A családi vállalatok nem csak Európa-szerte, hanem hazai szinten is jelentős szerepet töltenek be a gazdaságban.
Magyarországon a vállalatok mintegy 70 százaléka családi tulajdonú vállalat,
„Vállalati üzletágunk közel felét a családi vállalatok adják. Ennek köszönhetően közelről látjuk és értjük a családi tulajdonú vállalatokat foglalkoztató problémákat. Éppen ezért a szegmens kiemelt figyelmet kap annak érdekében, hogy hosszú távon erősítsük fenntartható működésüket és a családi értékek megőrzését, ami gazdasági és társadalmi szinten egyaránt fontos" – idézte a bank témában kiadott közleménye Ékes Ákost, a K&H vállalati üzletfejlesztés vezetőjét, aki a K&H családi vállalkozásokról szóló sajtótájékoztatóján beszélt.
A családi vállalkozások létrehozása és fenntartható működtetése a családok, a vállalkozások és a nemzeti kultúra fejlődéséhez egyaránt hozzájárul.
Emellett legalább ilyen lényeges, a gazdasági növekedés szempontjából pedig különösen fontos tényező, hogy az itt felhalmozott megtakarítások Magyarországon maradnak működőtőke formájában" - tájékoztatott Bárány László, a Felelős Családi Vállalatokért Magyarországon Egyesület elnöke az eseményen.
„A családi vállalatokban kétségtelenül komoly gazdasági potenciál van, ennek ellenére sem európai szinten, sem itthon nincsenek a szegmensről pontos, hivatalos adatok. Ennek a problémának az enyhítésére a nagyvállalati szektoron belül feltérképeztük a családi tulajdonú vállalatok jellemzőit, várakozásait" - tájékoztatott Ékes Ákos. A családi vállalatok várakozásait felmérő K&H kutatás alapján elmondható, hogy
a családi vállalatokra jelenleg inkább a növekedés jellemző.
A gazdasági kilátásaikat tekintve a cégek több mint fele (52%) stagnálásra számít a következő egy évben, 39 százalékuk azonban egyértelműen bővülésre, és csupán minden tizenegyedik cég vár visszaesést. Pénzügyi eredményeiket tekintve többségük a jelenlegi árbevétel szint fenntartását valószínűsíti (59%) a következő egy évben, de egy jelentős részük (37%) ezen a téren is növekedésre számít.
Nemcsak pénzügyi eredményeikben, de
a fejlesztések terén is inkább a növekedés jellemzi a családi vállalatokat,
több mint negyedük (27%) növelni kívánja a beruházásokra fordítandó összeget a következő egy évben. A legnépszerűbb beruházási cél a technológiafejlesztés, amit a kapacitásbővítés és az értékesítés fejlesztése követ.
A foglalkoztatásban is látható némi javulás, hiszen
a családi vállalatok 16 százaléka készül növelni dolgozói létszámát,
bár közülük legtöbben maximum 5 százalékos bővítést terveznek. Ez az arány azonban még mindig kedvező, hiszen a nem családi tulajdonú vállalatoknál mindössze minden kilencedik (11%) vállalat tervez munkaerő-felvételt.
A családi vállalatok a gazdaság növekedésének fontos motorjai, ezzel együtt azonban mikro- és makroszinten is komoly kihívások előtt áll a szegmens. Ezek között több olyan speciális tényező is van, ami egy nem családi tulajdonú vállalat esetén nem, vagy csak ritkán merül fel, a családi vállalatokra viszont széles körben jellemző.
Az egyik ilyen, és egyben legégetőbb probléma
a generációváltás kérdése, ami a vállalatok felénél az elkövetkezendő öt évben aktuális lesz,
13 százalékuknál pedig már jelenleg is folyamatban van. Ennek ellenére a cégek közel felénél nincsen kidolgozott utódlási terv, aminek következtében
a családi cégek kétharmada elvérzik az utódlás során.
Másfelől a növekedésüket meghatározó feltételeknél a munkaerőpiac javulása - és ezen belül is főként a rugalmasabb piaci szabályozás és a béren kívüli munkaerőköltség mérséklése -, valamint az adminisztratív terhek csökkentése befolyásolják leginkább a családi vállalatok jövőjét. Így ezen tényezők javulása makrogazdasági szinten lehet pozitív hatással a szegmens további növekedésére.
Generációváltás
„Úgy látjuk, hogy egy meghatározó időszakhoz érkeztek a családi vállalkozások, hiszen az eddig megszerzett tapasztalat és vagyon megfelelő szakértő kezekbe továbbadása nem minden cég esetében zökkenőmentes. Mi már a magunk bőrén érezzük és tapasztaljuk, hogy az utódlás megtervezése és sikeres lebonyolítása ugyanolyan fontos, mint a mindennapi feladatok sikeres menedzselése" - mondta el Kürti Tom, a Felelős Családi Vállalatokért Magyarországon Egyesület elnökségi tagja.
„Általánosan, mindenkire egyformán érvényes szabály nincs, ezért a két szélsőséges eset között - amikor a családi vállalkozás tagjai ugyanúgy versenyhelyzetben vannak, mint bármelyik cégvezető, illetve amikor minden döntést és funkciót családon belül próbálnak megoldani - nehéz megtalálni az adott cég számára megfelelő és hosszú távon is működőképes utat. Éppen ezért igen fontosnak tartjuk az egymás közti párbeszédet, a pozitív és a negatív példák, tapasztalatok megosztását" - hangsúlyozta ki Kürti Tom.