Csúnyán elhasalt tavaly a Közgép

a Közgép Zrt. dolgozik a  Margit híd felújításán
közgépxxx
Vágólapra másolva!
A Közgép egy félstadionnyi állami megrendelést sem tudott tavaly felmutatni a közbeszerzéseken, igaz, 2015 második felét eleve a partvonalon kívül töltötte. Az építőipari cég két éve még több mint tízmilliárdot fizetett ki osztalékként, míg tavaly a közbeszerzéseken sem tudott ennyit nyerni. A Közgép megpróbáltatásai mellett ott van még a plakátháború és a TV2 körüli huzavona is, így Simicska Lajos biztosan nem unatkozik, ráadásul január végén végrehajtás indult egy kevésbé ismert cége ellen. 
Vágólapra másolva!

Simicska Lajos cégbirodalmának építőipari cége már több mint fél éve a pálya széléről szemléli a különböző közbeszerzéseket. Pedig a Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt. egy olyan ágazatban tevékenykedik, ahol

az államon kívül nem igazán van más megrendelő,

így a korábban az állami megbízásokból százmilliárdokat kaszáló cég igen nehéz időszakon megy keresztül.

Amikor még százmilliárdokban mérték a Közgépet

A közbeszerzéseken 2013-ban az Átlátszó szerint 431,9 milliárd forintot nyert el a Közgép egyedül vagy konzorcium tagjaként. Számításaink szerint ez 2014-ben a negyedére csökkenthetett: a Közbeszerzési Értesítő hirdetményei szerint két éve körülbelül 100,6 milliárd forintot nyert a különféle tendereken – ebből 10,2 milliárd volt az, amit egyedüli indulóként nyert el.

Még mindig partvonalon kívül a Közgép Fotó: Origo

Simicska Lajos Közgépje jó eredménnyel zárta az utolsó „békeévét”: a cég 2014-es mérlege szerint 112 milliárdos árbevétel mellett 11 milliárd forintos osztalékot fizetett.

A Közgép korábban még nem ért el ekkora árbevételt,

a 100 milliárd forintos határt is először lépte át.

Miután tavaly júliusban három évre minden közbeszerzéstől eltiltották a céget, jól láthatóan

véget ért a Közgép korábbi sikerszériája.

Már az uniós projektek kifutásával eleve egyre kevesebb építési beruházásra írtak ki tendert, így már emiatt is jelentősen csökkentek az állami megrendelések.

Fogynak az állami megrendelések is

A Közbeszerzési Hatóság éves beszámolója szerint 2013-ban még 1370 milliárd forint volt építési beruházásokra, azonban az uniós ciklus kifutásával ez 2014-ben 1019 milliárd forintra csökkent – a tavalyi pontosabb adatokra még várni kell, de nagy valószínűséggel tovább zuhantak az állami megrendelések az ágazatban.

Erre tett rá Simicska Lajos 2015. február 6-i kirohanása:

– bukott ki az üzletemberből. Ezután már nagyítóval kellett keresni azokat a tendereket, amelyeket valahogy mégis meg tudott nyerni a Közgép. A cég egy idő után azzal próbálkozott, hogy a versenytársak ajánlatai alá ígért, azonban sokszor éppen a „kirívóan alacsony” árai miatt zárták ki az adott tenderből. Aztán júliusban hamis adatközlésen érték Simicska cégét, ami automatikusan hároméves eltiltást von maga után.

A Közgép perre ment, és a bíróság (részben) igazat is adott neki, azonban a döntés ellen fellebbeztek, így a Közgép még mindig ott van a kizárt ajánlattevők listáján.

Drámai visszaesés

Az elmúlt évek sikerszériájához képest a Közgép pocsék éven van túl: a Közbeszerzési Értesítőben tavaly megjelent hirdetmények szerint egyedül indulva 1,35 milliárd forintot, konzorcium tagjaként 5,06 milliárd forintot, azaz

összesen a Közgép mindössze 6,41 milliárd forintot nyert el a különféle tendereken.

Hogy a közös ajánlattevőként vagy konzorcium tagjaként elnyert összegekből egészen pontosan mennyi folyt be, vagy folyik majd be a Közgéphez, arról nincsenek adatok, hiszen azokat külön szerződésekben rögzítik, ezek pedig nem nyilvánosak.

Már a nyár végén tudni lehetett, mennyit nyert 2015-ben összesen a Közgép Fotó: Bielik István - Origo

Ha minden olyan tendert megnyert volna Simicska Lajos cége, amelyeken elindult, akkor az körülbelül további 12-14 milliárd forintnyi állami megrendelést jelentene. A képet bonyolítja, hogy az értesítőben megjelent hirdetmények időpontjai, valamint a szerződéskötések időpontjai, illetve a tényleges munkálatok között akár hónapos eltérések is lehetnek, arról nem is beszélve, hogy a pályázatokon elnyert pénzeket lehet, hogy csak évekkel később fizetik ki. Éppen emiatt egyáltalán nem biztos, hogy a Közgép éves beszámolója rossz számokat mutat majd.

Az idén a Közgépnek feltehetően nem kell amiatt aggódnia, hogy állnak majd a munkagépei. A Magyar Narancs értesülései szerint

még 2017-re is akad munkája a cégnek.

Hogy azután mi lesz, egyelőre nem lehet tudni, hiszen egyelőre jogerős ítélet sincs a kizárás ügyében, és arra sincs semmilyen garancia – sőt –, hogy visszatér a korábbi sikerszéria. Mindenesetre az sokat sejtető, hogy a Közgép tavaly októberben bejelentette, dolgozói felét, mintegy 350 főt lapátra tesz, „mert pang a mélyépítőpiac, és nem lehet elég megrendeléshez jutni”.

Egy darabig még biztosan lesz meló Forrás: MTI/Bugány János

Az a néhány milliárd forint, amennyit 2015-ben a közbeszerzéseken összeszedett a Közgép, valójában mennyire kevés, jól szemlélteti, hogy tavaly több olyan tendernél is eredményt hirdettek, ahol nagyobb volt a szerződések végösszege:

  • a Duna Aszfalt és a Swietelsky alkotta konzorcium 14 milliárdos munkát kapott a MÁV-tól,
  • a Győr-Gönyű kikötő fejlesztését majdnem 7 milliárdért vitték Mészáros Lőrincék (ez volt az a tender, ami miatt kizárták a Közgépet),
  • igaz, másik sportág (stadionépítésben sosem jeleskedett a Közgép), de az MTK stadionjára több mint 6 milliárdot, míg a vizes vb-re épülő Dagály uszodára több mint 20 milliárd forintot költenek.

Ezek egyenként is nagyobb tételek, mint amennyit tavaly a Közgép összesen elnyert a közbeszerzéseken. Ráadásul

Simicska Lajosnak nemcsak az építőiparban lett szűkebb a pálya:

viszik az oszlopait, eladnák a bérelt földjeit, ráadásul nagyon úgy tűnik, hogy a TV2-t Andy Vajna elhappolta Simicska üzlettársa, Fonyó Károly elől. Mindenesetre a Megapolis ügyvédje hosszú jogi procedúrára számít, de időközben Vajnáék már az új hírigazgatót is kinevezték.

Plakátháború

Jól szimbolizálja Simicska Lajos meggyengült pozícióit az érdekeltségében lévő Mahir Cityposter Kft. idei kálváriája: a cég budapesti hirdetőoszlopainak egy részét januárban a Fővárosi Önkormányzat megbízásából elbontották. A Mahir őrző-védőket kezdett alkalmazni az oszlopok védelmére, a hatóságok ezután a biztonsági cég felé fordultak, sőt két őrző-védőt garázdasággal is meggyanúsítottak – később kiderült, törvénytelenül.

Előbb elbontották, majd visszaszerelték Simicska oszlopát Fotó: Szabó Gábor - Origo

Az oszlopbontást a bíróság később megtiltotta a fővárosnak. Az elbontott póznák közül többet azóta a hirdetőcég visszaállított, ám a főváros és a Mahir közti háborúnak még nincs vége, miután a cég bíróságon támadta meg a főváros döntését, amellyel egyoldalúan felbontotta a szerződésüket.

Baki miatt végrehajtás?

Kedden tovább folytatódtak Simicska cégbirodalmának megpróbáltatásai: ezúttal a vállalkozó egy kevésbé ismert, ám igen fontos cégénél találtak problémát.

– a Népszabadság értesülései szerint emiatt indult végrehajtás a Pro A Vagyonkezelő Kft. ellen.

A Pro-cégek – a Pro A és a Pro B – a lap szerint olyan közbeiktatott társaságok, amelyek

központi szerepet töltenek be Simicska céghálójában:

ezeken keresztül áttételes tulajdonosai a Hír TV-nek, a Magyar Nemzetnek vagy a Class FM-nek, miként a Mahir, a Publimont és A Plakát hirdetővállalkozásoknak is.

Nem stimmelt az adószám Fotó: Bielik István - Origo

Az Opten adatai szerint a dél-budai NAV hátralékkezelési osztálya január 27-én valóban bejegyeztette a végrehajtást, azonban az adóhivatal honlapján a február 8-i adatok szerint

Simicska Lajos cége ellen nincs folyamatban végrehajtás.

Az ügyben kerestük a cég ügyvezetőjét, Benyó Zsuzsannát, valamint a NAV-ot, de egyelőre nem kaptunk választ.