Ha Kína megindul, ömlik a benzin

2016.02.06. 14:22

Több mint egymilliárd ember utazását vetíti előre a Société Générale, ahogy Kínában beindul a világ legnagyobb „népvándorlási” hulláma a kínai újévi ünnepi szezonban. Ez pedig jelentősen felpörgetheti az üzemanyag-fogyasztást is a világ második legnagyobb gazdaságában.

A kínaiak várhatóan 3,2 milliárd egyéni utazást bonyolítanak le abban a 40 napos ünnepi szezonban, amely az óév és az új év közti átmenetet jelöli. Sok kínainak az ünnepi szezon az egyetlen időszak, amikor hazalátogat, ami kiemelkedő fellendülést eredményez a benzinfogyasztásban – idézi a Bloomberg a Société Générale (SocGen) elemzőjét. A majom éve február 8-án kezdődik. 

A tavaszi fesztiválként is ismert kínai újévi ünnep ráadásul egy egész hétre leállítja a kínai gazdaságot. Eltekintve a közúti utazásoktól, összesen 42 millióan kelhetnek útra repülővel, és mintegy 258 millióan vonattal a január 24-én kezdődött ünnepi időszakban.

Dől az üzemanyag

Külön érdekes, hogy az újév igen látványosan megnöveli az olajtermékek iránti kínai keresletet – hangsúlyozzák az elemzők. Ennek oka, hogy az utazások nagyjából 88 százalékát közutakon bonyolítják, vagyis a „vándorlás” a benzinfogyasztásra lesz a leginkább hatással.

Forrás: AFP/Wang Zhao

Az elmúlt öt évben az ünnepi szezonban a napi benzinkereslet 242 ezer hordóval emelkedett az átlag fölé. A Bloomberg adatai szerint 2015-ben nagyjából 2,7 millió hordónyi benzin volt a napi kereslet.

A jelenséget az teszi kiemelten fontossá, hogy Kína a világ legnagyobb autópiaca és a második legnagyobb olajfogyasztója. A SocGen elemzése arra is rámutat, hogy a kerozin iránti kereslet is átlagosan napi 75 ezer hordóval emelkedett.

Autózó világ

A világ legnagyobb benzinfogyasztójának számító Egyesült Államokban a kereslet általában a nyári szezonban ugrik meg, amely május végén kezdődik. A SocGen adatai szerint az USA-ban 809 autó jut ezer emberre, míg Kínában ez a szám csupán 128, noha Kína lakossága hozzávetőleg négyszerese az Egyesült Államokénak.

Ha ezt összevetjük azzal, hogy 2015 decemberében 2,4 millió autót értékesítettek Kínában, valószínűsíthető, hogy az ünnepi időszak a jövőben is egyre fontosabb lesz, és meghatározó szereppel bír majd az árak alakulásában.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK