A KPMG idén ötödik alaklommal készítette el European Family Business Barometerét, melynek során közel ezer európai családi vállalkozást kérdeztek meg arról, milyennek ítélik meg jelenlegi helyzetüket és kilátásaikat. Az idei és a korábbi évek eredményeiből nem csak az látszik, hogy egy adott évben milyen tényezőkre helyezték a hangsúlyt a megkérdezettek, hanem az is, hogy melyek a szektort jellemző főbb trendek.
A tanulmány főbb megállapításai
• Erősen bizakodók az európai családi vállalkozások és rugalmasan kezelik a rájuk nehezedő külső nyomást és a kihívásokat, multinacionális társaikhoz képest ugyanis gyorsabban és robusztusabban regenerálódtak a válságot követő években.„A közelmúlt eseményei ellenére jó eredményekkel büszkélkedhetnek az európai családi vállalkozások, optimisták a jövőt illetően. Úgy tűnik,
vezetőik megtalálták a siker kulcsát,
erősen kötődnek a hagyományos struktúrákhoz, a kultúrából fakadó előnyökhöz, és folyamatosan tesznek azért, hogy professzionálisabbá tegyék vállalkozásaikat. Érdemes megjegyezni ugyanakkor, hogy a felmérés résztvevői közül sokan adtak munkaerőpiaci nehézségekkel kapcsolatos aggodalmuknak hangot" - idézte a KPMG témában kiadott közleménye Mádi-Szabó Zoltán, a KPMG szenior menedzserét, aki biztatónak tartja a felmérés megállapításait.
Európában közel
14 millió családi vállalkozást
tartanak nyílván, melyek összesen több mint
60 millió embernek adnak munkát.
Az idei felmérés eredményei szerint továbbra is optimizmus jellemzi a szektort.
A megkérdezettek 54 százaléka forgalombővülésről számolt be tavaly, 83 százalékuk pedig további növekedésre számít a következő évben, érdemes azonban megjegyezni, hogy a szektoron belül korántsem egységes a kép. Míg a nagy családi vállalkozások 74 százalékának nőtt a forgalma, addig a közepes vállalkozásoknak már csak 57, a kisvállalkozásoknak pedig mindössze 47 százaléka mondhatta el ugyanezt magáról.
Bár összességében optimisták a vállalkozások, 37 százalékuk aggódik a munkaerőpiaci nehézségek (jó munkaerő megtartása és toborzás) miatt.
A munkavállalókért folytatott harc olyannyira felerősödött az utóbbi három évben, hogy jelenleg emiatt aggódnak leginkább aggódnak a családi vállalkozások vezetői
(a munkaerőpiaci nehézségek 2013-ban még a top5 kockázati tényező között sem szerepeltek). Ez figyelmeztető jel lehet a vállalkozások jövőbeli növekedési lehetőségeire nézve.
A megkérdezettek világosan látják, hogy
a siker a jó munkaerőben és az innovációban rejlik.
A felmérésből az is kiderül, hogy a választott stratégiától függetlenül – eladások növelése, új piacokon való megjelenés, vagy felkészülés a vállalkozás átadására - a vállaltvezetők törekednek arra, hogy professzionálisabbá tegyék vállalkozásaikat. Vezetési struktúrákat hoznak létre (a válaszadók 88 százaléka már rendelkezett formális vezetési struktúrákkal), bevonják a következő generáció tagjait a menedzsmentbe (49%), illetve szükség esetén külső tudást és szakértelmet importálnak (a családi vállalkozások 79 százaléka rendelkezik családon kívüli vezetővel).
A felmérésről
• A felmérést 2016. május 1. és június 30. között 23 európai ország 959 családi vállalkozás bevonásával készítették.