Az új cég egyedülálló módon egyesíti egy nemzetközileg elismert fesztiválszervező tapasztalatát egy készpénzmentes fizetési szolgáltató szakértelmével, olvasható a témában kiadott közleményben. Az új vállalat legfőbb célja, hogy a jövőben ne csupán az európai, hanem a nemzetközi piac egyik meghatározó szereplője is legyen.
A két cég összefogásával hódítanánk meg a világpiacot”
- ezt már Gerendai Károly mondta a tájékoztatón. „Ezt a tudást, ami itt felhalmozódott, ezt próbáljuk most közösen kiaknázni” - fogalmazott a Sziget Kft. ügyvezető igazgatója.
Az új cég kétharmad részben a Cardneté, míg a harmada a Szigeté, mondta Kóka János, a Festipay Zrt. igazgatóságának elnöke, aki szerint egy körülbelül húszfős vállalkozást kell elképzelni, amely mögött ott van a Sziget szervezőgárdája, illetve a Cardnet fejlesztői, így például újabb fejlesztőket sem kell felvenni.
A Cardnet és a Cellum több mint két évtizede fejleszt digitális fizetési alkalmazásokat, mondta Kóka János. Kártyájuk
évente 5 millió tranzakciót bonyolít le.
„Ha meghal a hálózat a rendszer mögött, akkor átmenetileg képesek vagyunk offline módba kapcsolni” - közölte az egykori miniszter, aki szerint rendszerük megbízható. Kóka beszélt arról is, hogy hamarosan mobillal is lehet majd fizetni a Szigeten.
„A fejlesztések itt nem állnak meg” – mondta Kóka János. „Olyat kínálunk a nemzetközi piacon, ami a jegyértékesítést vagy a fesztiválon belüli fizetést is azonos rendszeren belül teszi lehetővé” - jelentette ki.
Ez a technológia már 15 éve létezik a cégnél, mondta Márki László, a Cardnet Zrt. vezérigazgatója, aki az újonnan alakult Festipay Zrt. vezetője is. 2013-ban négy fesztivál kiszolgálását is elnyerték, így a piac legnagyobb hazai szereplőjévé váltak.
Ez a piac óriási tempóban fejlődik”
– mondta Márki László. Az európai piacra történő belépéshez partnerekre volt szükség, így adta magát, hogy a Sziget szervezőivel hozzanak létre egy új céget. „Néhány éven belül az egyik legjelentősebb szolgáltatóvá kívánunk válni” – mondta a vezérigazgató.
Kóka János beszélt arról, hogy ezeket a szolgáltatásokat Európán kívülre is megpróbálják eljuttatni – példaként Szingapúrt említette –, és a rendezvényszervezők akár felhőszolgáltatásokon keresztül is el tudnák érni ezeket a rendszereket.
„Szeretnénk fesztiválokon kívül is megjelenni” - mondta Kóka János, aki egy sportmeccset hozott példaként, ahol gyorsan, rövid időn belül kell fizetni.
Adott kártyán akár „húsz zsebet” is meg tudnak jeleníteni:
a szülő be tudná állítani, hogy a gyerek edzésen vagy iskolában mennyit költhet. Szerinte ez a rendszer nem konkurál a bankkártyákkal, ugyanakkor illetékköteles, de például tranzakciós illetéket nem von maga után.
Amikor a mobiltelefonok alkalmasak lesznek érintéses fizetésre, akkor már a kártyákat is elhagyhatjuk majd, mondta Kóka János. Gerendai Károly hozzátette, hogy természetesen a paypassos bankkártyákkal is lehet fizetni a Szigeten. A távlati célokról szólva megemlítette, hogy azt szeretnék, hogy a jövőben az egyik fesztiválról átvihető legyen a keret egy másikra.
Az elmúlt hónapokban történt események miatt (Gerendai a Bataclant ért terrortámadást említette) a biztonságérzet növelése érdekében a jegyeket megpróbálják majd „megszemélyesíteni”, azaz akár névre szóló jegyek is jöhetnek.
A cél a biztonság növelése.
„Mi kértük meg a Karcsi kezét, és ő igent mondott” – válaszolta Kóka János arra a kérdésre, hogy a két cég közül melyik volt a kezdeményező. Mint mondta, ezeket a terveket és a nemzetközi babérokat megcélzó víziót már két éve dédelgetik. Ezt Gerendai Károly is megerősítette.
2010 óta jelentősen átalakultak a fizetési szokások a hazai és a nemzetközi fesztiválokon: öt éve még újdonságként hatott, hogy a Sziget Szervezőiroda rendezvényein megjelent a készpénzmentes fesztiválkártyás fizetés,
tavaly már a legjelentősebb és legnagyobb látogatószámot vonzó magyar fesztiválok több mint 90 százaléka készpénzmentes volt.
Csak a tavalyi Sziget fesztiválon több mint 2,4 millió alkalommal fizettek Festipay kártyával vagy MasterCard érintésmentes (PayPass) bankkártyákkal. A közlemény szerint a Telekom VOLT Fesztiválon és a Balaton Soundon az előző évekhez képest közel duplájára nőttek az ilyen tranzakciók.
A Sziget tavaly (újra) látogatócsúcsot döntött,
több mint 400 ezren látogattak ki a fesztiválra.
„A változások jól működtek, a nagyszínpad előtti területen idén a korábbi 55-60 ezer ember helyett 75-80 ezren fértek el, a mintegy 6000 négyzetméteres A38 sátorban pedig akár 17-18 ezren szórakozhattak egyszerre” – mondta akkor Gerendai Károly főszervező.
A tavalyi Robbie Williams-koncert miatt a rendezvény költségvetése is megugrott, összesen mintegy 4,7 milliárd forintból gazdálkodhattak a szervezők – ennek jelentős részét éppen a brit énekes vihette haza. Egy évvel korábban a Sziget Menedzser Iroda Kft. 9 milliárd forintos forgalmat ért el.
A főszervező, Gerendai Károly egyben alapítója is a Szigetnek. A 45 éves üzletember a rendezvényszervezés mellett étteremtulajdonos is: övé az első Michelin-csillagos étterem, a Costes. Pályafutását egyébként plakátragasztóként és turnémenedzserként kezdte, majd különböző együtteseket menedzselt.
A Szigetet 1993-ban alapította, amely azóta
Közép-Európa legnagyobb fesztiváljává nőtte ki magát,
nem mellesleg a European Festival Awardson az Európa legjobb fesztiválja díjat is elnyerte. A Sziget Szervezőirodát ugyanitt díjazták már a Balaton Sound és a B.my.Lake miatt is.
A volt gazdasági miniszter, Kóka János régi üzlettársa, Lepp Gyula érdekeltségében álló Cardnet mint üzemeltető az Átlátszó szerint tarol a magyarországi fesztiválok készpénzmentes fizetési megoldásai között: a HVG 2014-es összegzése szerint a Festipayjel fizettek a Sziget fesztivál vendégei a tranzakciók 95 százalékában.
Kóka János is nagy utat járt be: anno az Elendernél kezdte, volt miniszter, majd SZDSZ-elnök is, míg két éve már a keleti nyitás jegyében Szijjártó Péterrel utazott Szaúd-Arábiába, a magyar küldöttség tagjaként – diplomata-útlevelét is épp a külügyértől kapta.
A Cardnet kártyáival nemcsak a Szigeten lehet fizetni, de ha sört venne mondjuk a Balaton Soundon, a VOLT Fesztiválon, a Hegyalján vagy az EFOTT-on, ott is használhatja. Tavaly novemberben Kókáék Gerendaival közösen létre is hozták a Festipay Készpénzmentes Fizetési Szolgáltatások Zrt.-t, amely így gyakorlatilag letarolja a nagyobb magyar fesztiválok elektronikus fizetési piacát. Kóka egyébként a Cardnetnek is igazgatósági tagja.