Már nem viseli meg a cégeket, ha fizetni kell a Facebookon

facebook mobil európa megfigyelés
Ha egy cég valóban új vevőket akar elérni a Facebookon, már szívesebben fizet érte, mint néhány éve
Vágólapra másolva!
A közösségi média, azon belül a Facebook viszonylag hosszú ideje meghatározó eleme a cégek marketingjének. Az azonban folyamatosan változik, hogy állnak hozzá a felülethez. Általában attól függ, milyen tapasztalatokat szereznek a vállalkozások, milyen változásokat tapasztalnak a rendelkezésre álló lehetőségekben.
Vágólapra másolva!
Ha egy cég valóban új vevőket akar elérni a Facebookon, már szívesebben fizet érte, mint néhány éve Forrás: AFP/Joe Klamar

Többek között ezt a fajta attitűdváltozást vizsgálta az RG Stúdió a legújabb kutatásában, amelyet 2016-ban a harmadik alkalommal végzett el az év ugyanabban az időszakában kis- és középvállalkozások között.

2014 óta

a facebookozó cégek céljai eltolódtak.

Egyre több vállalkozásnak egyre fontosabb az új ügyfélszerzés és a közvetlen értékesítés. A második és harmadik helyen álló márkaépítés, illetve a kapcsolattartás a régi vevőkkel stagnál.

Már nem csak az olcsó a fontos

Ugyanakkor a marketingkeret csökkentése mint cél szinte teljesen eltűnt.

Az új felülettel kapcsolatban továbbra is sok problémájuk van a cégeknek. Az első helyen minden évben az történik, hogy

a rajongóik nem látják az összes bejegyzésüket.

A többi probléma azonban évente változik.

Idén a második helyre a nagy időigény került, beelőzve ezzel a tavalyi másodikat – azt, hogy egyre többet kell költeni a hirdetésekre.

Ez utóbbi probléma ugyanakkor jelentősen csökkent,

ami a többi változással együtt arra is utal, hogy a cégek beletörődtek abba, hogy a Facebook fizetős média.

Érdekes változás az is, hogy a „kezd veszíteni a varázsából” választ sokkal kevesebben jelölték meg, mint eddig. Ezek arra utalnak, hogy a Facebook a vállalkozások fejében eljutott egy olyan pontra, amikor már nem hype-olják, de megvolt az első kiábrándulás is, és

kezd helyre kerülni az eszköztárban.

A cégek egyre elégedettebbek

Bár kevesebben mondták, hogy ugyanannyit hirdetnének, ha nagyobb lenne az organikus elérés,

egyre kevesebben gondolnak szükséges rosszként a fizetett megjelenésre,

és jóval többen mondták a tavalyi évnél, hogy több organikus elérés esetén is költenének ennyit a hirdetésekre.

A többi közösségi hálózat közül

egyedül az Instagram mutat egyértelmű emelkedést.

Az összes többi használata vagy ingadozik, vagy csökken. A Facebook tehát domináns szerepet tölt be, de nem csak a közösségi hálózatok között.

A felsorolt több mint 25 online marketing megoldás közül egyedül a weboldal (vagy webáruház) tudta megelőzni, ráadásul az első 10-be három Facebook megoldás került be.

A Facebook-hirdetés komolyan lehagyta a Google AdWords hirdetéseket is.

Összességében az online marketing egyre fontosabb szerepet tölt be a cégek életében.

A válaszadók 46 százaléka tervezi, hogy 2016-ban többet költ online marketingre, mint 2015-ben, és csak 5 százalékuk tervezi, hogy csökkenti.

A fentiek fényében egyáltalán nem meglepő, hogy a válaszadók alapvetően elégedettek a Facebook marketinglehetőségeivel, hiszen 44 százalékuk válaszolta azt, hogy egyértelműen, 22 százalékuk pedig azt, hogy

inkább megéri jelen lenniük

a közösségi hálózatban.

Ugyanakkor fontos látni, hogy

a bizonytalanok száma soha nem volt ilyen magas.

Két év alatt 21 százalékról 25 százalékra nőtt azoknak az aránya, akik nem tudják eldönteni, hogy megéri-e nekik Facebookozni.

„A Facebook egyre fontosabb szerepet tölt be a magyar kkv-k életében” – mondta Lévai Richárd közösségi marketingspecialista, az RG Stúdió Kft. egyik tulajdonosa. – „Ráadásul ezt már nem a lelkesedés, hanem az elmúlt évek tapasztalata mondatja velük.

Egyre jobban értik a működését,

egyre inkább tisztában vannak a lehetőségekkel. Tudják, hogy ez nem ingyenes felület, fizetni kell a megjelenésekért, ugyanakkor azt is látják, hogy megéri költeni a felületre.”

Megéri a felhasználó agyára menni?

A cégek tehát egyre jobban szernek hirdetni, ugyanakkor úgy tűnik, hogy a felhasználókat nagyon zavarják a hirdetések. Lévai Richárd szerint

csupán látszólagos ellentmondásról van szó.

„A felhasználókat nem a hirdetések zavarják, hanem

a rossz, tolakodó hirdetések.

Éppen ebben rejlik a Facebook egyik előnye. Nagyon sok olyan hirdetési megoldás van, amelyikről elsőre nem is olyan könnyű eldönteni, hogy hirdetés-e. Hírfolyamolvasgatás közben könnyen

elkerüli a figyelmüket a kicsi, szürke hirdetés felirat

az egyik sarokban. A hirdetett posztok formátuma így megszólalásig hasonlít azokra, amiket az ismerősök írnak, vagy a hírportálok híreire, vagy a kedvenc oldalak bejegyzéseire.”

A szakértő hozzátette, ettől függetlenül a hirdetés hatását könnyű elrontani: az eredménynek

árt minden túl harsány elem, a tolakodó grafika hatalmas akciós felirattal,

a nyomulós felhívó szövegek. „Ha nem jó célcsoportot ér el az ilyen hirdetés, kontraproduktívvá válhat, elijesztheti az olvasót a cégtől és a hirdetésektől úgy általában is. Ezért tanácsos a cégeknek minden vásárlási fázisban a megfelelő hirdetéseket alkalmazniuk.”