemzésében. A Facebook hírfolyam-algoritmusa még jobban fogja tudni, mikor milyen posztokra vagyunk kíváncsiak, és hogy
minket személy szerint milyen témák tartanak bent
tovább a közösségi hálózatban.”
Lévai Richárd úgy véli, előbb-utóbb a hirdetők is biztosan ki tudják használni, hogy ezzel az eszközzel könnyebb lesz minősíteni a különböző márkákhoz, termékekhez fűződő kötődést. A hirdetési rendszer már most is tartalmaz olyan kategóriákat, amelyek
a felhasználók valamilyen jellemvonását következtetik ki
a különböző viselkedési formák alapján – megjelenik például, ha valaki egy technológia korai befogadója. „Ilyenekből valószínűleg sokkal többre számíthatunk” – mondta. – „Most, hogy a Facebook még a korábbinál is nyíltabban veszi fel a versenyt a Google-lel,
egészen biztosan jól fog jönni a hirdetési rendszer további pontosítása.
Hiszen az Audience Network hamarosan nem csak az alkalmazásokban, hanem külsős mobil weboldalakban is meg tudja jelentetni a hirdetéseket, márpedig
ez eddig csak az AdWords területe volt.
Összefoglalva több idő, pontosabb profilozás és jobb hirdetések a Facebook és a hirdetők oldalán, több válaszlehetőség, pontosabb érzelemkifejezés a másik oldalon – nagyjából ezt várhatjuk a reakció gomboktól” – mondta Lévai Richárd.