Jó üzlet a parmezán, csak győzzük kivárni

parmezán
A minőséghez idő kell
Vágólapra másolva!
Vannak olyan kézműves vállalkozások, amelyeknek a szokásos üzleti nehézségeken felül számolniuk kell még egy sajátságos akadállyal, akiknek több évet kell várniuk, amíg a termék piacképessé válik. Tipikusan ilyen a sajtérlelés és a desztilláció. Mit tehet hát, aki parmezánnal vagy whiskyvel foglalkozik, hogy addig is legyen pénz, fizethessék a munkavállalóikat és a rezsit, amíg kitalálnak a piacra?
Vágólapra másolva!

Két, de inkább három év, amíg egy parmezánkészítő meg tudja mutatni magát. Ez főként azért tetemes, mert ez idő alatt a vállalkozásba ölt minden penny – a tej beszerzésétől a kollégák béréig –

egykedvűen üldögél 40 kilogrammos hordókban.

Jó esetben befektetés, de 100 százalékig semmi nem garantálja, hogy lesz is valami az alapanyagokból.

Sajt-, whisky- és sörkötvény

A problémára sajátos megoldást talált a Guardian cikke szerint a 4 Madonne, egy olasz vállalkozás, amely a régió eredetvédett sajttermelésének közel 2 százalékát adja. Minikötvényeket bocsátott ki, amivel 6 millió euró kölcsönhöz jutott. A minikötvények vásárlói

havi 5 százalékot kapnak kézhez 2022 januárjáig

(amíg a kölcsönt vissza nem fizeti a cég). A kötvény mögött a sajt a fedezet: ha a 4 Madonne fizetésképtelenné válik vagy becsődöl, több tonna épp érlelődő parmezán a kárpótlás azoknak, akik vásároltak a kötvényekből.

A minőséghez idő kell Forrás: Cultura Creative/© Cultura, all rights reserved./Debby Lewis-Harrison

Hasonló megoldást választott az Arbikie, a whiskypiac egy új szereplője. Első 300 hordóját 10 ezer fontos egységáron kínálta fel nyolc év futamidőre, amikor készséggel visszavásárolja, ha a tulajdonosok azt szeretnék – egyben borítékolja, hogy erre nem lesz szükség. Biztosak benne, hogy addigra a jelenlegi értéke többszörösét éri majd.

A skót kézműves sörfőzde, az Innis & Gunn is 7,25 százalékos minikötvényt bocsátott ki. 2014 nyarán pedig a Chilango nevű mexikói gyorsétteremlánc kapott

2 millió fontot összesen 709 befektetőtől,

ebből születtek meg a burritokötvények, amelyek nemcsak 8 százalékos kamatot fizettek, hanem random ingyen texmex ebéd is járt a kötvénytulajdonosoknak. Rokon történet még a Hotel Chocolaté, amely 3,7 millió fontot kalapozott össze ilyen formában.

Hatalmas kockázat

Ezt az üzleti modellt

egyértelműen David Bowie-nak köszönhetjük,

hiszen az 1997-ben kibocsátott Bowie-kötvények precedenst teremtettek: a Prudential Insurance Company of America 55 millió dolláros kölcsönt adott a rockszcéna egyik legmeghatározóbb alakjának, 2007-ben pedig minden befektető visszakapott minden centet. (Erről bővebben ebben a cikkünkben olvashat.)

D. O. P.

Parmezánt nem csinálhat akármelyik sajtüzem. Olaszországban 1955 óta törvény rögzíti a parmezánkészítés pontos feltételeit. Csak az a korong hiteles, amelyiken a D.O.P. pecsét áll. A kérgén mindenütt fellelhető a márkamegjelölés, a sajton így akkor is látszik az eredetiség, ha csak kis darabot vásárolunk belőle.

A megoldás egyébként nem kockázatmentes: a 4 Madonne befektetőinek nagyon kell bízniuk abban, hogy az elkövetkező 6 évben nem sújtják a 2012-esekhez hasonló súlyos földrengések a régiót. Az épp formálódó sajtállomány ugyanis a befektetők belépésétől kezdve már nem pusztán élelmiszer, hanem tőkefedezet.