Már az öltözködést is uralja a közösségi média

2016.02.15. 17:13

A hagyományos kiskereskedelmi vállalatok az elmúlt években komoly bevételkiesést könyvelhettek el, miután a fiatal generáció vásárlási szokásai alapvetően megváltoztak. A közösségi média ugyanis átalakította újabb nemzedékek igényeit, és ezáltal egész üzleti modelleket forgat fel a ruházati szektorban.

Nem csak arról van szó, hogy a plázák olyan nagyágyúi, mint a Gap vagy az Abercrombie & Fitch egyedi problémákkal küzdenek. Ennél sokkal fontosabb, hogy a tinédzserek teljes fogyasztói gondolkodása változik meg fokozatosan – írja a Business Insider.

A fiatalok ugyanis egyre inkább élményeket akarnak vásárolni, mintsem pusztán termékeket, és ezért még amikor ruhát vásárolnak, akkor is fontos, hogy ezek hogyan jeleníthetők meg a közösségi média felületein.

A megosztás ereje

A fiatalok egész életét meghatározza, hogy ha valami nem megosztható, akkor nem is történt meg – mondja Marcie Merriman, az Ernst & Young stratégája, akinek szakterülete az 1990-es évek végén vagy azt követően született Z generáció és a kiskereskedelem kapcsolata. Az élményeik sokkal inkább meghatározza ezt a nemzedéket, mint a termékek, melyeket megvásárolnak” – teszi hozzá.

Ebből pedig az következik, hogy ez a generáció már ruhát is úgy vásárol, hogy a termék lefordítható legyen az Instagramon vagy a Snapchaten megosztható élményre. Külön érdekes, hogy mivel ez a fogyasztói csoport limitált költségvetéssel rendelkezik, így sokkal nagyobb arányban választ olyan üzleteket, mint a Zara vagy a H&M, amely gyorsan követi a divatirányzatokat, és mivel megfizethetők, megfelelő élményeket is nyújtanak a fiataloknak.

Forrás: 123.rf.com

Az élmény mögött meghúzódó jelenség lényege, hogy ma már azonnal hozzáférhetők a legfrissebb és legmenőbb divatirányzatok, vagyis az olyan ruházati cégek képesek a legjobban érvényesülni, melyek üzleti modellje arra állt be, hogy ezeket gyorsan beépítse a készleteibe, és pillanatok alatt kövesse a kifutók trendjeit.

A nagy modellváltás

Ezzel szemben az olyan 80-as, 90-es években igazán sikeres klasszikusok, mint a Gap csak úgy tudnának mindehhez alkalmazkodni, ha teljesen átalakítanák az üzleti modelljüket. Ezért pedig azzal kénytelenek ellensúlyozni a hátrányukat, hogy folyamatos akciókkal igyekeznek kiszórni a fogyasztói igényekkel már nem rezonáló készleteket. Ebből pedig egyrészt csökkenő bevételek, másrészt pedig a márka egészének leértékelődése is következik.

Mindazonáltal a szintén ezzel a jelenséggel harcoló Banana Republic előállt egy módszerrel, amely akár sikeres is lehet. Ebben a hónapban, a New York-i divathét alatt a Banana Republic lehetővé teszi a fogyasztóknak az újonnan bemutatott ruhák online megvásárlását, amint azok megjelentek a kifutón.

Egyre nagyobb a közösségi média szerepeForrás: Thinkstock

A teljes képhez látni kell, a fenti trend hatalmas nyomást helyez a kiskereskedelmi vállalatokra, és a feladatnak az is része, hogy a közösségi médián keresztül is elérjék a legfiatalabbakat. Éppen az Ernst & Young egyik friss tanulmánya mutatta ki ugyanis, hogy a tinédzserek, a Z generáció rendelkezik a legmagasabb fogyasztói elvárásokkal. Lényegében tehát ha őket sikerül kielégíteni, akkor mindenkit sikerül.

A cégeknek tehát kiemelten fontos megérteniük a Z generáció igényeit. Ha tehát a régi nagyok szeretnék leküzdeni a fennálló válsághelyzetet, akkor éppen ettől a nemzedékből kell inspirációt meríteniük – hangsúlyozza Merriman.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK