Feszültséget árasztanak a Danone új reklámfilmjei, amik az átkeresztelt joghurtot hivatottak népszerűsíteni. Szakemberek szerint a névváltás veszélyes, de azért túl lehet élni.

Oikos, üvöltik egy reklámban, amiben az Olymposon ücsörgő Zeusz és múzsája a görög joghurt nevéről vitatkoztak. Ha már valami vita tárgya az sok jót nem szülhet.

A Danone átkeresztelte a görög joghurtot OikosraForrás: MTI/Kovács Tamás

A joghurt másik online reklámjában a görög isten, az ég és villámok ura, kissé agresszíven scrabble-t vagyis szókirakót játszik játékostársával. A nőt tudatlansága miatt Zeusz kecskévé és mosógéppé változtatja. A nő ezek után, hogy megjárta a mekegés és a gépiesítés útját is, beletörődik abba, hogy az oikos szó mégis létezik. És valóban, oikos annyit tesz görögül, otthon, ház, háztartás, fehér ház.

Az Akropoliszról kiszivárgott, titkos videóban Zeusz lányával, Pallasz Athénével játszik szókirakóst. Nyomj egy like-ot,...

Közzétette: Danone OIKOS Görög Krémjoghurt – 2016. január 4.

Decemberben a Danone által Magyarországon hat éve kifejlesztett görög krémjoghurtot  átkeresztelték Oikosra. A névváltásnak oka egyrészt az volt, hogy olyan márkanevet találjanak, ami

egyértelműen megkülönbözteti a terméket a kategória más szereplőitől, másrészt Oikos a Danone görög joghurt globális márkaneve is, ehhez csatlakozott most a magyar márka – közölte az Origóval a Danone.

Veszélyes talaj a névcsere

Nehéz lenne tagadni, hogy a névváltás veszélyekkel is jár. Egyrészt a vásárló az új név láttán elbizonytalanodhat, ha egyáltalán észreveszi a márkát a polcon. Másrészt pedig a cégben dolgozó alkalmazottak is elkezdenek ilyenkor arról suttogni, mi állhat a névváltás hátterében. Megszűnik esetleg a termék vagy a cég? – mondta Papp-Váry Árpád a Budapesti Metropolitan Egyetem Marketing Intézetének vezetője. Ezért különösen fontos, hogy minden ilyen névváltásról a dolgozók tudjanak először, ne a sajtóból vagy a reklámokból értesüljenek."

Arról, hogy a Danone krémjoghurtok, hogy fogynak a cég nem kívánt adatokat megosztani az Origóval. Azt viszont elmondták, hogy habár a névváltoztatás csupán egy hónapja történt, az eladási tendenciák a terveknek megfelelően alakultak. A névváltás miatt nem lett drágább az Oikos.

Az Opten adatai szerint a Danone pénzügyi helyzete a legfrissebb mérlegadatok szerint nem kielégítő.A Danone nettó árbevétele 2014-ben 23,4 milliárd forint volt 2013-ban is 24 milliárd. A cégnek 2014-ben már nem ment annyira jól 2,8 milliárd forint veszteséget termelt. 2013-ban csak 1,1 milliárdos mínusszal zárták az évet.

A joghurt friss gyümölccsel elég jó kombóForrás: Thinkstock
Mi az a görög joghurt
A görög joghurt, mint élelmiszeripari kategória egyébként nem létezik. A Magyar Élelmiszerkönyv csak a joghurtokat szabályozza, arra, hogy mitől görög, semmi konkrétum nem vonatkozik, éppen ezért a gyártók képlékenyen értelmezik a műfajt, jelentős eltérések vannak a termékek között.

Az úgynevezett görög joghurtok legfőbb jellemzője, hogy sűrűbbek, kevesebb cukrot és szénhidrátot, de több fehérjét tartalmaznak. Mivel nincs vonatkozó szabályozás, az arányok nem egységesek, éppen azért a végeredmény és az esetleges adalékanyagok miatt érdemes a csomagoláson levő apró betűs részeket is áttanulmányozni.

Görög joghurtot házilag is el lehet készíteni. Erről az Origo gasztrorovata a Táfelspicc is írt már. A hozzávalók: 1 liter joghurt, akármilyen, csak nem görög, vagy török értelemszerűen, egy konyharuha, egy szűrő, és 6 óra.

"Essen Sie es?"

Emlékezzünk hány évig hallgattuk a reklámokban, hogy a Danone Activia joghurtban lévő bifidus essensis mennyire jót tesz a bélflóránknak, majd egyszer csak bifidus actiregularisról lehetett hallani – mondta a névváltásokról Papp-Váry Árpád, a Budapesti Metropolitan Egyetem Marketing Intézetének vezetője. A szakember szerint ugyanúgy, mint az Oikosnál, itt is egy nemzetközi egységesítésről volt szó.

A bifidus essensisből is bifidus actiregularis lettForrás: Thinkstock

Korábban Németországban, Hollandiában, Ausztriában és Magyarországon volt a reklámokban a hasznos baktérium essensisnek hívva, kicsit asszociálva arra a szóösszetételre, hogy „essen Sie es?”, azaz „eszi ön ezt?” Ezt persze a magyarok kevéssé értették – tette hozzá a szakember. A Metropolitan Egyetem tanára szerint a cégeknek a márkanévváltást jó előre le kell tesztelni. Pontos információkkal kell rendelkezniük a márka ismertségéről és imázsáról, majd az új név bevezetése és az ahhoz kapcsolódó kampány után azt újra meg kell mérniük. Magának a kampánynak egyébként nem kell bonyolultnak lennie, csak azt kell elmondania, hogy amit eddig x-ként ismerhettek a fogyasztók, az mostantól y néven kapható..

Na a Túró Rudi ezt nem élné túl

Vannak olyan brandek, amelyeknek névváltásával nagyon óvatosan kell bánni. Papp-Váry Árpád példaként említette a Pöttyös Túró Rudit, ami a külföldi piacokon Dots-ként fut, melynek jelentése ugyanúgy pöttyös, pontosabban pöttyök, viszont jóval könnyebben kiejthető.

Mit szólna, ha a Túró Rudit holnaptól Dotsként árulnák?Forrás: MTI/Balázs Attila

A magyar fogyasztók viszont aligha fogadnák jól, ha egyik napról a másikra itthon is Dots lenne a márka neve.

Westel, T-mobil, majd TelekomForrás: http://ihungary.hu/2012/10/13/magyartelekomkiszolgalas/
Akik mertek váltani

A Győri Jó Reggelt neve 2014-ben változott meg belVita Jó Reggeltre. A reggeliző keksznél történt névváltás csak és kizárólag ezt a termékcsaládot érinti, más győri termék neve nem változott.


Nevet váltott a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola is 2016 év elején. A főiskola Budapesti Metropolitan Egyetem néven fut tovább. Az egyetemmé válás az intézményben évek óta folyó, magas színvonalú felsőoktatási tevékenység elismerése.


Mobiltelefon társaságok sem mindig ragaszkodnak a márkanevekhez. Így lett a Westelből először T-mobil, majd Telekom, vagy a Pannonból Telenor.


Nevet váltott a Ferihegyi Repülőtér is és Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér lett a neve.


Névváltás mellett döntött a Napi Gazdaság is, a lapot Magyar Idők néven lehet már kapni.

Vissza a régi névhez

A cégek a márkákat a névváltás után is monitorozzák, és döntenek a további sorsukról. Olyan is megtörtént már, mint például a Nationale Nederlanden Biztosítónál, ahol egy kis kitérő után, amikor ING Biztosítónak nevezték a társaságot, visszatérnek a régi cégnévhez nagyon hasonlító NN Biztosító névhez, ahol az NN a Nationale Nederlanden rövidítése.

 

NN Biztosító visszatért majdnem a régi névhezForrás: NN

Ez azonban sokszor attól is függ, hogy épp melyik piaci szereplőt ki vásárolja fel az adott országban – tette hozzá Papp-Váry Árpád.